Annons

nya imac G5

Produkter
(logga in för att koppla)

rickardsund

Aktiv medlem
Tjena kära fotovänner, fråga: Hur bra tror ni som har bra koll på Mac-datorer att den nya imac med Gs prosessor är?, finns det möjlighet att använda den proffisionellt med bilder??
Den är ju förbaska snygg och väldigt prisvärd.

Hör av er så jag får lite mer kött på benen...

MVH

Rickard Sund
 
ABSOLUT! UTAN TVEKAN!

Se till att du köper tillräckligt med minne bara så är allt lugnt. Trevligare dator får du leta efter.
Men vill du har bra råd så går du givetvis till http://www.99mac.se

Det finns i min värld två svenska webbplatser som håller en mycket hög kompetensnivå bland sina medlemmar, den ena heter fotosidan.se och den andra 99mac.se

Lycka till!

P.S. Jag kör själv med en Powerbook G4 med långsammare CPU än iMac:en och med 728MB minner, Photoshop CS går hur smidigt som helst.
 
Jag kör själv en Powerbook G4 1,33ghz med 1,25GB ramminne. Flyter på bra med tunga applikationer och RAW konvertering. Funderar också på en iMac framåt våren, då 20" modellen. Skulle sitta bra med lite råstyrka, G4 fungerar bra men en lite rappare propp som G5:an skulle inte skada.

Jag tror, eller vet nästan säkert att nya iMac fungerar lysande för professionella ändamål. Min leverantör har levererat ett helt gäng av de gamla iMac modellerna (globe) till yrkesverksamma fotografer och grafiker.

Testade för övrigt apple´s vassaste G5 2x2.5Ghz med 8GBram. Där kan vi snacka råstyrka, känndes som allt i photoshop skedde ögonblickligen, nästan ingen väntan än vad man gjorde. Men då kostade enbart burken 60000:- ,Som hittat =)
 
Mac G5

Hej! En G5a är helt ok att jobba med. Jag har en del kunder både tryckerier och fotografer, författare och anna "löst folk i branchen". Faktum är att många kör på gamla G4. Det som är viktigt är mycket minne minst 512 men helst 1 Gb. och en bra skärm så funkar det ypperligt. Ska man sedan kalibrera skärmen så kostar det en slant förstås. Tycker själv att G5an är den snyggaste maskinen Apple tagit fram.
MVH Roland
 
Tja igen, tack för era erfarenheter, det är just skärmen som är mitt huvudbry, råstyrkan vet man ju finns där, vad jag har hört går det inte att koppla in extern skäm om man skulle få råd, lite jobbigt för det är ju ändå skärmen man vill ska kunna göra att man kan göra mycket retausch själv. Men funkar det med kalibrering månne?

Rickard den frågvise...
 
Du kan koppla in en extern skärm som då duplicerar skärmbilden, alternativt genom ett hack fungerar som en extra skärmyta. Utgången är vga så det är ingen digital utgång om du skulle vilja ansluta en platt skärm (med dvi-anslutning).

Apples 20''-skärm är för övrigt mycket bra. Den inbyggda tror jag att du klarar dig utmärkt med. Sitter med en sådan själv och den är rena drömmen!

Om du har tekniska frågor om iMacen tycker jag som några andra här att du ska vända dig till www.99mac.se, mycket bra site!

[mini-VGA betyder enbart att du måste ha en adapter för att kunna koppla in en VGA-kabel och kostar 240 kr]
 
måste bara säga ,,, att jag beställde en ny imac G5 i förrgår :)

hoppas på att bli lika nöjd som jag är med mina andra apple datorer, men det tvivlar jag inte på
 
När vi ändå är inne på Apple måste jag rekommendera AirPortexpress till alla er som har massor av MP3 i datorn. Det var riktigt lättinstallerat och nu kan jag njuta av alla mina MP3:eek:r uppspelade i stereon. Trådlöst. Perfekt om man vill ha musik i det digitala mörkrummet.

Dessutom kan man instsllera en USP-printer till AirPortexpress. Bra om man har ont om plats vid datorn.

Hälsningar

Fredrik
 
Tack alla!!! Nu ska jag bara få loss sisådär16-17000 + moms!!=)Men innan årsskiftet slår jag till thats for sure!!

Rickard
 
Beställde en iMac G5 20-tummare idag! *hoppar och studsar av förväntan*

Kul att man får 10% rabatt hos Apple Store om man har CSN-kort! ;)
 
Har haft min iMac G5 i en dryg vecka nu och är mycket nöjd. Skärmen tycker jag är klockren för retuschering i Photoshop. Mac OS X är ju dessutom en fröjd att arbeta med jämfört med Windows XP.
 
Åh, jag vill med ha en G5:a, men nöjer mig med imac G4:an till nästa modell efter G5 tror jag (eller så får jag väl se till att berättigas CSN-kort;))
T o m G4 duger bra till bildbehandling, men det tog tid att vänja sig vid skärmen. I början led jag av att den var så skarp. Nu njuter jag av det i stället..

Men G5:an är ju inte bara starkare utan även vackrare än föregångaren..

Någon som haft båda förresten och som kan jämföra skillnader på skärmen?
 
lottae skrev:
Någon som haft båda förresten och som kan jämföra skillnader på skärmen?

Jag kan återkomma och berätta om skillnaderna när jag fått min iMac G5. Har en iMac G4:a idag med 15-tumsskärmen.

Daniel: Hur lång tid tog dig att få hem iMacen? Beställde du från Apple Store? Vilken konfiguration?
 
PhotoJoe skrev:
Daniel: Hur lång tid tog dig att få hem iMacen? Beställde du från Apple Store? Vilken konfiguration?

Jag beställde via en lokal leverantör och det tog ungeffär en och en halv månad till leverans. Jag nöjde mig med den bättre 17-tummaren och 1,25 GB minne.
 
CandyStore skrev:
Jag beställde via en lokal leverantör och det tog ungeffär en och en halv månad till leverans. Jag nöjde mig med den bättre 17-tummaren och 1,25 GB minne.

Oj, en och en halv månad? Det tar 7-10 dagar från Apple Store för 17-tummaren och 2-3 veckor för 20-tummaren. Egentligen går G5 bäst med parvis monterade minnen. Du satte bara i en extra 1GB alltså? Jag valde två gånger 512MB, så det blir 1GB.

Är 17-tummaren bättre?
 
Jag planerar att köpa 1 GB till senare därav mina 1,25 nu. Det finns två versioner av 17-tummaren, den jag har har samma prestanda som 20-tummaren, det finns en lite "sämre" version av 17-tummaren oxå.

Leveranstiden kan variera, vad Apple lovar på hemsidan brukar tydligen oxå kunna tas med en nypa salt.
 
marma skrev:
Ånä! Designen på iMac G4 regerar fortfarande.
Jovisst är den snygg:) men G5:an, den är snyggare..

Synd att man inte kan byta in datorer lika lätt som bilar bara..
(fast iof har jag ju inte datorn som prydnad, anledningen till mac är ju fler iaf..)
 
Senast ändrad:
CandyStore skrev:
Jag planerar att köpa 1 GB till senare därav mina 1,25 nu. Det finns två versioner av 17-tummaren, den jag har har samma prestanda som 20-tummaren, det finns en lite "sämre" version av 17-tummaren oxå.

Leveranstiden kan variera, vad Apple lovar på hemsidan brukar tydligen oxå kunna tas med en nypa salt.

Aha, då är jag med. Du menade skillnaden på 1.6 och 1.8GHz modellerna. Man kan aldrig få för mycket RAM-minne. Synd att iMacen bara har två platser.

Enligt Apples leveransbesked så står det den 30/12 eller tidigare. Får se om det stämmer. *håller tummarna*
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.