Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Canon EOS 22 sept

Produkter
(logga in för att koppla)
Fråga till någon som sätt någon liknande förr?

Hej!

Jag har länge kollat på en eos 40D och har typ bestämt mig att köpa den.
Någon som vet om man ska vänta lite i och med att 50D kommit och hoppas på ett "Prisras"? Eller kommer dom ligga på samma nivå?

Lessen om jag avbryter något. :)

// Wictor
 
Hittar inga uppgifter ang. AA-filter som softar bilder alledes för mycket i 40D och som gör att man får dra upp skärpan rejält. Finns dessa AA-filter även i 50D??
Mvh Thomas
AA-filter har väl alla bayer-sensorer idag? Sen är det en fråga om hur starkt det är, men det kvantifieras inte i specar utan det får framtida test visa.

Tillägg: En anledning att önska högre sensorupplösning är att AA-filtret inte behövs längre när sensorupplösningen överskrider dubbla objektivupplösningen.
 
AA-filter har väl alla bayer-sensorer idag? Sen är det en fråga om hur starkt det är, men det kvantifieras inte i specar utan det får framtida test visa.

Bara att invänta framtida test. Tyckte mig läsa att det inte skulle vara lika "starkt" någonstans men hittar inget i varken "specar" eller på canon faktablad, mm. på officiella sajter. Tack för svar
Mvh Thomas
 
För mycket pixlar för mitt behov och inte avgörande förbättringar i övrigt för mig. 30D:n får hänga med ett tag till verkar det som, och dessutom finns dét bl a objektiv som lockar mer.

OK, dags att avsluta prenumerationen på den här tråden...
 
Det silvriga ser billigt och fattigt ut och är ej heller snyggt.

Och vad tror du att det beror på? Att det silvriga ser "fattigt" ut? Jo, de flesta dyrare kameror började på 50-talet få ett silvrigt yttre. Med tiden blev silverfärgen så eftertraktat att allt billigare modeller började få den färgen. Med tiden åt alltså inflationen upp flashigheten med silvriga kameror. Numera förknippas det med billigt. Istället för dyrt, som det var i början.

Den senaste flashiga färgen som har dominerat de senaste 20 åren har varit helsvart, utan en enda kromad/silvrig detalj. Numera kan man få de allra billigaste systemkamerorna med den färgen (eller avsaknaden av färger). Vi får se vem som startar en ny trend när det svarta har blivit uttjatad. Får vi en helt ny färgschema, eller blir det månne lite retro? Svart med lite kromade detaljer, á la 70- och 80-talet? Eller varför inte andravärldskrigsfärgen brunt krokodilläder? Kanske lite futurisktiskt borstad aluminium, som har varit såå in i bilbranschen under 2000-talet?
 
Folk pratar om skärmen, men vad spelar det för roll om dom fortfarande visar en lågupplöst förhandsvisning på den? Det är den intressanta frågan tycker jag, och egentligen det enda jag stör mig på hos 40D: att det inte går att zooma in för att se om man har fått en skarp bild. Inte alltid man vet säkert om kameraskak, rörelseoskärpa eller fokus är på acceptabla nivåer förrän man kommer hem...
 
Synd för Canon-folket att de inte kan vädertäta husen på samma sätt som Nikon gör med deras prosumer-hus. Jag tänker på D200, D300 och D700.

Tyvärr lägger 30 och 40D av vid regn, och det verkar inte bättre än att de för traditionen vidare till 50D.

Detta är inget "titta vad bra Nikon är"-inlägg. Jag tycker bara det är synd att Canon inte kan hitta ett prosumer-segment i detta avseende. Där måste du upp i Mark X-serien för att få ordentlig tätning.

// Maxe
 
Synd för Canon-folket att de inte kan vädertäta husen på samma sätt som Nikon gör med deras prosumer-hus. Jag tänker på D200, D300 och D700.
Det är väl bl.a. sådant man får offra för att kameran skall kosta ett par tusenlappar mindre än konkurrenten? Vädertätning tar tid i sammanbyggnaden och tid är pengar/kostnad. Lite "skumgummi-duttar" på ett par luckor, räknar jag inte som "vädertätning" med dagens (eller ens gårdagens) mått mätt. Men, det gör som sagt kameran billigare, vilket kanske är viktigare för Canon?
 
Hej!

Jag har länge kollat på en eos 40D och har typ bestämt mig att köpa den.
Någon som vet om man ska vänta lite i och med att 50D kommit och hoppas på ett "Prisras"? Eller kommer dom ligga på samma nivå?

Lessen om jag avbryter något. :)

// Wictor

Beror nog till stor del på hur stor prisskillnaden mellan 40D & 50D kommer bli. Men om prissättningen från Scandinavian Photo stämmer (11 995kr för 50D) så finns det ju chans (för dem som skall handla, för dem som skall sälja är det ju synd) att 40D kommer droppa lite till. Tror inte du förlorar att avvakta ett kort tag till!

Mvh!
// Niklas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.