Annons

Ny Tri-X?

Produkter
(logga in för att koppla)

stalsater

Aktiv medlem
Hej!
Gick in på YFO i Malmö för ett par dagar sen och skulle köpa min gamla vanliga film Kodak Tri-X. Snubben som stod i kassan berättade då att det var en ny sorts Tri-X eftersom tillverkningen är flyttad till samma fabrik som tillverkar Kodak T-Max. Nu har alltså Tri-X och T-Max samma bas vad jag kunde förstå. Den nya Tri-X har lite kortare framkallningstider men nu undrar jag om det är någon annan som har hunnit testa den nya och om ni har märkt någon skillnad mot den gamla Tri-X?

Helt riktigt, den nya filmen kallas 400TX för att skilja den från den gamla. Om du framkallar efter det nya databladet (F-4017) blir det samma resultat som förr. F-4017 kan tas hem från www.kodak.com

Nej, det ska det inte vara. Jag har några rullar kvar av den gamla modellen så jag har inte bytt än. Däremot har jag börjat använda den nya T-Max 100, men inte framkallat än (det blir mot slutet av veckan, hoppas jag).

Tackar för svar. Jag undrade också lite om korn och sånt men jag ska antagligen framkalla ett par rullar av den nya sorten nästa vecka så då får jag se resultatet.

Ha det bra
/Micke

Mikael:

Jag läste nått på ww.photo.net (forum för b/w film). Där påstods att kornet på den nya TriX:en skulle vara finare än på den nya Tmax400 (eller heter den TMY fortfarande?). Om det stämmer vet jag inte, men du kan ju kolla om du har tid...

/Anders, som snart måste bunkra film han oxå...

Jag skulle gärna villja höra om resultatet från framkallningen av T-max, jag och några vänner fick nämnligen lite problem...

Jag vet inget om den nya. Jag vet däremot att TRI-X pro och vanliga TRI-X inte är samma film och ger olika resultat.

Sande skrev:
Jag skulle gärna villja höra om resultatet från framkallningen av T-max, jag och några vänner fick nämnligen lite problem...
Vad var problemet då? Jag använder nya T-Max utan problem.

Sande skrev:
T-max kräver lagom agitering (inte för lite, inte för mycket) och absolut inte överframkallning.

T-max 100

Det var första gången jag fota med T-max till en porträttuppgift, använde blixtar, dubbelkollade varenda gång jag mätte ljuset med expomätaren.
Med andra ord jag är 99% säker på att jag inte exponerat fel.

Men ändå kommer rullarna ut som om de va underexponerade?

Visserligen agiterade jag lite mer och hårdare än vanligt, råkade nog också dra ut lite på tiden (max till 7 min)

Är det så att T-max är känsligare än iaf den gamla Tri-X:en?
Jag använder nämnligen nästan alltid tri-x och har aldrig stött på det här problemet med den.

Själva framkallningstiden påverkar inte skuggpartierna, då måste du exponera rikligare. Underexponerar du så förlorar du all information i de mörka partierna. En del vill ha det så andra inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar