Annons

Ny Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

srojoh

Aktiv medlem
Jag står i tur att köpa en ny Sony Digitalkamera. Jag har en A 350 sedan tidigare, plus en del objektiv. Men är nu på jakt efter en ny. med videoinspelningsfunktion.
Jag har hittat två modeller som verkar passa mig. Det är A55 och A580. Båda är rätt lika men de har olika sökare. 55:an har elektronisk och 580 har optisk. Vet inte vad som mer skiljer dem åt. Har inte kollat så noga än. Vilken typ av sökare är bäst egentligen? Beror det på vad kameran används till mest, Jag plåtar gärna Natur och sport.

Jag står i tur att köpa en ny Sony Digitalkamera. Jag har en A 350 sedan tidigare, plus en del objektiv. Men är nu på jakt efter en ny. med videoinspelningsfunktion.
Jag har hittat två modeller som verkar passa mig. Det är A55 och A580. Båda är rätt lika men de har olika sökare. 55:an har elektronisk och 580 har optisk. Vet inte vad som mer skiljer dem åt. Har inte kollat så noga än. Vilken typ av sökare är bäst egentligen? Beror det på vad kameran används till mest, Jag plåtar gärna Natur och sport.

Det måste du naturligtvis själv titta på i affären.
Men jag såg en testfilm om videoförmåga av a55, och det är en autofokus som FUNGERAR.

Det som skiljer är kamerans storlek, sökaren och AF under filmning. Alla dessa tre är högst personliga preferenser, så lyssna inte på några "råd" :)

Köp aldrig en kamera utan att ha klämt & känt på den först. Vänta tills du har haft nöjlighet att göra detta. Båda är mycket bra kameror (hmmm.... säger jag innan att ha tittat på 580 i verkligheten...).
A55 VET jag är en bra kamera, med brasklapp då för dess personlighet (liten, elektronisk sökare, osv, osv).
A580 ANTAR jag är en bra kamera, bara genom andrahandsinformation.

Plåtar du sport är jag inte så säker på att EVF passar dig. Sökaren i A55 var enligt mig ganska "seg", och gav väldigt märkbara, störande färgkanter när saker rörde sig fort.

Tack för tipsen. Jag vill gärna ha en kamera som är lite tystare än den A 350 jag har nu och är den mindre så är det ett plus eftersom jag ofta har den med mig på resor och annars överallt bland folk, vill inte ha en kompaktkamera som komplement. Vidare tar jag väl mest naturbilder. Sportbilderna är till 99 % i en ishall på hockey.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto