Annons

Ny skärm, tankar om Eizo S2231/2232 eller Lenovo L220x eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Flash

Aktiv medlem
Hej Alla,

Min gamla skärm dog precis helt plötsligt, då får man väl anse att det är dax för en ny. Hade tänkt lägga lite mer pengar på min nästa skärm, men just nu går det lite trögt med affärerna, så budgeten hamnar runt 5000:- ink moms för tillfället. Har suttit och letat och hittat just Eizo S2231 eller den nya S2232 som släpps snart, även sneglat på Lenovo L220X. Tänkte bara höra vad ni har för tankar om dessa eller om ni har några andra rekommendationer? Jag jobbar mycket med bildbehandling och även video.
 
Som gammal Eizo-man satt jag också och valde mellan S2231/S2232 samt S2242 (FullHD, men kommer inte förrän i sommar).
Det hela slutade med att jag slog till på en NEC P221W. Den har i princip samma specifikation och pris som S2232, fanns på lager samt är hårdvarukalibrerbar. Ser bra ut, det enda negativa mot Eizo är den något "billiga" monitorfoten.
 
Senast ändrad:
När jag stod inför ett liknande val så fastnade jag för lenovon just för att den hade en högre upplösning, 1920x1200 istället för 1680x1050.

Nu när jag mer eller mindre har lagt kameran på hyllan använder jag bara skärmen i datorn och har min l220x stående, så om du vill komma billigt undan så skulle du kunna köpa den av mig här i stockholm. Maila mig på magnus.gyllenhammar (at) gmail.com om du är intresserad.
 
Som gammal Eizo-man satt jag också och valde mellan S2231/S2232 samt S2242 (FullHD, men kommer inte förrän i sommar).
Det hela slutade med att jag slog till på en NEC P221W. Den har i princip samma specifikation och pris som S2232, fanns på lager samt är hårdvarukalibrerbar. Ser bra ut, det enda negativa mot Eizo är den något "billiga" monitorfoten.


Jag tycker den skärmen verkar väldigt intressant, hur fungerar den? vad ska man skaffa för kalibrator till den?
 
Dell har ju en bara några månader gammal 22¨ (1680x1050) med IPS-panel som bara kostar runt tre-fyra tusen. Dell UltraSharp 2209WA heter den modellen.
 
Tack för era svar! Har också läst lite om NEC P221W just på grund av hårdvaru kalibrerings möjligheten. Men det lät nästan för bra för att vara sant, är väl den enda skärmen i den prisklassen som har det. Men ska försöka hitta en test på den eller om någon har en länk till en test? Föresten är det bara jag som får spel på att när man googlar efter tester på hårdvaror så får man bara upp en massa pricerunner liknande siter, där det ALDRIG finns några tester. Nåja, thats life... : )

MagnusG: Tack för erbjudandet, men tror jag föredrar att köpa nytt när det gäller skärmare i alla fall. Hörde att det fanns tydligen problem med vissa l220x som gjorde bilden oskarp. Någon som upplevt det?

Ska slänga ett getöga på Dell UltraSharp 2209WA också, tack!
 
Jag tycker den skärmen verkar väldigt intressant, hur fungerar den? vad ska man skaffa för kalibrator till den?
Jag e-postade NEC igår, det ska komma en kalibrator i april. I och med att det rör sig om en hårdvarukalibrering så är jag tveksam till att "profilerarna" från Spyder etc. kommer att vara kompatibla. Det går naturligtvis bra att göra en traditionell profilering med Spyder och videokortet, men det är ju inte riktigt samma sak.
Hittills har jag nöjt mej med att ställa in skärmen på sRGB och jämfört visuellt med en gammal okalibrerad skärm som jag vet ligger skapligt rätt till i färgerna. Ser spontant bra ut.

Egentligen var S2242 mitt förstahandsval, men den kommer inte förrän i juni.
 
Läste lite mer on NEC P221W, den har tydligen en hyfsat seg respons tid på 16ms, vilket jag nog vill undvika med tanke på att jag också jobbar med rörlig bild. Någon som har en länk till tester av Dell UltraSharp 2209WA?
 
Läste lite mer on NEC P221W, den har tydligen en hyfsat seg respons tid på 16ms, vilket jag nog vill undvika med tanke på att jag också jobbar med rörlig bild. Någon som har en länk till tester av Dell UltraSharp 2209WA?

Eizo S2232 och Nec P221W har 6ms grå-till-grå responstid.
Dell specar "6ms typical"
 
Ok, har dock läst 16ms på i alla fall två hemsidor. Tyckte dock det verkade lite väl lång tid, måste vara felaktig information. Tack för korrigeringen! Du har inte en länk till någon test av NECen?
 
Ok, har dock läst 16ms på i alla fall två hemsidor. Tyckte dock det verkade lite väl lång tid, måste vara felaktig information. Tack för korrigeringen! Du har inte en länk till någon test av NECen?
16ms är svart-till-vitt. S2232 ligger på 12ms.
Det är lite dåligt med tester, dom flesta skärmarna vi diskuterar är ju relativt nya.
 
Mats!

Hur har det gått? Har du köpt nån skärm ännu? Jag är nyfiken eftersom jag själv går i köptankar och har sneglat på samma modeller som du.

Har varit nära att köpa Eizon (som för tillfället verkar vara slut överallt), men Dells 2209WA verkar ju ha bra prestanda - och får fina omdömen i flera tester - till ett otroligt lågt pris. Erfarenheter av Dells skärm, någon?
 
Jag köpte en Eizo S2232. Har dock problem med ett rosa stick, som jag inte blir av med hur jag än kalibrerar. Vet inte om det beror på att min Spyder2 inte är tillräckligt exakt eller om det faktiskt är fel på skärmen. Känns som det ett problem med skärmen faktiskt, men väntar på svar från Eizo om hurvida jag ska byta ut den eller inte.
 
Hej

När jag stod inför ett liknande val så fastnade jag för lenovon just för att den hade en högre upplösning, 1920x1200 istället för 1680x1050.

Nu när jag mer eller mindre har lagt kameran på hyllan använder jag bara skärmen i datorn och har min l220x stående, så om du vill komma billigt undan så skulle du kunna köpa den av mig här i stockholm. Maila mig på magnus.gyllenhammar (at) gmail.com om du är intresserad.

Sålde du skärmen? jag kan vara intresserad annars! mvh daniel från sthlm
 
Jag köpte en Eizo S2232. Har dock problem med ett rosa stick, som jag inte blir av med hur jag än kalibrerar. Vet inte om det beror på att min Spyder2 inte är tillräckligt exakt eller om det faktiskt är fel på skärmen. Känns som det ett problem med skärmen faktiskt, men väntar på svar från Eizo om hurvida jag ska byta ut den eller inte.

Eizos skärmar är testade här:
http://www.prad.de/en/monitore/index2.html

Köpte själv en 2231 som jag är nöjd med förutom att den har ljusare hörn som sträcker sig en bit mot mitten. Inget man märker speciellt mycket av dock. Kollar man forumet på prad så finns det både de som är nöjda med 2231 och de som upplever färgstick, plus det fenomen jag har på min skärm. Mer eller mindre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.