Annons

Ny pool - svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det var en dålig motivering i länken. I så fall kan fler pooler tas bort. t.ex gatufotopoolen, husdjur/tamdjur, barnfoto, konstfoto (ja den försvann ju av andra anledningar), alternativa mörkrumstekniker, kreativ digital efterbehandling och kanske Fine Nude Art. Men utöka bara kategorierna lite grand så kan vi ta bort även de kvarvarande poolerna. Vete hundan om inte detta vore det allra bästa? Poolerna bara krånglar till det hela när det finns en så fin sållningsfunktion numera?
 
Jag håller med om att det var en dålig motivering. Dessutom verkar det bara vara när man kikar på "nya kritikbilder de senaste 2 dygnen" som det går att sålla (vilket förvisso säkert är en funktion som många gillar) men när jag klickar på kritikbilder-polen går det inte att sortera.

Jag är övertygad om att en svartvit pool fick fler att hitta/ta sig till de svartvita bilderna än att man skall söka sig via en sorteringsfunktion och råka sortera på just svartvitt.

Hoppas inte fotosidans redaktion gjutit sig en skärmmössa i ett alltför tungt material det nya året till ära ;-), utan får möjlighet att förklara sig snart.

Gott nytt!

/Richard (som helst skulle se en pool för helt igenom analogt(i det våta mörkrummet) framställda bilder, men en svartvit pool var en för mig OK approximation)
 
Fanns det ingen bättre motivering? Varför försvann poolen? Kan vi få tillbaka den?

Upp!

/Richard (varför skall man kunna ha en bild i flera poler samtidigt för? Försvinner kommentarerna givna i en pol ifall man plockar ur bilden ur polen? )
 
Jag har tidigare föreslagit en pool för svartvitt foto där kravet är att man fotat svartvitt redan i kameran (alltså inte använt färgfilm, scannat och sedan konverterat till s/v i datorn, eller för all del fotat digitalt i färg och sedan konverterat).

Detta för att "tvinga" fram ett svartvitt tänk, det blir inte samma sak när man fotar färg och sedan sätter sig vid datorn och drar i reglagen för att få en snyggare variant på sin färgbild. Allt i fotografens eget intresse, betraktaren ser ju knappast skillnaden.

Fast jag fick inte gehör för det den gången heller...
 
Grönbeck skrev:
Jag har tidigare föreslagit en pool för svartvitt foto där kravet är att man fotat svartvitt redan i kameran (alltså inte använt färgfilm, scannat och sedan konverterat till s/v i datorn, eller för all del fotat digitalt i färg och sedan konverterat).

Detta för att "tvinga" fram ett svartvitt tänk, det blir inte samma sak när man fotar färg och sedan sätter sig vid datorn och drar i reglagen för att få en snyggare variant på sin färgbild. Allt i fotografens eget intresse, betraktaren ser ju knappast skillnaden.

Fast jag fick inte gehör för det den gången heller...

Oj. Vad är det som säger att jag inte har svartvitt tänk när jag fotar med min digitalkamera?
Synnerligen underligt inlägg.
 
Självklart kan man väl tänka s/v även om man plåtar med dslr eller färgfilm? Jag gör också det iaf. Tänket skiljer sig kanske främst vad gäller kontraster i kompositionerna.

Jag plåtar mest s/v och tittar mer på kontraster, skuggor än på färger oavsett jag har film eller minneskort i. De gånger jag plåtar färg tittar jag mer på färgerna i en komposition än på kontrasterna. Det är tankeskillnaden jag upptäckt hos mig själv. Andra kanske har fler?

En s/v pool för endast s/v film för tänkets skull är jag inte för, men väl för en pool för s/v mörkrumskopior där arbetet kan diskuteras och kommenteras på ett annat sätt än i en generell s/v-pool där typ 10% skannats som film, 10% som kopior och 80% som konverterats i dator. Mindre bredd kan vara viktig för att en pool ska vara intressant tror jag. Kanske en för mörkrumskopior skulle motivera min skanner att börja arbeta flitigare också:)
 
lottawe skrev:
En s/v pool för endast s/v film för tänkets skull är jag inte för, men väl för en pool för s/v mörkrumskopior där arbetet kan diskuteras och kommenteras på ett annat sätt än i en generell s/v-pool där typ 10% skannats som film, 10% som kopior och 80% som konverterats i dator.

Argument som jag tycker låter betydligt bättre. Men jag vill lika fullt ha en s/v pool för alla typer av bilder.


Mindre bredd kan vara viktig för att en pool ska vara intressant tror jag. Kanske en för mörkrumskopior skulle motivera min skanner att börja arbeta flitigare också:)

Det tror jag också. Fotografi är ett otroligt brett område och många gillar "sin" sak. Så fram för fler pooler!
 
Bulla skrev:
Oj. Vad är det som säger att jag inte har svartvitt tänk när jag fotar med min digitalkamera?
Synnerligen underligt inlägg.

Jag kanske uttryckte mig oklart, men jag har aldrig menat att man inte kan vare sig tänka svartvitt eller fota svartvitt bara för att kameran är digital. Jag skrev "alltså inte använt färgfilm, scannat och sedan konverterat till s/v i datorn, eller för all del fotat digitalt i färg och sedan konverterat", det går i väldigt många fall att fota svartvitt även med hjälp av digitalkameror. Jag gör det själv med båda mina.

lottawe skrev:
Självklart kan man väl tänka s/v även om man plåtar med dslr eller färgfilm? Jag gör också det iaf. Tänket skiljer sig kanske främst vad gäller kontraster i kompositionerna.

Jag plåtar mest s/v och tittar mer på kontraster, skuggor än på färger oavsett jag har film eller minneskort i. De gånger jag plåtar färg tittar jag mer på färgerna i en komposition än på kontrasterna. Det är tankeskillnaden jag upptäckt hos mig själv. Andra kanske har fler?

En s/v pool för endast s/v film för tänkets skull är jag inte för, men väl för en pool för s/v mörkrumskopior där arbetet kan diskuteras och kommenteras på ett annat sätt än i en generell s/v-pool där typ 10% skannats som film, 10% som kopior och 80% som konverterats i dator. Mindre bredd kan vara viktig för att en pool ska vara intressant tror jag. Kanske en för mörkrumskopior skulle motivera min skanner att börja arbeta flitigare också:)

Visst kan man väl tänka s/v även om man plåtar i färg, men du säger ju själv att tänket är olika beroende på om du fotar i färg eller s/v. Det är ju det som är min poäng.

Och jag får väl poängtera igen att jag inte föreslår en pool för svartvit film, vore väl synnerligen dumt att föreslå eftersom jag fotar digitalt själv, utan en pool för bilder tagna direkt i svartvitt. Antingen med svartvit film, dia (jag har absolut ingen koll på alla dessa analoga tekniker som finns) eller med en svartvit inställning i digitalkameran. I vissa digitalkameror går det inte att fota svartvitt, i andra går det.

Att jag helst har en s/v-pool som endast "tillåter" (hur ska man kontrollera? VARFÖR ska man kontrollera? det kan vara upp till var och en hur ärlig man ska vara mot sig själv) "riktiga" svartvita bilder beror på att det är helt olika "tänk" när det gäller färg och svartvitt. Som du själv säger så tittar du ju mer på färgerna i kompositionen om du tar färgbilder och mer på kontrasterna om du tar svartvita bilder.

Om du går ut och tar en färgbild och sen sätter dig hemma vid datorn och konverterar bilden till svartvitt, då har du blandat två helt olika saker och högst troligen upptäckt i efterhand att "hmm, den här bilden gör sig nog bättre som svartvitt, jag drar lite i reglagen och testar" istället för att planera bilden för svartvitt från början. Och det är det jag vill främja med en sådan pool: planera svartvitt när du tar fotot istället för att fota i färg och sedan konvertera alla bilder i efterhand. Det är roligare och resultaten blir högst troligen bättre eftersom du redan vid fototillfället tittat på saker som gör en svartvit bild bra.

En s/v pool för endast s/v film för tänkets skull är jag inte för, men väl för en pool för s/v mörkrumskopior där arbetet kan diskuteras och kommenteras på ett annat sätt än i en generell s/v-pool där typ 10% skannats som film, 10% som kopior och 80% som konverterats i dator.
Som sagt, svartvit film har inte jag pratat om i alla fall. Och det är just din egen poäng med "10% skannats som film, 10% som kopior och 80% som konverterats i dator" som är min poäng också (fast jag struntar högaktningsfullt i tekniken bakom den svartvita bilden så länge den inte är konverterad i efterhand).

Analogt eller digitalt tycker jag inte spelar någon roll, det är bilden som är viktig och inte tekniken. Likaväl som att en pool för svartvita mörkrumskopior stänger ute alla digitalfotografer så stänger den ju ute alla som inte framkallar själva (jo, det går att fota analogt, och dessutom svartvitt, utan att ha tillgång till mörkrum själv).

Skippa tekniken och prioritera bilden och tänket bakom kompositionen! Det skulle vara något helt nytt här på fotosidan...
 
För Guds skull gärna en sv/v pool och den får vara hur som helst bara det inte är så mycket "tänk" i den.

/David som är smått allergisk mot "tänket".
(Ordet alltså)
 
Tänk är nyttigt. Jag gillar tänket och även ordet;)

Vad jag inte förstår riktigt är som sagt vad en generell s/v-pool skulle fylla för funktion utöver den vi redan har via att sålla på teknik när vi bläddrar bland nya bilder. Behöver inte en pool ett större syfte för att bli intressant än att just bilderna ska hittas? (som ju ändå är lätt.) Alltså, ska inte poolerna fylla en funktion med speciell typ av kommentarer eller specifik inriktning som gör det lätt att utvecklas? Hur skulle den inriktningen se ut i en generell s/v pool? Jag kanske är trög, men erkänner att jag inte fattar..

Jag vill gärna ha en pool för mörkrumskopior som det pratas om. En sån ser jag hur den fyller en funktion där kommentarer och diskussioner om mörkrumstekniken kan vara givande, men det inkl. allt annat s/v ser jag inte hur man generellt skulle kommentera på ett utvecklande sätt utöver vad som ändå sker i bildkritiken. Hur? Med vilken skillnad?

Att köpa en digital och välja s/v i den ger kanske inte den bästa s/v bilden av de digitala heller förresten? Det går alltså lika bra att tänka s/v fast men plåtar i färgläge för att sedan konvertera. Jag har nog aldrig gjort om en som jag tänkt färg till s/v i efterhand tror jag. Gillar som sagt tänk, och min värld är s/v i tänket utom då jag måste färgplåta eller ser något alldeles särskilt i färg. Jag har ingen s/v inställning på mina digitala och vill inte ha heller. Det skulle inte ändra något tankesätt ändå alltså och antagligen skulle inte bilderna bli bättre p.g.a sån inställning heller.
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Tänk är nyttigt. Jag gillar tänket och även ordet;)

Jaja.. plåga mig bara. För mig låter det bara så hurtigt floskligt som bara en jobbannons för en mellanchefsposition i ett medelstort företag kan låta "vi förutsätter att du är en självgående person med ett drivande tänk som befinner dig i den teknologiska framskärt, förlåt framkanten..etc" :)

Nåväl det hörde inte hit. Det är möjligt att man kan tänka sig att endast sökning räcker. Jag har bara inte själv den "rutinen" och använder (tyvärr) sökfunktionen väldigt sällan så av den anledningen har jag saknat den sv/v poolen som var den pool jag oftast besökte när den var igång och jag tror att många andra gjorde på samma sätt. Nu känns det som att sv/v bilder försvinner i bildkritikpoolen vilket tror jag resulterar i mindre visningar och kommentarer. Det är i alla fall min lilla känsla av det hela.

/David
 
Har ni missat den enkla funktionen som finns länkad för "utfällning" under "alla nya poolbilder"? Lätt som bara den att få fram det man vill både vad gäller kategori och teknik.
 

Bilagor

  • kategori.jpg
    kategori.jpg
    45.9 KB · Visningar: 103
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.