Annons

Ny Nikon Nikkor AF-S 50 mm f/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen ska det införskaffas ett fast objektiv, och ofta får man då svaret att -"35 mm är 50 mm på APS" vilket förvirras svårt av att man ju faktiskt redan har 50mm på sin zoom. Ska man då köpa en fast 35mm för att få bilden som det blir när man ställer "50mm" på zoomen (som ju är ett APS-objektiv) -???
NEJ!

50mm är 50mm är 50mm är 50mm är 50mm är 50mm är 50mm är 50mm.
Svårare än så är det inte. 50mm blir aldrig något annat än 50mm. Inte ens om du monterar objektivet på en APS-kamera.

Det finns inget sådant som "brännviddsförlängning".

Naturligtvis är det så. Ställer man sin kitzoom på 35 mm så blir det ju självklart samma sak som att köpa en fast 35:a.
Jag tror att dom flesta som fotograferat tidigare med analog systemkamera för 35 mm film förstår det här. Men det kan vara nog så förvirrande om man köper sin första digitala APS-kamera.

Jag tycker precis som du - jag ville bara tillägga att man nog bör försöka vara tydlig med att nämna förutsättningen - för att bli som XXX på en "stor" kamera - när man pratar om "brännviddsförlängning".

Har man en kitzoom så är det bara att ställa den på "50" eller "35" så ser man vad resultatet, bildvinkeln, blir om man köper en 50 eller 35mm fast glugg. ATT man köper en av dem är något jag varmt rekommenderar - det är i stort sett ovärderligt vid inomhus- eller kvälls-fotografering.

Allt för att undvika senare förvirring... :)

Iof har jag hört att folk säger att 35an är 34mm i verkligheten.
Nån som köpt nya 50mm 1.8 G då? Sett att den finns i lager.

Iof har jag hört att folk säger att 35an är 34mm i verkligheten.

Faktum är att brännvidden förändras med fokusavståndet, så 50 mm är 50 mm är 50 mm är rätt vid oändlig fokus men inte 100 % rätt om man börjar gräva ned sig i tekniken.

Men det spelar ingen roll i verkligheten om ett objektiv är 34 eller 35 mm.

Jo, har precis varit iväg och hämtat ut en, men hade alldeles för mycket att göra med jobbet och andra uppgraderingar (datorer) för att ha kunna testat igenom den.

Men jag gick hem genom stan och plåtade lite på vägen. Inga överaskningar är väl en bra sammanfattning.... :)

Innan jag kollat direkt är det svårt att jämföra, min 50/1.8 AFD är "permanent utlånad" till bättre behövande. Dock verkar det som om det som de inledande rapporterna säger stämmer - Den är (nog) skarpare än den gamla på full glugg, men framför allt har den väldigt mycket högre kontrast. Nerbländat till F5.6 är det nog ganska omöjligt att skilja dem åt.

Det som skiljer på en mer normal kropp (dvs inte en D3) är nog fokushastigheten, som är en bra bit snabbare än vad jag minns den. "Instant overide" i fokuseringen är ju också trevligt. Rent mekaniskt är den ganska ok, inte lika solid som 50/1.4AFS, men det räknade jag inte med heller.

Tyvärr har den kvar den lite nervösa bakgrundsbokeh'n som jag inte riktigt blev förtjust i med 1.8AFD, men det är till viss del priset man får betala för skärpan och kontrasten i en så här pass billig konstruktion. För sitt pris är den riktigt bra. Jag skulle nog vilja säga att om man redan har en AFD är det inte lönt att byta (om man har ett hus med inbyggd AF-motor) - samma sak som med F1.4'an. Men ska man köpa nytt är de nyare versionerna helt enkelt lite, lite bättre på ALLT (utom att vara små rent fysiskt...) :)

Jag satte mig i stentrappan här utanför och bara drog iväg en testserie för att kolla skärpan, samt hur bokeh var.

Skärpeserie, F1.8 - F2.2 - F2.8 - F4.0 - F5.6
(F2.0 för i stort sett ingen skillnad mot F1.8 i den här konstruktionen, därför hoppade jag i 2/3-steg mellan 1.8 och 2.8)

F8.0 är i stort sett identisk med F5.6, likaså F11 (på en 16MP D7000). F16 tappar lite pixelkontrast, F22 är ordentligt mjukt.

Bilagor

• F1.8.jpg
    F1.8.jpg
    96.3 KB · Visningar: 241
  • F2.2.jpg
    F2.2.jpg
    95.3 KB · Visningar: 238
  • F2.8.jpg
    F2.8.jpg
    88.7 KB · Visningar: 242
  • F4.0.jpg
    F4.0.jpg
    98.2 KB · Visningar: 239
  • F5.6.jpg
    F5.6.jpg
    99.9 KB · Visningar: 242
Hörnskärpan på F5.6 är heller inte helt fel... (APS, D7000, 100% nedre vänstra hörnet)

Bilagor

• lowerleftcorner.jpg
    lowerleftcorner.jpg
    98.9 KB · Visningar: 240
Hittade en med innehåll både i mitten och i hörnet på 2.2

Skärpan i APS-hörnen är inte dålig på F2.2 heller.... Ska kolla D3x också, någon gång när jag har för mycket tid över.... :)

(Detta är också 100% crop, D7000 naturligtvis... Vilket ställer ungefär samma krav på optiken som en 38MP "D4x" eller vad det nu blir)

Bilagor

• 0_overview.jpg
    0_overview.jpg
    74.8 KB · Visningar: 232
  • 1_lower_right_corner.jpg
    1_lower_right_corner.jpg
    91.7 KB · Visningar: 233
  • 2_center.jpg
    2_center.jpg
    60.7 KB · Visningar: 232
Lägg märke till att det nedre högra hörnet är lite närmre mot kameran, men iaf skarpt. En viss bockning av skärpeplanet sker alltså ju närmre man kommer (detta var 4m fokuseringsavstånd), men när jag fotade ut över broarna (100m+) märktes inga sådana tendenser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar