Annons

Ny Nikon Nikkor AF-S 50 mm f/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)
1990kr enligt pressreleasen. Lite saftigt i mina ögon?

Skall bli kul att se vad det går för i verkligheten.

NR hade fått tag på ett Nikon 50mm f/1.2 patent i Feb 2010 så frågan är om man skall vänta lite till eller bara gå loss på f/1.4:an eller 1.8:an ;)

Enl MTF kurvorna som finns på länk via nikon rumors så är AF-S 50/1,8 marginellt skarpare än gamla 50/1,8 vid 1,8. Knappast förvånansvärt då den sannolikt har ett hybridasfäriskt linselement som mer är dekoration än de dyrare och bättre gjutna eller "ground" asfäriska elementen som finns i de dyra fasta gluggarna. Det viktigaste är nog ändå AF-S för de flesta.

1990kr enligt pressreleasen. Lite saftigt i mina ögon?

Skall bli kul att se vad det går för i verkligheten.

Hur kan det vara saftigt? Jag tycker att det är förvånansvärt billigt.
35/1.8G kostar ju 1800-2000 kr.
Jag kan tänka mig att om Nikon rekommenderar 1990 kr, så blir nog priset i webshopparna ca 1800 kr.

Hur kan det vara saftigt? Jag tycker att det är förvånansvärt billigt.
35/1.8G kostar ju 1800-2000 kr.
Jag kan tänka mig att om Nikon rekommenderar 1990 kr, så blir nog priset i webshopparna ca 1800 kr.
Hur det kan vara saftigt? De faktum att det är en ganska enkel objektivkonstruktion och att föregångaren kostar 1300kr, dvs nästan 50% upp. MTF-kurvorna ser dock lovande ut, ganska stor skillnad mot den gamla en bit ut från mitten.

Hur det kan vara saftigt? De faktum att det är en ganska enkel objektivkonstruktion och att föregångaren kostar 1300kr, dvs nästan 50% upp. MTF-kurvorna ser dock lovande ut, ganska stor skillnad mot den gamla en bit ut från mitten.

Men så har det nya inbyggd motor, den är nog inte gratis. Sen kan man ju hoppats att de har slipat lite på glasen också. (Ursäkta ordvitsen ;) )

Någon som testat objektivet?
Jag har en D60 och funderar på att köpa denna. Men vad betyder det att den är 75 mm tillsammans med en DX-kamera? Gäller det även för 1.4:an? Och hur stor skillnad är det mellan 1.4 och 1.8?

Någon som testat objektivet?
Jag har en D60 och funderar på att köpa denna. Men vad betyder det att den är 75 mm tillsammans med en DX-kamera? Gäller det även för 1.4:an? Och hur stor skillnad är det mellan 1.4 och 1.8?
Du har rätt. Man får en skenbar brännviddsförlängning med DX formatet. Så det blir lite mer tele. Utmärkt för porträtt och landskap.
Själv har jag 1,4 men det är sällan jag fotar på full öppning faktiskt. Skärpedjupet är mycket kort då, men det är nästan lika kort på 1,8 men troligen är 1,8 lite skarpare på full öppning.

Du har rätt. Man får en skenbar brännviddsförlängning med DX formatet. Så det blir lite mer tele. Utmärkt för porträtt och landskap.
Själv har jag 1,4 men det är sällan jag fotar på full öppning faktiskt. Skärpedjupet är mycket kort då, men det är nästan lika kort på 1,8 men troligen är 1,8 lite skarpare på full öppning.

Tack för svaret! Men hur gör man om man vill ha 50mm då? Blir 35mm 50 på DX?

Tack för svaret! Men hur gör man om man vill ha 50mm då? Blir 35mm 50 på DX?

Om du vill ha ett utsnitt eller bildvinkel som motsvarar 50 mm på en småbildskamera/FX/135-film så väljer du lämpligen ett objektiv med brännvidd kring 35 mm. Helt riktigt.

Notering:
Brännvidden i sig ändras inte då den är en egenskap hos objektivet som är helt oberoende av vad man monterar det på. Det brukar pratas om brännviddsförlängning, men det är strängt taget felaktigt att uttrycka sig så. Beskärningsfaktor som man kallar det på engelska är mer indikativt för vad det handlar om.

Ja, ungefär... Har du en Nikon så får du ta brännvidden 35 mm X 1,5, dvs motsvarar c:a 52 mm

Den typen av svar brukar förvirra mer än vad de hjälper (inte menat som kritik mot dig personligen...)

Anledningen till att jag säger så är att de flesta som frågar helt enkelt inte har vana vid något annat än kitzoomen de fick med sin kamera. På denna kitzoom finns det brännvidder utmärkta på zoomringen. Ställer du zoomringen på "50" är objektivet då 50mm i brännvidd (eller ganska nära iaf!).

Sen ska det införskaffas ett fast objektiv, och ofta får man då svaret att -"35 mm är 50 mm på APS" vilket förvirras svårt av att man ju faktiskt redan har 50mm på sin zoom. Ska man då köpa en fast 35mm för att få bilden som det blir när man ställer "50mm" på zoomen (som ju är ett APS-objektiv) -???
NEJ!

50mm är 50mm är 50mm är 50mm är 50mm är 50mm är 50mm är 50mm.
Svårare än så är det inte. 50mm blir aldrig något annat än 50mm. Inte ens om du monterar objektivet på en APS-kamera.

Det finns inget sådant som "brännviddsförlängning".
.................

Provade lite snabbt idag, och AF-hastigheten på 50/1.8AFS är betydligt högre än 50/1.8AFD på t.ex en D90, och antagligen ungefär som 50/1.8AFD på en D3s. Hade ingen sådan med mig, så jag kunde inte jämföra direkt.

[edit] Martin hann före... [/edit]

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar