HannesNikon
Aktiv medlem
Det pekar visst på att Nikon Nikkor AF-S 50/1,8G kommer presenteras idag eller imorgon.
Ska bli väldigt intressant att se vart priset hamnar.
Trevligt. Hoppas att 35:an sänks ordentligt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det pekar visst på att Nikon Nikkor AF-S 50/1,8G kommer presenteras idag eller imorgon.
Ska bli väldigt intressant att se vart priset hamnar.
Är nu lite ringrostig på detta men har inte 1.4:an dubbelt så mycket ljusinsläpp i jämförelse med 1.8:an?
1990kr enligt pressreleasen. Lite saftigt i mina ögon?
Skall bli kul att se vad det går för i verkligheten.
Hur det kan vara saftigt? De faktum att det är en ganska enkel objektivkonstruktion och att föregångaren kostar 1300kr, dvs nästan 50% upp. MTF-kurvorna ser dock lovande ut, ganska stor skillnad mot den gamla en bit ut från mitten.Hur kan det vara saftigt? Jag tycker att det är förvånansvärt billigt.
35/1.8G kostar ju 1800-2000 kr.
Jag kan tänka mig att om Nikon rekommenderar 1990 kr, så blir nog priset i webshopparna ca 1800 kr.
Hur det kan vara saftigt? De faktum att det är en ganska enkel objektivkonstruktion och att föregångaren kostar 1300kr, dvs nästan 50% upp. MTF-kurvorna ser dock lovande ut, ganska stor skillnad mot den gamla en bit ut från mitten.
Du har rätt. Man får en skenbar brännviddsförlängning med DX formatet. Så det blir lite mer tele. Utmärkt för porträtt och landskap.Någon som testat objektivet?
Jag har en D60 och funderar på att köpa denna. Men vad betyder det att den är 75 mm tillsammans med en DX-kamera? Gäller det även för 1.4:an? Och hur stor skillnad är det mellan 1.4 och 1.8?
Du har rätt. Man får en skenbar brännviddsförlängning med DX formatet. Så det blir lite mer tele. Utmärkt för porträtt och landskap.
Själv har jag 1,4 men det är sällan jag fotar på full öppning faktiskt. Skärpedjupet är mycket kort då, men det är nästan lika kort på 1,8 men troligen är 1,8 lite skarpare på full öppning.
Tack för svaret! Men hur gör man om man vill ha 50mm då? Blir 35mm 50 på DX?
Tack för svaret! Men hur gör man om man vill ha 50mm då? Blir 35mm 50 på DX?
Ja, ungefär... Har du en Nikon så får du ta brännvidden 35 mm X 1,5, dvs motsvarar c:a 52 mm