ANNONS
Annons

Ny Nikon Nikkor AF-S 50 mm f/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar som att någon på Nikons hemsida tagit ett förhastat beslut genom att lägga ut informationen.
Det har tagits ner igen, antar att de inte var redo att släppa denna info ännu.

Jag grundar det på en liten del sunt förnuft och en liten del spekulationer...och vad jag läst om det gamla AF 50mm f/1,8 som enligt andra är skarpare än 50mm f/1,4

Men visst kan alla de som skrivit detta ha talat osanning :)
Som jag skrev så gissar jag, du väljer själv hur du vill ta det.

Båda befintliga af-50/1,4 är ju lite vassare än af-50/1,8, i alla fall på dom större bländarna. Därav min fråga.
Men det motsäger dock inte att den nya kommer att vara bra. Troligtvis blir en nyutvecklad 50/1,8 snäppet bättre än den äldre varianten i vilket fall.

/K

Alltid trevligt med lite nya normalare ;) Speciellt för folk med hus utan inbyggd af-motor. hoppas att de släpper en 70-200 f/4 i samma veva.
Och att priserna inte sticker iväg.... men ska man vara realistisk så är nog priserna ganska höga med tanke på katastrofen och på att dom är just det, nya!

Men låt säga 2500 kr för 50 1,8 (Sverigepris) och 6990 för ett 70-200 f/4.

MEN MISSFÖRSTÅ MIG INTE!! 70-200:at var bara önsketänkande från min sida ;) inget som Nikon har viskat om.

FÖR ER SOM INTE HANN SE DET!!

Senast ändrad:
Nu har jag inte haft tillfället och jämföra f/1.4 och f/1.8. Är det en stor skillnad i tex DOF (Depth of Field) ?

Båda befintliga af-50/1,4 är ju lite vassare än af-50/1,8, i alla fall på dom större bländarna. Därav min fråga.
Men det motsäger dock inte att den nya kommer att vara bra. Troligtvis blir en nyutvecklad 50/1,8 snäppet bättre än den äldre varianten i vilket fall.

/K

Är det inte tvärtom, att f/1.8 är lite skarpare på större bländare än f/1.4? Hur som helst så ser denna glugg trevlig ut och blir säkert ett utmärkt tillskott för alla med kameror utan AF-motor. Hade jag inte haft 1.4:an så hade det varit givet med denna.

Eftersom 35/1.8G kostar ca 1900-2000 kr och 50/1.4G kostar ca 3300 kr tror jag nog att 50/1.8G kommer att kosta 2500-2700 kr.
2000 kr känns som ett önsketänkande.

eftersom få skulle köpa en 1,8 om man kan få en 1,4 för 20% mer och eftersom 50 1,8 borde vara enklare att göra än en 35 1,8 (gammal forumdogma) så tror jag du har fel... :)

jag säger under 2000...
jag säger 1590kr

eftersom få skulle köpa en 1,8 om man kan få en 1,4 för 20% mer och eftersom 50 1,8 borde vara enklare att göra än en 35 1,8 (gammal forumdogma) så tror jag du har fel... :)

jag säger under 2000...
jag säger 1590kr

Det betyder ju i princip att Nikon får sänka priset på 35/1.8G också. Det kan ju knappast vara billigare att tillverka en 50/1.8 FX än en 35/1.8 DX, det betyder ju mer glas i FX-gluggen. Alternativet kan ju också vara att priset på 50/1.4G kommer att gå upp för att den nya gluggen ska "få plats".

Men, men.... Den som lever får se vad priset blir.

Det betyder ju i princip att Nikon får sänka priset på 35/1.8G också. Det kan ju knappast vara billigare att tillverka en 50/1.8 FX än en 35/1.8 DX, det betyder ju mer glas i FX-gluggen. Alternativet kan ju också vara att priset på 50/1.4G kommer att gå upp för att den nya gluggen ska "få plats".

Men, men.... Den som lever får se vad priset blir.

De har redan en billigare 50/1,8. ;)
Nu tror jag inte att AF-S kommer att få fullt så lågt pris, men 1800-2000 någonstans känns vettigt. 2500-2700 blir alldeles för nära 1,4:an. Dessutom är den vikt som annonserades på Nikons hemsida för AF-S 50/1,8 lite under 35/1,8 och jag tror knappast att det är alla metalldelar i 1,8:an som står för de extra grammen. Skillnaden är dock inte stor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar