Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Nikon D200 med vertikal bandning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man läst testet i tidningen så hade man sett att K & B skrivit en hel faktaruta om bandningen där de förklarar att de bortser från bandningen i o m att det var ett fabrikationsfel som fanns på de första exemplaren. Vad jag vet har de inte heller haft anledning att återkomma i den frågan.

Vidare vill jag minnas att K & B skrev något i stil med att "vi har lyckats reproducera effekten..." vilket jag tolkar som att det inte var särskilt uppenbart ens på de felaktiga exemplaren.

/Maverick

Problemet kvarstår och kan ses i extremfall. Om detta skall accepteras är väl upp till var och en att bedömma, lika lite kul som att en 5d med flertal ojektiv ger oskärpa i hörnen, vilket vissa ser som charmigt så skulle jag reagera mot bandningar/ ränder. Jag bestämmer kriterierna för hur en bild skall se ut, även om det är en högkontrastbild så vill jag ha den utan ränder.
Mikael

Senast ändrad:
Att 5D ger suddiga hörn beror väl inte på kameran? Utan på att flertalet objektiv under 10k inte klarar av att prestera bättre.

Nog är det väl upp till var och en, men om man anser att den bandningen som det visas exempel på är ett stort problem så lär man hitta stora problem mest överallt och det bästa kanske är att gå tillbaka till analog mellanformat istället.

/Maverick

Skrämmande reaktion av Nikon

Mushkot skrev:
Har nikon själva kommit med något svar ännu?

(Bakgrundsbild) Det jag hittills tagit reda på genom både nätet och kontakter med folk och yrkeskollegor inom proffsfoto ger en lite skakig bild av situationen för Nikon just nu. Dels så går de uppenbarligen genom en kraftig omorganisation, dels så har orderstocken råkat i fullt sken, dels så ligger de efter med alla leveranser över hela klotet. Knappast ett drömscenario.
Tilläggas bör att det här bandnings-fenomenet är relaterat till just Nikon D200, och inte de övriga systemkamerorna. Inte heller proffsmodellerna i division 1.

Nu till vad jag fick veta av butiken.
Då jag frågade idag, hur Nikon i Stockholm hade agerat fick jag veta att de hade -enligt säljaren, ?påstått? att det inte var något fel på den!? -Vi fick tillbaka den och sålde den vidare!! :/
(Underförstått menade säljaren att det var ett märkligt agerande från deras sida och att han inte hade makt att göra något åt det. -I sin position.

Konsekvensen?

Senast ändrad:
Koncekvensen är mycket enkel. Skriv ut bilden så att man ser bandningen och lämna med den digitala bilden på cd eller på ett kort. På basen av det får du säkert ett tydligt svar från Nikon hur de ser på saken. Kräv en ny kamera eller att felet rättas till.

Jag har i flera olika ärrenden kontaktat Nikon direkt och blivit bra bemött.

Lycka till.

Skulle bandning visa sig i en sådan bild (om den existerar):

Bilden tagen i RAW.

Bilagor

• dsc_0008.jpg
    dsc_0008.jpg
    35.6 KB · Visningar: 231
Ja, i alla fall om den vore tagen på iso runt 200 som brukar vara känsligast för bandning på D200. Solnedgångar med träd eller annat i förgrunden borde också vara ett "riskmotiv".

Från MAY/JUNE 2006 "AMERICAN PHOTO", Nikon D200 recension:

"CONS: Some early production cameras exhibited banding noise and highlight transition bandning, but Nikon will fix this defect free of charge. High-ISO images may have noticeable grain and shadow noise, remedied with noise reduction in camera or Nikon RAW software."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar