Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Nikon D200 med vertikal bandning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bandning förekommer även på D2x enligt ett test jag läste senast i morse så det är nog inte riktigt så enkelt som cmos vs CCD. Problemet finns även hos Canons kameror om jag förstod saken rätt. Problemet syns fortfarande inte vid utskrift så varför bry sig...

Läste det i antingen FOTO eller i Kamera & Bild.

/Maverick

Var kan jag läsa detta-om d2x ?????
Vissa canonkameror har uppvisat ränder runt 3200iso
Mvh Mikael

Två sorters användare?

Jag ser nu två typer av användare i de kommentarer jag sett, både här och i andra forum världen över.

De flesta verkar inte vara så bekymrade över den här typen av fel och kan till och med leva med det. Antagligen för att de inte ser sig påverkas negativt i sin användning av D200.

Den andra gruppen är den jag tillhör, och jag behöver nog kanske inte förklara det igen. Men jag finner det märkligt att kvaliteten på Nikon D200 tycks variera så kraftigt?

Om det nu dessutom dyker upp fler felaktiga ”kalibreringar” av sensorerna så blir jag ju inte precis lugnad av det.

Ett kamerahus som kostar så pass mycket förväntas ju att det håller den kvalitetsnivå som tidigare (historiskt sett) har varit Nikons kännemärke.
Jag känner mig verkligen besviken.

Jag har också fått inbillningen att Nikon nöjer sig med detta? Prioriterar de proffskamerorna, D2X, D1X och D2H? Alltså att tillåta en viss grad av felprocent i produktionen av D200!?

-Skall man ta ut Leican ur dammet i vitrinskåpet trots allt?

Re: Två sorters användare?

Qvazar skrev:
Huga va mycket kvalitetsproblemsrapporter jag läst om Leica genom åren, mest R-kamerorna men även lite om M-kamerorna faktiskt:)

Jag är av den första kategorin du räknar upp, är inte mycket för att söka fel & har likt Maverick lite svårt att förstå detta med att pressa kamerorna med svåra motiv för att sedan söka fel i 100% förstoring. Det jag inte ser på mina största förstoringar bekommer mig inte, gör dock inga nämnvärda delförstoringar...

Men men, vi är ju alla olika & har väl olika krav & om du inte är nöjd så ska du klaga. Sen får väl Nikon svara på om dina krav är för höga eller om det är ett fel i kameran.

//Larsa

Maverick skrev:
Bandning förekommer även på D2x enligt ett test jag läste senast i morse så det är nog inte riktigt så enkelt som cmos vs CCD. Problemet finns även hos Canons kameror om jag förstod saken rätt. Problemet syns fortfarande inte vid utskrift så varför bry sig...

Läste det i antingen FOTO eller i Kamera & Bild.

/Maverick

Canon 5D kan drabbas av bandning i vissa lägen med en del olika objektiv enligt Phil Askey:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page25.asp
Jag tror att USM-motorn ansågs vara boven i dramat (interferens).

Men bandning med Canon är nog betydligt mer sällsynt än vad det är med våra D200:eek:r.

Re: Två sorters användare?

Qvazar skrev:
Ett kamerahus som kostar så pass mycket förväntas ju att det håller den kvalitetsnivå som tidigare (historiskt sett) har varit Nikons kännemärke.
Jag känner mig verkligen besviken.

Jag har också fått inbillningen att Nikon nöjer sig med detta? Prioriterar de proffskamerorna, D2X, D1X och D2H? Alltså att tillåta en viss grad av felprocent i produktionen av D200!?

Kvalitetbegreppet är något som förändras över tiden. Min farmor köpte en gjutjärnspump på 30-talet, den fungerar ännu. En digitalkamera har en förväntad produktlivstid på ett par år kanske. Att produkter blir mer komplicerade och får bättre prestanda till i stort sett samma pris måste resultera i att man offrar någonting nånstans mellan ritbordet och butiken, i det här fallet troligen utvecklings- och testfasen. Det är synd att det drabbade D200.

Sedan kan man undra vad Nikon egentligen har för alternativ just nu? Det är fortfarande mycket större efterfrågan än tillgång på D200 trots bandningsproblemen. Så problemet är nog inte större än de brukar vara, dvs D70 hade moiré-problem och stark blomning i vissa lägen. Dynax 7D hade sneda sensorer. Alla märken har fokusproblem från och till. Vi märker problemen därför att vi sitter och glor på pixlar i 100% storlek.

Även D70 och D50 ger bandning vid extrema situationer. Visserligen är dessa ju hobbykameror, men ingen verkar bry sig där. Dock är den bandningen av ett annat slag, nämligen att den lägger ränder över hela bilden, precis som man ibland kan se hos D1 vid höga ISO.

Jag får nog delvis backa på mitt påstående om D2x eftersom jag inte hittar den exakta raden och jag orkar inte leta igenom hela artiklarna igen. Det stod mest som en bikommentar och därför lätt att missa. Det är naturligtvis möjligt att jag blandat ihop artiklarna eftersom jag ägnade mig åt att läsa igenom tester på D2x, D200, 30D och 5D.

Hur som helst så påpekades vissa problem med bandning hos Canon 30D samt 20D som också har CMOS sensor. Så problemet som sådant är fortfarande inte låst till enbart CCD sensorer.

Mvh
Maverick

Re: Re: Två sorters användare?

En digitalkamera har en förväntad produktlivstid på ett par år kanske. Att produkter blir mer komplicerade och får bättre prestanda till i stort sett samma pris måste resultera i att man offrar någonting nånstans mellan ritbordet och butiken, i det här fallet troligen utvecklings- och testfasen. Det är synd att det drabbade D200.[/B]

-Menar du verkligen att livslängden kan vara så kort?
Eller menade du kanske på billigare digital-kompakter?

För övrigt känns det som om vi inte kommer så mycket längre med denna fråga. Och leverantören jag köpte kameran hos har jag inte haft tid att prata med ännu. Men de får förmodligen samma svar som konsumenterna får.

Själv har jag inte riktigt bestämt mig hur jag skall göra nu????
-Motsvarande Canon-kamera har jag redan provat. Men jag var inte alls nöjd med den i handhavandet. Var det inte 350D den hette igen?

Re: Re: Re: Två sorters användare?

tormig skrev:
De kanske har för mycket fritid?

Korkade kommentarer kan ni väl ändå ge blanka tusan i!? Vilket du tydligen har tid med!?

Jag trodde det här var ett seriöst forum!

Tack för det!

Det är ett seriöst forum. När problem av den här typen, icke-problem, tas på alldeles för stort allvar så betraktas det i allmänhet inte som seriöst dock.

/Maverick

Det här är ett teknikforum. Om folk stör sig på "bandningen" är det ett problem för dem.

Ja det är väl uppenbart, vad vi andra försöker säga är att det inte är ett problem utan att det blir alldeles utmärkta bilder ändå.

Det här är på samma nivå som att oroa sig över överstrålning på film.

/Maverick

Maverick skrev:
Jag får nog delvis backa på mitt påstående om D2x eftersom jag inte hittar den exakta raden och jag orkar inte leta igenom hela artiklarna igen. Det stod mest som en bikommentar och därför lätt att missa. Det är naturligtvis möjligt att jag blandat ihop artiklarna eftersom jag ägnade mig åt att läsa igenom tester på D2x, D200, 30D och 5D.

Hur som helst så påpekades vissa problem med bandning hos Canon 30D samt 20D som också har CMOS sensor. Så problemet som sådant är fortfarande inte låst till enbart CCD sensorer.

Mvh
Maverick

Eftersom varje ljuskottagare är direktkopplad på en cmos så kan du inte få samma typ av bandning med exv Canon eller d2x. Pixlarna läses inte ut radvis. Ränder , bandningar som ses i vissa Canon kameror beror på andra problem. Ett kan vara den nivå och förstärknings reglerande kretsen på cmos.. Ett annnat är att vissa objektivs motorer stör någon krets i kameran.Jag har provat de flesta kameror och inte sett den typ av tydliga avgränsade bandningar/ränder som finns hos vissa d200.
Varken mina nuvarande kameror eller äldre har uppvisat något liknande.
Dessa starkt avgränsade ränder är alltså ett ccd relaterat fenomen pga radvis utläsning där signal nivåerna inte är lika efter att gått igenom utläsningelektroniken.

Mikael

Maverick skrev:
Ja det är väl uppenbart, vad vi andra försöker säga är att det inte är ett problem utan att det blir alldeles utmärkta bilder ändå.

Det här är på samma nivå som att oroa sig över överstrålning på film.

/Maverick
Maverick; i sak håller jag med dig.

Men jag tycker att de som vill diskutera fenomenet ska kunna göra det i en tråd utan att höra att "det inte är ett problem".

Men nu tillför jag inget konstruktivt, over and out;-)

Det är möjligt, det stod inget om orsakerna och tidningen brydde sig nog inte så mycket om varför eller om det var lika utan konstaterade mest att det fanns där. Uppenbarligen inte ett stort problem hur som helst där heller.

Mvh
Maverick

Calle S skrev:
Maverick; i sak håller jag med dig.

Men jag tycker att de som vill diskutera fenomenet ska kunna göra det i en tråd utan att höra att "det inte är ett problem".

Men nu tillför jag inget konstruktivt, over and out;-)

Jo, jag håller med dig oxå iofs. Men tycker att det behövs en motpol eftersom om ett gäng som alla tycker att det är ett problem träffas och diskuterar det så slutar det inte sällan med att det är världskatastrof när de är färdiga. Vi har ju sett liknande diskusar om back- och frontfokus där folk ägnar dagar åt att fotografera linjaler trots att vilket normalt motiv som helst blir bra på bild.

Man måste få lite perspektiv på problemens nivå liksom. Tänk om man sagt likadant om bruset, som faktiskt var ett betydande problem i början. Då hade vi harvat på med film fortfarande. Det finns och kommer alltid finnas små problem med alla kameror, det får man ta. På bilder som vi ser omkring oss kan vi konstatera att bilder blir jäkligt bra ändå trots alla brister.

När det gäller tester av producerade kameror skulle jag gissa att enbart enstaka exemplar testas för att se att det inte är nått generalfel hos en viss batch till följd av felkalibrerade robotar och annat. Skulle alla kameror testas skulle det bli ett par tusen till som ska betalas i butiken.

Mvh
Maverick

Per skrev:
..festligt att det som Maverick anser vara ett pseudoproblem idag ansåg 'Kamera och Bild' för några månader sedan vara ett så pass allvarligt problem att det omöjligtvis kunde bero på något annat än att de fått ett defekt exemplar.

"Vi har sett så många bildfiler från så många olika digitala systemkameror att vi anser oss kompetenta nog att göra den rimlighetsbedömningen. Det ingår i jobbet. "

/Per

Det var väl också konstaterat att det var ett felaktigt ex? Den D200 fick ju bandning i hela bilden, Eller har jag fel?

Har nikon själva kommit med något svar ännu?

/David, nöjd D200-ägare som inte lyckats provocera fram bandning (har inte försökt överdrivet mycket heller, föredrar att fota vettiga motiv istället för lampor etc..)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar