Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Nikon D200 med vertikal bandning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Qvazar

Medlem
Sedan ett halvår har jag omedvetet gått i drömmar att en dag ha råd med just denna så positivt bemötta Nikon-kamera. Att kunna hantera bilder digitalt som ett komplement med nyinköpt PowerBook 17" blev så drömtanken i ett nötskal.

Så när jag förra veckan, för första gången kunde känna på den hos en handlare så blev det oundvikligen så att jag omedlebart föll pladask. Ett par dagar senare hämtade jag ut den och satte genast igång med att testa den grundligt.

Jag hade snappat upp ett rykte i olika forum om ett sensorfel på den första omgången D200. Det ger sig till känna i mycket kontrastrika bilder. En ljuskälla mot i övrigt mörk bakgrund ger i gränsområdet mellan skarpt ljus och mörk bakgrund upphov till vertikala ränder. Tydligast vid ISO 100 och 1600 och vid relativt normala delförstoningar! Se utsnittet nedan, i 100% så som den ser ut.
Nikon tog tillbaka felaktiga kamerahus och kalibrareade om sensorn. Och vad jag kunde förstå hade felet tydligen upphört rapporterats i slutet av februari?

Nu letade jag med flit reda på sådana områden i mina bilder.
Jag blir ju något häpen när jag ser exakt samma fenomen på min nyinköpta D200!
-Otroligt! Hur kan ett felaktig kamerahus slinka igenom hela kedjan utan att någon på Nikon regerat?
Eller är det möjligen så att någon i ledet, hoppades att ingen skulle märka nåt?

Nej så kan det inte vara. Men ledsen blir jag i varje fall.
Detaljisten ville skicka tillbaka kamerahuset för reparation/omkalibrering, men då jag ändå skulle bli utan kamerahus, (tillgången på D200 är minimal nämligen) och tvingas vänta på den över sommaren så returnerade jag den helt enkelt.
Vill bara på detta vis uppmärksamma andra på att vara noga med att testa utrustningen så snart som möjligt. Det kanske finns fler måndagsexemplar?

Bilagor

• delav_dsc_0100.jpg
    delav_dsc_0100.jpg
    35.9 KB · Visningar: 1,973
Senast ändrad:
Hej igen
Problemet härleds till att 200 har 4 utläsningsställen, signalnivåerna är olika när dessa utläsningar räknas samman/bilden interpoleras fram, därav dessa ränder. Nikon har lagt ner krut på att få signalerna/nivåerna så lika som möjligt. Möjligen måste en uppdatering av elektroniken till för att alla problem vid utläsningen skall upphöra
Mikael

Jag trodde att jag upptäckte bandning på min kamera häromdan, men det visade sig bara var min skärm... Så går det när man läser för mycket på forum!

Nikon har väl medgivit att detta problem finns i alla D200, men i liten grad. Jag kan få lite (kort) bandning med min D200 om jag tar en bild i relativt mörker där det finns extrema ljuspunkter, t.ex halogenlampor. Aldrig i normala ljusförhållanden (för min typ av fotografering).

Det har förekommit värre former av bandning på de tidigare serierna. I vissa fall med ränder över hela bildytan, men ofta medellånga ränder i skuggpartier. Dessa värre former har Nikon troligen åtgärdat numera.

Den korta extremkontrastbandningen (puh!) får vi nog leva med. Det går ju snabbt att fixa med de-interlace i bildbehandling de få gånger man drabbas.

Den här "extremkontrastbandningen" (fint ord) syns inte om man använder Pixmantecs Rawshooter som råfilskonverterare.

amaster skrev:
Pixmantecs Rawshooter

Vad är det för program?
Kompatibelt med Mac?

-Och egentligen, skall man verkligen behöva retuchera varenda bild i efterhand?
Verkar ju ganska omständigt? : /

Jag förväntar mig ju att bildkvaliteten är helt utom all kritik, Nikon som företag borde ju begripa det om någon??

Senast ändrad:
Qvazar skrev:
Vad är det för program?
Kompatibelt med Mac?

-Och egentligen, skall man verkligen behöva retuchera varenda bild i efterhand?
Verkar ju ganska omständigt? : /

Rawshooter är en råkonverterare som finns i gratis- och betalversion. Det finns bara för Windows.

Jag har en riktigt tidig D200 och kan provocera fram bandning genom att fotografera en lampa. Av mina "riktiga" bilder har jag hittills bara haft två där jag kan se en aning band. De syns bara om jag kikar noga med en bra skärm.

Jag har sett ett liknande exempel i ett fall med min kamera. Jag har tagit tusentals bilder sedan dess utan några problem. Inte mycket att bekymra sig om, åtminstone inte i mitt fall. D200-an är totalt sett en kanon-kamera.

Jag förstår bara inte varför Nikon gör en sådan här tabbe?

Tänk er om jag hade tagit en bilkaross i motljus och solnedgång. Skall man då behöva acceptera nåt sånt här i bilderna?
Aldrig i livet!

Jag väntar nu på ett svar från leverantören och vad de föreslår. Förhoppningsvis får jag så småningom en ny felfri D200?

(Bilden nedan är den som utsnittet är taget från, knappast en särskilt extrem tagning).

Bilagor

• delbil2_dsc_0100.jpg
    delbil2_dsc_0100.jpg
    58.1 KB · Visningar: 1,665
Alltså, tidigare, på den analoga tiden, skulle ingen ens ha kommit på tanken att försöka göra en sådan delförstoring. Än mindre med förväntan att det skulle bli bra. Det stora problemet tycks ju inte vara att kameran bandar utan att fotografen inte gått tillräckligt nära skylten eftersom den tydligen är av stor vikt för bilden och fotografen. En vanlig betraktare skulle lätt kunna tro att det är bilen som är huvudmotiv annars...

/Maverick

Maverick skrev:
Alltså, tidigare, på den analoga tiden, skulle ingen ens ha kommit på tanken att försöka göra en sådan delförstoring. Än mindre med förväntan att det skulle bli bra. Det stora problemet tycks ju inte vara att kameran bandar utan att fotografen inte gått tillräckligt nära skylten eftersom den tydligen är av stor vikt för bilden och fotografen. En vanlig betraktare skulle lätt kunna tro att det är bilen som är huvudmotiv annars...

/Maverick

Jag tror du misstolkat inte så lite. Jag vill använda mina bilder professionellt, dvs det är inte frågan om några ”normala” albumbilder.

De skall klara att i vissa fall delförstoras då det mycket väl kan hända att någon ”kund” vill ha en del av originalbilden.

Jo, jag använder min kamera delvis proffessionellt oxå och jag har aldrig varit med om att någon velat delförstora en så liten del av bilden. Bortsett från eventuell bandning så är ju bilden inte i närheten av att vara skarp så det blir liksom aldrig aktuellt. I tryck skulle denna bandning aldrig synas skulle jag gissa.

Skulle man föreslå att de skulle delförstora en sådan liten del lär man snabbt bli inkompetensförklarad. Den där bandningen är inte ett problem i verkligheten.

Mvh
Maverick

macrobild skrev:
Hej igen
Problemet härleds till att 200 har 4 utläsningsställen, signalnivåerna är olika när dessa utläsningar räknas samman/bilden interpoleras fram, därav dessa ränder. Nikon har lagt ner krut på att få signalerna/nivåerna så lika som möjligt. Möjligen måste en uppdatering av elektroniken till för att alla problem vid utläsningen skall upphöra
Mikael

Om problemet är att Nikon läser av sensorn på D200 genom 4 kanaler borde samma problem finnas på D2x eller är det bättre gjort på storebror?

JOLidman skrev:
Om problemet är att Nikon läser av sensorn på D200 genom 4 kanaler borde samma problem finnas på D2x eller är det bättre gjort på storebror?

D2x har en cmos och där läses varje pixel för sig samt har regleringskrets. d200 har en ccd och utläsningen sker radvis.Att de har valt 4 utläsningställen är sannolikt för att kameran skall kunna hålla seriebildstagning 5 bilder i sek. D2x har jag haft sedan den kom ut och ingen av mina kameror har uppvisat något liknande problem, ej heller läst om att någon annan skulle haft liknande problem som d200 uppvisar.
Mikael

Senast ändrad:
Re: 3 fall till i dagarna i Storbritannien

Qvazar skrev:
Skall genast kolla mitt serienummer.

Ja, det är samma serie som nämns i första inlägget i det engelska forumet.
Mitt, eh- f.d. kamerahus hade serienummer 4053947.

-Förstår bara inte riktigt varför han inte skrev ut hela serienumret och avslutar de tre sista positionerna med XXX?

Re: Re: 3 fall till i dagarna i Portugal!

Ups! Jag såg först nu att det var Portugal som det första inlägget i tråden kom ifrån. Är nu osäker på om sajten som sådan är i USA eller Storbritannien?
Skit samma. Det viktigaste är att folk blir uppmärksammade på eländet och har chans att få det åtgärdat av Nikon.

Senast ändrad:
"Nikon UK says that all D200's produce this artefact and its within specs, and can't be caliberated away."

Från tråden ovan, och lite småtrist att läsa.

/Per

Per skrev:
"Nikon UK says that all D200's produce this artefact and its within specs, and can't be caliberated away."

Från tråden ovan, och lite småtrist att läsa.

/Per

Var hittade du den?
I de FAQ jag har hittat på några av Nikons sajter är det en annan text, här från den svenska:

”Ett mönster av vertikala linjer kan i vissa fall inträffa på bilder som har en extrem kontrast. Detta inträffar endast på ett antal kameror ur de första produktionerna av D200. Under normala fotograferingsförhållanden kan det vara så att detta mönster inte är synligt på bilderna.
Mönstret kommer endast att vara synligt då bilden är förstorad på en dataskärm mer än 100%. Utseendet av mönstret kan variera beroende på vilket känslighetsinställning som man använt, detta mönster syns överhuvudtaget inte alls på ISO 100. På bilder som är utskrivna i A3 format (297mm x 420mm/11 x 14 tum) eller mindre är detta mönster svårt att urskilja och därför bör det ha en liten effekt för den allmäna
fotograferingen och utskrifterna”.

Det man vill veta egentligen är om de gjort nåt åt det? Och eliminerat felkällan.
Påståendet att det endast förekommit på ”ett antal kameror ur de första produktionerna av D200”, -verkar ju dessutom inte stämma med verkligheten?
Samt att de är lite väl förenklande i sin kommentar kring utskrifter!?

Tror de verkligen att kunden är så dum?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar