Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamerarem

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra funktion

Kan tillägga att en bra funktion på den sista remmen är att man kan skruva fast kameran på stativ utan att ta bort snabbkopplingen.

Black Rapid RS-Sport är min favorit, den är mer ergonomiskt formad än RS-4 och RS-7, samt att den har tillägget Brad som fäster under armhålan vilket gör att den sitter bättre där den ska.

RS-Sport är helt suverän, körde med RS-7 innan jag "uppgraderade", jag tycker RS-Sporten sitter klart bättre & om du har möjlighet så passa på att prova dom olika modellerna innan du slår till...

Kör också Black Rapid RS-Sport, tycker den fungerar klockrent, mycket tack vare remmen som går under armen och låser den på plats. Den typen du länkat till med metallbygel har jag bara sett andra använda och det såg ut som att kameran inte alls låg lika skönt vid höften som med min BR. Med en Black Rapid pekar objektivet bakåt/nedåt tack vare att fästpunkten är mitt under kameran. Sätter man fästpunken vid sidan av kameran kommer objektivet peka mot kroppen eller från kroppen beroende på vilket håll det monteras åt.

Tänkte väcka liv i en gammal tråd då rubriken talar om precis vad jag vill ha svar på. Fick ju (som bekant) en kamerarem med senaste inköpet (D850) som jag är allt annat en begeistrad över och ser gärna att jag får den utbytt mot något vettigare som framför allt inte skriker NIKON D850.

Användningsområde är runt nacken/över axeln/diagonalt, så jag söker en rem som är väl lämpad för dessa användningsområdena. Sedan gör det inget om jag slipper att sälja min ena njure för att ha råd att köpa en också 😉.

Ser fram emot vad ni har för förslag.

Jag har kört med samma rem från OP/TECH i många år. Den skriker ingenting. Helt svart. En del av remmen är i neopren vilket på något magiskt vis gör kameran lättare att bära.
Några andra finesser har den inte. Sitter som en rem i öglorna som kameratillverkaren utformat för ändamålet.
Rekommenderas stark - om inte din ambition är att ha ett helt kompani av skjutklara kameror dinglande runt kroppen
Tyvärr är den inte särskilt dyr, så du får behålla båda njurarna.
Men jag kan ta den ena bara för tipset.

Senast ändrad:
Tänkte väcka liv i en gammal tråd då rubriken talar om precis vad jag vill ha svar på. Fick ju (som bekant) en kamerarem med senaste inköpet (D850) som jag är allt annat en begeistrad över och ser gärna att jag får den utbytt mot något vettigare som framför allt inte skriker NIKON D850.

Användningsområde är runt nacken/över axeln/diagonalt, så jag söker en rem som är väl lämpad för dessa användningsområdena. Sedan gör det inget om jag slipper att sälja min ena njure för att ha råd att köpa en också 😉.

Ser fram emot vad ni har för förslag.

Du kan få köpa min D2x-rem :)
Jag har slutat använda originalremmar (som man kan vända ut och in om man inte vill göra reklam). Har kameran utan rem (vilket gör att man slipper en trasslig rem som ofta är i vägen) tills jag behöver händerna fria och skruvar då på en Black Rapid. Nackdelen med den är att kameran dinglar när man går om den hänger lågt. Dessutom stjäl den stativgängan om man vill använda stativ. Annars orkar man bära kameran betydligt längre stunder än med originalrem. Men till slut tröttnar nacken även med den när kamera med objektiv väger ett par kg.
Man kan ha två Black Rapid om man behöver snabbt växla mellan två kamerahus (för att slippa byta objektiv), men man är inte så rörlig om objektiven är tunga.

Senast ändrad:
(//) Rekommenderas stark - om inte din ambition är att ha ett helt kompani av skjutklara kameror dinglande runt kroppen
Några sådana ambitioner har jag inte, nä.
Tyvärr är den inte särskilt dyr, så du får behålla båda njurarna.
Men jag kan ta den ena bara för tipset.
Visst, inga problem, över min döda kropp. Hittade ett ex. på Cyberphoto för en överkomlig summa, förvisso inte svart, men priset var attraktivt. Det som gör mig tveksam (trots att du har mångårig erfarenhet av denna rem), är snabbkopplingen. Om Murphy's lag är framme...😶.

Du kan få köpa min D2x-rem :)
Det var snällt av dig, men jag avstår.
Har kameran utan rem (vilket gör att man slipper en trasslig rem som ofta är i vägen) tills jag behöver händerna fria och skruvar då på en Black Rapid.
Ja, man gör vad man som passar en själv bäst. Jag vill ha en rem, inte minst för säkerhetens skull. Varianten med Black Rapid kände jag redan till, men jag tilltalas inte av det som du redan påpekat, den tar upp stativgängan, vilken (i mitt fall) f ö redan är ockuperad av en L-bracket.
Men till slut tröttnar nacken även med den när kamera med objektiv väger ett par kg.
Och av den anledningen vill jag kunna hänga kameran i en diagonal över kroppen, i den mån det skulle uppstå ett behov 😉.

Den här använder jag och är mycket nöjd. Tillräckligt lång för att kunna ha diagonalt och snabbkopplingarna är effektiva när man vill ta av och på remmen. Inte gratis, men Cyberphoto har drive med 25 % rabatt just nu.

Några sådana ambitioner har jag inte, nä.
Visst, inga problem, över min döda kropp. Hittade ett ex. på Cyberphoto för en överkomlig summa, förvisso inte svart, men priset var attraktivt. Det som gör mig tveksam (trots att du har mångårig erfarenhet av denna rem), är snabbkopplingen. Om Murphy's lag är framme...😶.

Även jag har kört den remmen i många år (10+?), och har i det stora hela varit nöjd. Ibland har jag stört mig på att kameran studsar en del när den bärs runt halsen då det finns en del flex i neoprenet.
Vad gäller snabbkopplingarna har jag inga betänkligheter utom när det kommer till mitt 200-400 som kombinerat med tex D4s blir redigt tungt.. Jag tror att det ska finnas ett originaltillbehör i form av ett kardborreband som sätts runt snabbkopplingarna för att säkra upp.
Nu är jag dock inne på att gå över till PeakDesign och det baserat helt på att deras snabbkopplingar är smidigare när man inte har någon rem tillkopplad.

edit: OP/Tech kallar dom tydligen Secure-its https://www.optechusa.com/secure-its.html

Senast ändrad:
Kan tipsa om att black rapid (har kört det i många år) har problem med att metallen i karbinhakarna som är för mjuk och slits upp, både mot fästet i kameran (håller ett år om man fotar regelbundet 250 dagar/år liksom i fästet mot glidhaken i remmen (håller ca 2-3 år). Efter att under de senaste åren ha pålagt gummibeläggning i form av krympplast i hakarna mot kamerafästet men ändå råkat ut för olycka eftersom fästet mot glid hylsan nötts ut och kameran hamnat i backen har jag bytt ut samtliga delar på mina 3 remmar med glidfunktion. Åkte till Biltema och köpte ringar och karbinhakar i för båtbruk och sprättade upp sömmarna i fästena och limmade sedan ihop dem med kontaktlim efter bytet. Inga problem sedan dess och samma glidfunktion. Vill ni veta hur delarna jag ersatte med ser ut så kontakta via fotosidan. (Skandalvarning på Black rapids materialkvalitét)

Ska du inte ha axelremmen under ryggsäcken (som jag föredrar för rörlighetens skull) så använd inte Black rapid om du fotar regelbundet (typ mer än 200 dagar/år). Då är Peak Designs lösning mycket bättre även om du då inte kan använda remmen med ryggan ovanpå. Själv tycker jag en diagonal axelrem med glidfunktion är outstanding eftersom man alltid kan vara beredd även om man har ryggan på sig. Givetvis kan man använda Peak Designs lösning men man måste då ha den ovanför ryggsäckens axelremmar för att få rörlighet och det kan ibland vara besvärligt. Det beror förstås också på hur ryggans axelremmar år utformade. Man måste prova innan man köper en ny rem (eller få tips från de som har samma ryggsäck och rem).

Senast ändrad:
Vad gäller snabbkopplingarna har jag inga betänkligheter utom när det kommer till mitt 200-400 som kombinerat med tex D4s blir redigt tungt.. Jag tror att det ska finnas ett originaltillbehör i form av ett kardborreband som sätts runt snabbkopplingarna för att säkra upp.
Jupp, jag såg dom. Fanns inte på Cyber (som dock har själva remmen). Sedan tyckte jag priset var väl tilltaget, med tanke på vad man får ($7,50 USD på OP/Tech:s Amerikanska sajt).

Nu är jag dock inne på att gå över till PeakDesign och det baserat helt på att deras snabbkopplingar är smidigare när man inte har någon rem tillkopplad.
Förstår ditt argument, men prislappen är väl tilltagen, som sagt. Om vi håller oss till OP/Tech, ni som har egna erfarenheter av dessa remmar, upplever ni något obehag av snabblåsen, med tanke på deras placering !?

Nä, jag upplever ingenting av snabblåsen. Varken positivt eller negativt. Hade faktiskt glömt att de fanns där på remmen. Blev påmind när jag för trådens räkning skulle försöka ta reda på vad remmen heter. Enda stället jag hittade namnet var på spännena.

För den som vill verkar remmen finnas även utan snabbspännen.

Nä, jag upplever ingenting av snabblåsen. Varken positivt eller negativt. Hade faktiskt glömt att de fanns där på remmen. Blev påmind när jag för trådens räkning skulle försöka ta reda på vad remmen heter. Enda stället jag hittade namnet var på spännena.

För den som vill verkar remmen finnas även utan snabbspännen.
Tack. Fanns inte på Cyber, men dock den förstnämnda (med snabblåsen). Tror det blir den, 128 :- svenska pesetas (inkl. frakt) får väl ändå sägas vara överkomligt.

Tack för hjälpen 👍 !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar