Annons

Ny kamera (fast objektiv-fråga)

Produkter
(logga in för att koppla)

digitalzero

Aktiv medlem
Tänkte ge mig in i DSLR världen nu. Har bestämt mig för en Canon EOS 1000D men har ingen aning om vilket kit-objektiv jag bör skaffa.
Finns paket med "Canon EF-S 18-55/3,5-5,6", "Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS" och "Tamron 18-200/3,5-6,3" vilken bör ja välja? Är IS värt de extra som det kostar? och finns det något annat billigt nybörjarobjektiv?
Min budget ligger runt 6000 kr för objektiv+hus.
 
Ang. Canon 18-55 vs 18-55 IS så är det inte bara IS som skiljer, utan de är olika optiskt. Versionen med IS är avsevärt skarpare. Nu vet jag inte hur mycket som skiljer på de paket du hittat, men i mitt tycke är versionen med IS värd en del mer.
Tamron 18-200 är väl "sådär". I mitt tycke är det bättre att satsa på en telezoom för att komplettera 18-55 IS senare istället.
 
Okej, jo va lite så jag tänkt också, fast jag inte hade nån aning om att IS objektivet var bättre. Kostar en 800 kr till så är nog inget att fundera på längre.

Tack för hjälpen.
 
Blev billigare med en Canon EOS 450D med kit objektiv 18-55 IS än att köpa Canon EOS 1000D hus å ett löst objektiv, så det blev just en 450D istället.

Var oxå förbi butik å klämda lite på bägge av dem, så tror ja blir nöjd när ja väl får kameran.
 
Det blir du säkert. 450D är en utmärkt om än något liten kamera som har alla funkioner man kan begära ifrån en modern DSLR samt en utmärkt sensor. Sen att den är lite vek med tunga blixtar, bara har ett inmatningshjul, saknar topdisplay och har en lite tråkig sökare gör inte bilderna sämre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.