Annons

Ny fråga ang. användande av varumärken

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas81

Ny medlem
Jag designar, på hobbynivå, iphoneskal, t-shirts mm och lägger ut motiven till försäljning på sidan Society6.com och jag tjänar på detta några tusenlappar i månaden.

Jag har gjort några skalmotiv då jag tagit ett kort på en känd produkt, som tex en Gameboy, och sedan gjort om den i Photoshop för att passa skalens mått.

Vad jag undrar är; är detta olagligt? Att jag använder en känd produkt som motiv. Jag tycker själv att det är jämförbart med att fota en snygg bil och sälja bilden. Men jag vet inte om jag har rätt.

Jag skulle vara väldigt tacksam för svar

MVH
Nicklas

Jag är inte jurist, men inte långt från där jag bor finns en skicklig slöjdare som gör tavlor av trä där olika träslag får bilda nyanser i motiven. Han gör blandannat disneymotiv. För disneybilderna betalar han licenspengar.

Jag tror det du gör inte är så sällsynt men min gissning är att det inte är lagligt. Om man tex jmf med starwars-produkter är alla pussel och figurer en hel del av starwars marknadsföring av filmerna och nu efter många år en hygglig egen inkomstkälla för varumärket.
Själv tillverkade jag en modellbyggsats av en volvo pv i skala 1/25 för många år sedan i väldigt liten upplaga. För säkerhets skull kontaktade jag volvo. Fick svaret att de gjorde inga anspråk på så liten upplaga men jag fick inte använda logon/varumärket volvo någonstans på kartongen eller på produkten. Pv var inte längre någon produkt de säljer så de gjorde inga anspråk på mönsterskydd (som ändå inte fanns när bilenmodellen såldes ny). Jag tolkar det som de var generösa mot mig och lät mig göra min modell utan ersättning.

Tack så mycket för svaret!

Då får jag överväga om jag ska kontakta företagen om be om tillstånd eller om jag bara ska ta bort dem.

Jag tolkar det som de var generösa mot mig och lät mig göra min modell utan ersättning.

Nja, jag tror att de helt enkelt följde lagen.

Agående TSs fråga: Att sälja bilder på t ex en spelkonsol är lagligt, oavsett om bilden är på papper eller på en tröja. Däremot får man inte använda andras varumärken (som Gameboy) i marknadsföringen av sin egen produkt.

Disneybilder är givetvis en helt annan sak; precis som för dina foton gäller ju upphovsrätten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar