Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Fotoförening I Göteborg Startad: Goff

Produkter
(logga in för att koppla)
henrikgbg skrev:
ANG frågorna om medlemsavgift och registrering på hemsidan!

Medlemsavgiften betalas vid dom olika träffarna, likaså är det med betalning för vissa event (som exempel "sommarlängtan" tävlingen som går av stapeln den 19:e!

Ta gärna med exakta pengar då vi inte kommer kunna ha någon större växelkassa tills vi fått in lite pengar till föreningen!

Nu kommmer jag med dom där lite trissta och tråkiga frågorna.. Eftersom GOFF ju är en förening.. och där man tar in medlemsavgifter, samt även vissa andra pengamedel vid tävlingar..

Har ni kollat vad som gäller rent skattemässigt och redovisningsmässigt för föreningsverksamhet?
 
Gersemi skrev:
Nu kommmer jag med dom där lite trissta och tråkiga frågorna.. Eftersom GOFF ju är en förening.. och där man tar in medlemsavgifter, samt även vissa andra pengamedel vid tävlingar..

Har ni kollat vad som gäller rent skattemässigt och redovisningsmässigt för föreningsverksamhet?

Hej Agnetha!

Jag har kontakt med Göteborgs Stad och har inte fått fullständigt beslut i frågan än. Det finns ett par saker som bestämmer hurvida man får kalla sig förening eller inte!
 
GOFF.se öppen för registrering

Vi har börjat ta emot registreringar till webbsidan för de som vill bli medlemmar senare.

För att få ett konto är det bara att mejla [email protected] eller [email protected] med namn, e-post (!) och ev. önskemål om användarnamn.

Vi tar alltså inte emot några betalningar än, utan riktiga medlemmar blir ni först när ni betalat medlemsavgiften på någon träff. Ett ypperligt tillfälle är ju nu den 19:e, så om ni inte anmält er än så gör det nu! :)
 
henrikgbg skrev:
Nu är allt klubbat och klart.
Idag fick Göteborg en ny fotoförening!

Förkortningen GOFF står för Göteborgs Öppna Foto Förening.
(vi är medvetna om att det borde vara GÖFF om man ska vara helt korrekt)

Min spontana tanke när jag läste ovanstående var att varför inte skriva namnet som Gôff? Alltså med den "typiskt göteborgska" accenten.

För närvarande är jag redan med i två fotoföreningar, bland annat Filosofiska Fakulteternas Fotoförening, och det räcker för min del. Men jag får väl önska lycka till, och hoppas att vi ses någon gång i Göteborg.
 
Hej alla goa göteborgare! Webmastern rapporterar. Webbsidan är under konstant uppbyggnad just nu, även om det mesta är ganska färdigt, så jag tänkte bara ge er en liten update om vad som händer just nu och hur framtiden ser ut. Tanken är väl att eftersom vi är en "modern" fotoförening som föddes på nätet så vill vi också dra nytta av dagens teknik. Här är lite av hur goff.se kommer underlätta för sina medlemmar:

Nyheter/träffar
På förstasidan ser du direkt vad som händer (om du använder en nyhetsläsare kan du få meddelanden direkt utan att ens gå in på sidan). En intressant fototräff på gång? Diskutera med de andra direkt utan att använda ett separat forum, sen är du bara ett klick ifrån att anmäla dig till träffen (du kan ångra dig också ;) ). Inga mer kopiera-klistra-listor. :)

Bilduppladdning
Tänk dig att du varit på en rolig fototräff och kommer hem med kameran full av snygga bilder. Du slår dig ner med laptopen i soffan, väljer ut dom bästa, kanske Photoshoppar några av dem och sen laddar du upp dem enkelt på träffens gallerisida. Sen är det bara att njuta av de andra deltagarnas bilder. Man kan även kommentera och diskutera varje enskild bild. Vad kunde man gjort bättre? Vad har man gjort bra? Utmärkt sätt att utvecklas!
Varje medlem har också en egen sida med alla bilder man laddat upp för att stolt visa upp för familjen. ;)

Forum
Har du världens bästa idé till en fototräff? Lägg in ett förslag på forumet! Här kan även allt mellan himmel och jord diskuteras.

Chatt
De som varit med tidigare vet att forumtrådarna brukar vara ganska aktiva tiden innan en träff. Nästan som en jätteklumpig chatt. Varför inte ha en chatt sa att de som vill kan ha en uppesittarkväll och diskutera packning/korvgrillning/suddmåsar mm i realtid. Inga program eller plugins krävs.

Röstning
Efter en fototävling var arrangören förut tvungen att samla in alla bilder via e-mail, skapa en webbsida att lägga upp dem på, ta emot och räkna alla röster via e-post för hand. Detta kommer nu kunna göras automatiskt istället. Spar mycket tid och arbete för arrangören. Funktionen är inte färdig än, men under uppbyggnad.

Den städar, tvättar, och diskar åt dig!
Okej, den kommer inte kunna göra allt, :) men om du har fler förslag så lyssnar vi gärna!


Som ni ser har en egen hemsida många fördelar jämfört med att slåss med de andra trådarna i fotosidans forum. Självklart kan man ju nöja sig med att bara hänga med på de trevliga fototräffarna om man vill det. GOFF är ju trots allt öppen för alla!

Om ni vill ha ett konto är det bara att skicka ett mejl till [email protected] eller [email protected] så fixar vi det! Over and out.
 
Möte, arbetsgruppen idag!

För arbetsgruppen i GOFF.

Glöm inte mötet vi ska ha idag enligt angiven tid och plats!

Mvh

//"den demokratiske diktatorn"
 
Tävlingen Sommarlängtan 19/5

På lördag har GOFF sitt första officiella event!

Tävlingen "sommarlängtan" som du kanske har hunnit läsa lite om!

Gå in på vår hemsida för mer info: www.goff.se

Anmäl dig gärna genom mail så vi har en föraning om hur många som kommer.

Anmälan sker enklast genom ett mail till:
[email protected] eller [email protected]

Räcker att du skickar ett mail där du kort skriver att du vill deltaga!

Anmälan är inget krav, men underlättar för oss som arrangörer ifall vi vet om det kommer 2 stycken eller om det kommer 100 stycken!

Enligt SMHI är vädret inte helt 100 på solsken än så länge, men vanan trogen så hoppas vi som vanligt på att vädergudarna är med oss även den här gången!
På tidigare träffar som vi inofficiellt arrangerat så har vädret alltid varit solsken och underbart!

I händelse av för dåligt väder kommer tävlingen skjutas upp. information om det kommer ske som senast en dag innan. Informationen kommer då komma här på fotosidan och på vår hemsida www.goff.se
 
Hhum..även ett dåligt väder kan vara ett bra foto-tillfälle och temat "sommarlängtan" blir perfekt.
Tror även de flesta av oss äger regnkläder och paraply.
Mvh Thomas
 
Bra Thomas!

Jag gillar din inställning!

Inför framtiden:

Vi vill främst göra event och träffar som ni medlemmar vill ha!

Så min enkla fråga är: Vad skulle ni vilja hitta på med GOFF?
 
vad jag personligen skulle tycka vore kul är att efter någon träff ha nån form av uppföljning/bildvisning för dom som kan.. Där vi kan sitta och diskutera varandras bilder och lära oss av varandra och även utveckla oss
 
d-play skrev:
Hej alla goa göteborgare! Webmastern rapporterar. Webbsidan är under konstant uppbyggnad just nu, även om det mesta är ganska färdigt, så jag tänkte bara ge er en liten update om vad som händer just nu och hur framtiden ser ut. Tanken är väl att eftersom vi är en "modern" fotoförening som föddes på nätet så vill vi också dra nytta av dagens teknik. Här är lite av hur goff.se kommer underlätta för sina medlemmar:

Nyheter/träffar
På förstasidan ser du direkt vad som händer (om du använder en nyhetsläsare kan du få meddelanden direkt utan att ens gå in på sidan). En intressant fototräff på gång? Diskutera med de andra direkt utan att använda ett separat forum, sen är du bara ett klick ifrån att anmäla dig till träffen (du kan ångra dig också ;) ). Inga mer kopiera-klistra-listor. :)

Bilduppladdning
Tänk dig att du varit på en rolig fototräff och kommer hem med kameran full av snygga bilder. Du slår dig ner med laptopen i soffan, väljer ut dom bästa, kanske Photoshoppar några av dem och sen laddar du upp dem enkelt på träffens gallerisida. Sen är det bara att njuta av de andra deltagarnas bilder. Man kan även kommentera och diskutera varje enskild bild. Vad kunde man gjort bättre? Vad har man gjort bra? Utmärkt sätt att utvecklas!
Varje medlem har också en egen sida med alla bilder man laddat upp för att stolt visa upp för familjen. ;)

Forum
Har du världens bästa idé till en fototräff? Lägg in ett förslag på forumet! Här kan även allt mellan himmel och jord diskuteras.

Chatt
De som varit med tidigare vet att forumtrådarna brukar vara ganska aktiva tiden innan en träff. Nästan som en jätteklumpig chatt. Varför inte ha en chatt sa att de som vill kan ha en uppesittarkväll och diskutera packning/korvgrillning/suddmåsar mm i realtid. Inga program eller plugins krävs.

Röstning
Efter en fototävling var arrangören förut tvungen att samla in alla bilder via e-mail, skapa en webbsida att lägga upp dem på, ta emot och räkna alla röster via e-post för hand. Detta kommer nu kunna göras automatiskt istället. Spar mycket tid och arbete för arrangören. Funktionen är inte färdig än, men under uppbyggnad.

Den städar, tvättar, och diskar åt dig!
Okej, den kommer inte kunna göra allt, :) men om du har fler förslag så lyssnar vi gärna!


Som ni ser har en egen hemsida många fördelar jämfört med att slåss med de andra trådarna i fotosidans forum. Självklart kan man ju nöja sig med att bara hänga med på de trevliga fototräffarna om man vill det. GOFF är ju trots allt öppen för alla!

Om ni vill ha ett konto är det bara att skicka ett mejl till [email protected] eller [email protected] så fixar vi det! Over and out.

Jag börjar så smått inse vitsen med en särskild hemsida och förening utanför Fotosidan (men länkad dit, vad jag har förstått). Aktivitetsförslagen och ideerna verkar superkul, men jag har varit lite tveksam till att gå med i ännu en förening i mitt liv när det mesta redan finns möjlighet till på Fotosidan och jag för tillfället mest funderar på att gradera upp mitt bronsmedlemskap där. Gillar spontangrejorna som uppstår på Fotosidan. Men jag kommer nog med i Goff så småningom, för det verkar som sagt superkul. Hoppas ändå att spontaninfallen på Fotosidan inte upphör helt i Västsverige eller att de båda sammanhangen konkurrerar med varandra på något sätt.
Chatten och Röstningsfunktionerna verkar vara något som ger bättre möjligheter än Fotosidan. Och får man dessutom diskat, så... ;-)
Lycka till så länge!
 
Gersemi skrev:
vad jag personligen skulle tycka vore kul är att efter någon träff ha nån form av uppföljning/bildvisning för dom som kan.. Där vi kan sitta och diskutera varandras bilder och lära oss av varandra och även utveckla oss

Bra idé!
 
Kan starkt rekommendera att vara med på en fototräff :)

Goff är en förening som ligger rätt. Alla välkomna oavsett kamera. Var med på tävlingen i lördags (19/5-07) och hade redigt med skoj. Sedan då att vädret var ett av dom bästa i maj gjorde ju inte saken sämre. Har dock en lite bränd näsa nu men det är det värt.

Tack alla för i lördags förresten :)
 
Kul att ni hade en bra träff, hade gärna varit med men fick en annan stor upplevese istället. Sonen vannn SM och blev Svensk Mästare
 

Bilagor

  • peter-firas-small.jpg
    peter-firas-small.jpg
    56.7 KB · Visningar: 148
jansta skrev:
Kul att ni hade en bra träff, hade gärna varit med men fick en annan stor upplevese istället. Sonen vannn SM och blev Svensk Mästare


Hej Jan, det blir någon annan gång då.. kul för dig och din son; grattis!!
 
Hej alla!

Lite klargöranden och kompletterande info!

Medlemskap i Goff
Medlemskapet i GOFF medger till att du alltid är välkommen till samtliga av våra träffar/events/tävlingar m.m. (allt som allt, ca 15 träffar/år). Det finns inga krav eller något som säger att du måste delta på alla träffarna, du väljer själv vilka du hinner och lockas till!
Målsättningen är att hitta så många olika typer av träffar så att alla känner att dom får ut det dom själva brinner för inom foto!
medlemsavgiften är 200:-/år (vilket är ca 13:-/träff om man dyker upp på alla!) Medlemsavgiften är till för att det finns kostnader att driva en riktig förening, och pengarna får du praktiskt taget igen, iom att dom används ENBART till dom kostnader vi har, som ex till att kunna driva hemsidan, inköp till träffarna osv m.m.

Mervärde till våra medlemmar
Vi har fått ett starkt intresse för sponsring från olika butiker, företag och liknande som har med foto att göra. Medlemmar i GOFF kommer kunna se fram emot många olika rabatter och erbjudanden från våra sponsorer inom en snar framtid!

Registrering på hemsidan (www.goff.se
Nu är registrerings funktionen klar att användas på helt egen hand! Registreringen går på 2 minuter och du kommer inte få några spam eller annan reklam från oss (förutom ev events som är arrangerade av goff, eller om det är speciella erbjudanden från någon av våra sponsorer, i händelse av sådana mail så kommer vi sköta det under egen regi, era uppgifter kommer aldrig ges vidare till någon annan part)

ALLA KAN REGISTRERA SIG PÅ WWW.GOFF.SE, och är öppen för ALLA!
Gå gärna in och titta på foton, lägg till egna, finns en del information om olika fotoplatser i göteborg med omnejd! lägg gärna till dina egna favoriter!
Chatt funktion där du kan prata med andra fotografer i Göteborg osv!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.