Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny flatbädd på 4800 dpi från Epson på gång

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar vara ICE i den också. Klart intressant. Undrar om det här blir den första överkomliga flatbädden som slår de billigare filmskannrarna i äkta detaljupplösning? Chansen är stor, om optiken är tillräckligt bra.
 
Jo, det verkar intressant i och för sig. Men jag har just köpt en 3200. Och med mellanformat ger redan den väldigt stora bildfiler som kan vara nog så svårhanterade (läs långa väntetider).
Det här är väl närmast för 135-formatet och möjligen APS.....om någon minns detta.
Men priset? Jaa...skall man gissa på 7 - 8 kkr?
Us
 
Sonnaren skrev:
Men priset? Jaa...skall man gissa på 7 - 8 kkr?
Jag gissar att den hamnar i samma prisklass som 3200. Kanske en smula högre. Jag har för mig att det inte var någon radikal ökning vid generationsväxlingarna 1640 > 2450 > 3200.
 
Epson 4870

Jag skrev följande i en annan tråd här som berörde Epson GT-X700, eller Epson 4870 som den verkar skall komma att heta här:

Att döma av den faktiska prisbilden idag i Japan (hittade en sökmotor av pricerunner-typ) för Epson GT-X700 och dagens valutakurs på 1 SEK=14.71 JPY, så bör rekommenderade-priset i Sverige hamna på ca 2695:- ungefär, och då borde man ju kunna hitta den på Cyberphoto för strax under 2.500:- när den blir tillgänglig här!
 
julgus skrev:
Hej, hur lång tid tar det att skanna ett 6x6?

Mvh
Johan
Om man räknar bort uppvärmningstid (45 - 50 sekunder) tar det i runda tal 5 minuter att scanna en 6 x 6 bild med Epson 3200 vid högsta ej interpolerade upplösning (3200 dpi) och USB2-anslutning. Det resulterar i en JPEG-fil på omkring 65 Mb.
Det är inte själva scanningen som är värst, allting tar tid att fixa sedan i PS med så stora filer. Och ändå har jag en ganska pigg dator.
Men....vad tusan då, det är OK, bara man är medveten om det.
Sedan behöver ju inte så stora diabilder som 6 x 6 alltid scannas i full upplösning. Oftast räcker 1200 dbi. Och skall man ha ut bilderna på nätet är ju även 1200 åt hälsefyr för mycket.....
Bifogar en detalj av en bild. Nu är detta JPEG i kvalitet 6/10, hela bilden kommer också.
Us
 

Bilagor

  • detalj.jpg
    detalj.jpg
    45.4 KB · Visningar: 745
Håller dom billiga filmskannrarna på att spela ut sin roll, eller finns det fortfarande fördelar med dem jämfört med exempelvis en sån här vass flatbäddare (4800:an alltså)?
 
Senast ändrad:
Och här är hela bilden, kan du hitta utsnittet? Ursprungsscanningen är 7000 x 7000 dottar drygt, denna är ca 350 i kvadrat.
Us
 

Bilagor

  • ormbunkar-ss.jpg
    ormbunkar-ss.jpg
    47.1 KB · Visningar: 751
larsaz skrev:
Håller dom billiga filmskannrarna på att spela ut sin roll, eller finns det fortfarande fördelar med dem jämfört med exempelvis en sån här vass flatbäddare (4800:an alltså)?
De allra enklaste filmscannrarna är kanske på väg att spela ut sin roll.
Sedan är frågan om det har någon avgörande betydelse med att flatbädden klarar - eller sägs klara - 4800 dpi. Skillnaden mellan 2400 och 3200 är knappast märkbar. Nu blev det en 3200 för min del, mest beroende på att den är påtagligt snabbare. Dessutom har jag inte köpt den i första hand för filmscanning utan som fotostat och för OCR....men det är en annan sak.
Eftersom jag scannar för webben för det mesta är egentligen 3200 i mesta laget, i synnerhet som jag inte tar så mycket 135-film.
För hobbybruk är det definitivt ett mycket bra alternativ med flatbädd - i varje fall om man använder mellanformat.
Epson 3200 och Canon 9900 jämförs här.
http://www.photo-i.co.uk/
Intressant är att man här jämför med en trumscanner. Det är litet skillnad men mindre än jag hade kunnat tro.
Us
 
Hade tänkt gå och skaffa mig en epson 3170 när jag läste att det snart kommer en ny epson med högre upplösning.

Hur stor blir bildfilen av ett 35 mm negativ när man skannar på högsta upplösningen i 3170, och vad kommer den att bli i den nya skannern?

Kan man vänta sig att priserna går ner på t ex 3170? Och nu när tiden närmar sig, är det någon som vet hur den nya kommer att hamna prismässigt?
 
ett-noll skrev:
Hur stor blir bildfilen av ett 35 mm negativ när man skannar på högsta upplösningen i 3170, och vad kommer den att bli i den nya skannern?

Bilden är ju 24x36 mm eller ca 1x1,5 tum.
Med 3200 pixlar per tum blir det alltså
3200 * (1,5*3200) = 15 360 000 pixlar

För en färgbild kräver varje pixel 3 byte, en för vardera röd, grön och blå.
15360000 * 3 = 44 MegaByte

Med 4800 pixlar per tum blir det
4800 * 1,5*4800 * 3 = 99 Mb
 
Tack för svaret!

Är det någon som vet hur priset kommer att hamna nu när det närmar sig februari? Kan man vänta sig att priserna går ner på 3170? Finns det rentav risk att de plockar bort 3170 och 3200?

Prisjämförelsen mot Japan här ovan verkar inte rimlig.
 
I Australien kostar Epson 4870 979 dollar (ca 5380kr). Listpris i UK är satt till 399 pund (ca 5200kr). Min uppfattning är att Epson 4870 kommer att kosta från ca 4500kr.
 
Du kan ju avvakta lite och se ifall det blir några prissänkningar på 3200 här i Sverige också. I så fall hamnar den nog ungefär som 3170..Om du nu vågar chansa/vänta dvs..
//Erik Å
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.