ANNONS
Annons

Ny DSLR från Olympus

Produkter
(logga in för att koppla)
En spännande nyhet. Med zoomen 14-45/3,5-5,6 är listpriset i norge 7000NOK, ca 8400SEK. Det är bara att avvakta tester.
 
Intresset verkar ju minst sagt vara svalt. Tre inlägg hittills, tänk om det varit en ny Canon eller Nikon DSLR, då had vi haft f överfulla trådar vid det här laget...
Men priset kanske gör att kunderna kommer strömma till? Eller kanske inte...

//
 
Jag tycker detta är hur kul som helst! Är Olympus-fan ända in i ryggmärgen.

Ett par vassa zoomar har ju också "släppts":

ED 90-250mm 1:2.8
ED 35-100mm 1:2.0
ED 8mm 1:3.5 Fisheye
17.5-45mm 1:3.5-5.6
18-180mm 1:3.5-6.3
35mm Macro 1:3.5
 
Megapolare skrev:
Intresset verkar ju minst sagt vara svalt. Tre inlägg hittills, tänk om det varit en ny Canon eller Nikon DSLR, då had vi haft f överfulla trådar vid det här laget...
//

Jo.

Helt klart intressantare att diskutera antal exponeringar per laddning & gudarna vet allt på en känd C-modell om & om igen;-)

Kul att det rör på sig & satsas! heja på Olympus!

//Larsa, som för övrigt tycker att många som fastnat med kitzoomen till C, N eller KM skulle köpt E300-paketet i stället, jag vet flera...
 
Jag tycker det är väligt kul att det satsas på 4:3 systemet. Det går lite segt för de andra i 4:3 unionen, det är lite synd för tanken om en enhetlig standard gör att valfriheterna för konsumenterna ökar radikalt.
Jag hoppas att 4:3 är för att stanna. Om jag inte redan var insyltat i Minolta så skulle jag nog byta till just detta system.
 
Scratchen skrev:
Jag tycker detta är hur kul som helst! Är Olympus-fan ända in i ryggmärgen.

Ett par vassa zoomar har ju också "släppts":

ED 90-250mm 1:2.8
ED 35-100mm 1:2.0
ED 8mm 1:3.5 Fisheye
17.5-45mm 1:3.5-5.6
18-180mm 1:3.5-6.3
35mm Macro 1:3.5

Glöm inte:
ZUIKO DIGITAL ED 14-35mm (28-70mm) 1:2.0 (available from 2006)

Härlig kombo med den du nämnde:
ZUIKO DIGITAL ED 35-100mm 1:2.0

och naturligtvis;
ZUIKO DIGITAL ED 90-250mm (180-500mm) 1:2.8 (available from November 2005)
Jädrar vilka drömlinser!

Där har Nikon och Canon nåt att bita i i alla fall..!!! :)

MVH /Micke
 
AlfaGTV skrev:
Glöm inte:
ZUIKO DIGITAL ED 14-35mm (28-70mm) 1:2.0 (available from 2006)

Härlig kombo med den du nämnde:
ZUIKO DIGITAL ED 35-100mm 1:2.0

Där har Nikon och Canon nåt att bita i i alla fall..!!! :)

MVH /Micke
Oj, jag glömde den!

Jag ser verkligen fram emot tester av dessa objektiv, tillsammans med E-500, och E-3 som sägs vara runt hörnet!
 
Nån som kan förklara hur en "Dach spegel" fungerar? (Sitter tydligen en sådan i E-500 istället för pentaprisma eller porro sökare)

MVH /Micke
 
- Priset på optiken är lägre.
- Om 4:3 systemet slår igenom så kommer det att finnas ett större utbud på både kamerahus, optik och runtomkring prylar eftersom det är flera tillverkare som arbetar med samma standard.
 
FILM) (ulltand skrev:
Varför ska man köpa en E-300 eller E-500 istället för motsvarande Canon eller Nikon? (seriös fråga)
Tja, de nya linserna som lanserades nyligen kan ju vara en anledning?
Vem skulle inte vilja ha en (motsvarande) 28-70 samt 70-200 till sin 20D/350D med maximal bländare f2.0 ? :)

MVH /Micke
 
FILM) (ulltand skrev:
Varför ska man köpa en E-300 eller E-500 istället för motsvarande Canon eller Nikon? (seriös fråga)

Seriös fråga ifrån mig.

Varför verkar bara C & N existera för så många här på FS?

Varför kan man inte förstå att det finns många fördelar med alla märken, såväl som nackdelar?

Det finns mycket att räkna upp som för & nackdelar med de flesta kända märkena idag men det är så oerhört mycket personliga preferenser som styr vad man vill ha...

En prioriterar en snabb kamera, en prioriterar bättre ergonomi, någon vill ha kompakthet & kanske bra möjligheter till att använda äldre MF-optik, någon vill ha det där lilla extra i upplösning, någon prioriterar en bra sökare högt. I olympus fall så får man bra optik för rimliga summor på ett enkelt sätt & jag tycker att denna nya kamera på papperet ser klart intressant ut för många...

Själv så skulle jag vilja ha en kombination av allt ovanstående ;-)

//Larsa
 
.Z. skrev:
Varför kan man inte förstå att det finns många fördelar med alla märken, såväl som nackdelar?
Jodå, visst förstår jag det, annars skulle jag ju inte ställa frågan.

Om modellerna från Canon o Nikon och dess skillnader vet jag en hel del efter alla vs-trådar här på FS, men om övriga DSLR:er inte alls mycket.

Därav min fråga.
 
AlfaGTV skrev:
Tja, de nya linserna som lanserades nyligen kan ju vara en anledning?
Vem skulle inte vilja ha en (motsvarande) 28-70 samt 70-200 till sin 20D/350D med maximal bländare f2.0 ?
f/2 är ju inget exceptionellt utan bör ju betraktas som motsvarande f/2.8 för en 1,5x-kamera om man tänker i termer av uppnåbart bildresultat (brus, slutartider och skärpedjup).

Skulle Olympus bara släppt f/2.8-zoomar skulle de ju i praktiken vara ett steg långsammare än konkurrenterna. Nu rör de sig på samma planhalva.

Fördelarna med 4/3-systemet är istället kostnad och vikt, även om de fördelarna inte riktigt manifesterat sig fullt ut än. Men det kommer nog när fler tillverkare hoppar på tåget.

Jag tycker att det är kul att Olympus har is i magen och verkligen satsar ordentligt på systemet. Det kommer förhoppningsvis att övertyga andra aktörer att hoppa in.
 
jimh skrev:

Jag tycker att det är kul att Olympus har is i magen och verkligen satsar ordentligt på systemet. Det kommer förhoppningsvis att övertyga andra aktörer att hoppa in. [/B]

Om jag får skämta lite och säga, att det E-systemet saknar just nu är IS. Hoppas det kommer i kamerorna snart. Vore heldumt av Olympus att sätta den i objektiven istället.

/ Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.