Annons

Ny dator omgående, vad tänka på för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Hejsan!

Min laddare till den bärbara datorn har gått sönder och med tanke på ålder så funderar jag på att haffa en ny dator istället för att wasta pengar på laddare o liknande.

Men jag undrar lite om vad som är viktigt att ha i datorn när det kommer till bildbehandling? I den nuvarande datorn har jag tråkig grå skärm och det stör mig oerhört, publicerade och utskrivna bilder blir sällan exakt så jag vill ha dem.

Så finns det nån speciell typ av skärm man borde titta efter eller satsa på?
RAM-minne behövs ju mycket också, men vad kommer sen? Är det processorkraft? Vad jag har förstått så är det ok om man inte har världens bästa grafikkort eller?

Tackar på förhand för svar.

Halloj,
Jag har en HP laptop i tjänsten med en iCore5 2.6Ghz, 4Gb ram och Intels inbyggda grafikkort (3000). Hemma har jag en Acer med iCore5 2.4Ghz, 4Gb ram, men den har ett hyffsat grafikkort(ATI 5650).
Min privata dator är hästlängder snabbare än firma burken. Om jag i lightroom eller windows photo, drar i nåt reglage för att tex öka kontrast, så ändras fotot direkt med hemma datorn, medan firmans har ett lagg på nån halvsekund.

Så lägg till pengar så att du får ett hyffsat grafikkort. Snabbare minnesbussar och ramminnen brukar då komma på köpet.
Budget datorer kan ha snabba processorer och mycket minne, men vad gör det när det finns flaskhalsar i systemet.
Men det säljer bra.....

Min konfiguration består av:
ASRock 890GM Pro3 R2.0 moderkort-har SATA3 och USB 3 och on-board ATI Radeon HD 4290 grafik kostar ca 900kr
AMD Athlon II X4 640 (3 GHz) kostar också ca 900kr
16 Gb Kingston Valueram 1333MHz DDR3 kostar ca 800kr
96Gb SSD för windows, elements och lightroom kostar från 1000kr och uppåt
2st 1Tb hårdskivor för bilder och bild back-up kostar från ca 500kr/st och uppåt
På detta kör jag WIN 7 64-bit, Lightroom 3 och Elements 8 och det fungerar mycket bra.

Visst blir allting snabbare med snabbare processor och minne men jag lägger hellre ut de pengarna på kamerautrustning.
Jag kör också med det integrerade grafikkortet och har ännu inte märkt att det inte skulle räcka till för mig, blir det för litet så är det enkelt att sätta i ett extra grafikkort.

Snart kommer det inlägg om snabbare och dyrare RAM minnen.

EDIT: Detta är ju som synes en stationär dator

Senast ändrad:
Ja, en väldigt enkel fråga faktiskt. Inspirationen borde ha nått fram till varenda kotte i stugorna runt om i landet.
Köp det dyraste du bara kan få tag på. Betalningen tar du sedan.
När betalningsanmärkningarna börjar strömma in så kör du med en grekisk variant och hoppas att någon annan ska betala ditt party.

När vi ändå är i svängarna så lägger vi in en 1Dx (eller vad den nu hette), lite L-optik och annat lull-lull.

För att fullfölja upplägget tar du och säger upp dig eller går i förtidspension.

MVH
Problemlösaren

Tack för era svar!

Så grafikkortet hjälper till när man drar i reglage osv, då får man ju faktiskt säga att det ändå är lite viktigt. Ska man titta på en bärbar så brukar ju de med grafikkort från t ex ATI kosta lite mer kanske, men då är det väl också värt det antar jag. Får väl se till att det inte använder RAM-minnet bara, eller rättare sagt att det har dedikerat minne.

Jag undrar fortfarande en del huruvida man måste tänka på hur skärmarna ser ut och fungerar. Antar att även idag finns det bättre och sämre skärmar som återger färger bättre osv. Behöver ingen monsterskärm men det är ju ändå rätt trevligt om det man ser på skärmen ser likadant ut i verkligheten.

Är det stor skillnad på skärmar?

Hejsan!

Min laddare till den bärbara datorn har gått sönder och med tanke på ålder så funderar jag på att haffa en ny dator istället för att wasta pengar på laddare o liknande.

Men jag undrar lite om vad som är viktigt att ha i datorn när det kommer till bildbehandling? I den nuvarande datorn har jag tråkig grå skärm och det stör mig oerhört, publicerade och utskrivna bilder blir sällan exakt så jag vill ha dem.

Så finns det nån speciell typ av skärm man borde titta efter eller satsa på?
RAM-minne behövs ju mycket också, men vad kommer sen? Är det processorkraft? Vad jag har förstått så är det ok om man inte har världens bästa grafikkort eller?

Tackar på förhand för svar.

Idag innebär ofta bildbehandling Photoshop och/eller Lightroom (eller någon annan råkonverterare).

Photoshop tjänar på klockfrekvens i processorn, flera kärnor upp till säg fyra (men fler än fyra spelar sällan någon roll), snabb minnesbuss, mycket minne och snabb hårddisk. Har du en modern version av PS (CS4 eller CS5) går vissa moment snabbare om du har ett bra grafikkort, men det krävs inga extrema grafikkort, bara "bra".

Program som Lightroom tjänar på i stort sett samma saker som Photoshop, men vinner ännu mer på mycket minne och fler processorkärnor, medan grafikkortet har snudd på noll inverkan.

Kort sagt: det viktiga är snabb processor, mycket minne, snabb disk (gärna SSD). Det vill säga allt som gör datorn dyr :)

När det gäller skärm så har i stort sett alla bärbara datorer på marknaden enkla paneler som inte är speciellt väl lämpade för bildbearbetning. De har små färgrymder, går inte kalibrera och har nästan alltid panel av tn-typ som ger kraftiga färgförändringar (färgtemp, kontrast osv) beroende på betraktningsvinkeln. Kika på en laptop-skärm lite snett nedifrån eller snett uppifrån så ser du hur enormt stora utslag det kan ge.

Om skärmen har led-belysning eller inte spelar för det här sammanhanget ingen roll. Att man kör med led beror mer på att man vill få ned batteriförbrukningen och möjliggöra tunnare skärmar. Det gör inte bilden bättre.

Det finns några mycket få modeller av bärbara datorer med bra skärm, ett exempel några varianter av bärbara arbetsstationer i Elitebook-serien från HP med namntilläget "Dreamcolor" - priser från sisådär 25000 och uppåt ... Ett billigare alternativ är Lenovo X220 som i vissa utföranden säljs med ips-skärm, problemet där är att det är en ganska liten ultraportabel dator med för bildbearbetning ganska småttig 12,5-tums skärm.

Idag innebär ofta bildbehandling Photoshop och/eller Lightroom (eller någon annan råkonverterare).

Photoshop tjänar på klockfrekvens i processorn, flera kärnor upp till säg fyra (men fler än fyra spelar sällan någon roll), snabb minnesbuss, mycket minne och snabb hårddisk. Har du en modern version av PS (CS4 eller CS5) går vissa moment snabbare om du har ett bra grafikkort, men det krävs inga extrema grafikkort, bara "bra".

Program som Lightroom tjänar på i stort sett samma saker som Photoshop, men vinner ännu mer på mycket minne och fler processorkärnor, medan grafikkortet har snudd på noll inverkan.

Kort sagt: det viktiga är snabb processor, mycket minne, snabb disk (gärna SSD). Det vill säga allt som gör datorn dyr :)

När det gäller skärm så har i stort sett alla bärbara datorer på marknaden enkla paneler som inte är speciellt väl lämpade för bildbearbetning. De har små färgrymder, går inte kalibrera och har nästan alltid panel av tn-typ som ger kraftiga färgförändringar (färgtemp, kontrast osv) beroende på betraktningsvinkeln. Kika på en laptop-skärm lite snett nedifrån eller snett uppifrån så ser du hur enormt stora utslag det kan ge.

Om skärmen har led-belysning eller inte spelar för det här sammanhanget ingen roll. Att man kör med led beror mer på att man vill få ned batteriförbrukningen och möjliggöra tunnare skärmar. Det gör inte bilden bättre.

Det finns några mycket få modeller av bärbara datorer med bra skärm, ett exempel några varianter av bärbara arbetsstationer i Elitebook-serien från HP med namntilläget "Dreamcolor" - priser från sisådär 25000 och uppåt ... Ett billigare alternativ är Lenovo X220 som i vissa utföranden säljs med ips-skärm, problemet där är att det är en ganska liten ultraportabel dator med för bildbearbetning ganska småttig 12,5-tums skärm.

Martin A:s råd är utmärkta. Vill bara komplettera med att jag föredrar matt skärm före blank (reflexer). LR utnyttjar inte externt grafikkort om jag förstått rätt. Köp en separat bildskärm med IPS-panel som du kopplar till laptopen vid bildbehandling. Välj så snabb hårddisk som möjligt. Själv har jag en ASUS N55 med i7 som fungerar perfekt, men det finns andra fabrikat med motsvarande bestyckning.
MVH Anders W

Spot on där måste jag säga. Jag har ingen direkt budget för mitt köp men då vet jag lite hur det funkar och så. Vad jag skall kolla efter... Tackar så mycket...

Lånar tråden lite då jag också är ute efter att ersätta min bärbara, som börjar bli gammal.
Någon som vet ngt om dessa två?
1))
http://apparat.upptec.se/pdp/67496hp_DV66B83EO_pbsw.pdf

2)
http://apparat.upptec.se/pdp/88472hp_DV66136SO_pbsw.pdf

Det som skiljer är i princip skärmen,båda 15.6 tum, men glossy resp matt och HD-upplösning resp standard. Med HD-upplösning behöver man sätta den på 125% vidning för att det ska bli läsbart.

Ngn som vet ngt om dessa el motsvarande.
/Joakim

Lägger en röst för

Matt skärm med IPS panel.
(En vanlig skärm kostar från runt 3000kr så du hittar ingen laptop för 5 med en sådan)

Sen det viktigaste. En windows fri dator!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto