Annons

Nyårs jobbet

Produkter
(logga in för att koppla)

LindbergJ

Aktiv medlem
Hallå där skulle vilja ha lite hjälp.

Jag har fotat tre olika familjer och två av dem är mot en sjukt konstig bakgrund. Jag klantade mig riktigt när jag inte tänkte efter alls. Bakgrunden är blommig i brunt, vitt och svart samt lite oranget. Pinsamt att göra en sådan tabbe och nu skulle jag vilja ha lite hjälp. Jag kan de flesta sätt att frilägga på men behöver tips till väldigt neutrala bakgrunder och även lite tips på hur man kan tona ner bakgrunden utan att förstöra bilderna. Kontrasten måste ju vara jämn och fin. Kanske kan visa bilderna när de är klara.

Välj två neutrala gråa, ibland aningen gultonad. En riktigt ljus och en lite mörkare.
Gör en övertoning mellan dessa - åt vilket håll får du avgöra utifrån motivet. Det ska se naturligt ut. sen lägger du till skuggor bakom personerna med samma premiss - det ska se naturligt ut - så tänk på var du har haft blixtra mm. Brukar göra detta på gruppfoto där mängden personer ökat oväntat och fonden bara blir en liten ruta bakom de mittersta personerna. Normalfallet är då att man använt ett rum fullt med skit som då utgör en inte allt för snygg bakgrund bakom alla andra.
/m

Välj två neutrala gråa, ibland aningen gultonad. En riktigt ljus och en lite mörkare.
Gör en övertoning mellan dessa - åt vilket håll får du avgöra utifrån motivet. Det ska se naturligt ut. sen lägger du till skuggor bakom personerna med samma premiss - det ska se naturligt ut - så tänk på var du har haft blixtra mm. Brukar göra detta på gruppfoto där mängden personer ökat oväntat och fonden bara blir en liten ruta bakom de mittersta personerna. Normalfallet är då att man använt ett rum fullt med skit som då utgör en inte allt för snygg bakgrund bakom alla andra.
/m

Jag har gjort klart det ena paret och är relativt nöjd med resultatet, jag arbetade med ljuset för att ta fram familjen mer ifrån bakgrunden. kanske kan kasta upp en av bilderna när jobbet är klart. Tack för svar :D

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto