Annons

nu ska jag var elak.. men ärlig

Produkter
(logga in för att koppla)

RoyalDee

Aktiv medlem
Är det bara jag som stör mig på vanliga "hemmakort" i bildkritiken ? Titta här är min hund.. min katt..mina barn...

ofta väldigt dåliga kort.
Det finns kort på dessa motiv som har eftertanke och därmed (enligt min åsikt) är hemskt välkomna i bildkritiken. men.. majoriteten är inte det.

Bilderna påminner om någonting man bläddrar förbi i familjealbumet.

Syftet med bildkritik är att få sin idé/ komposition/fototeknik/ljussättning.. osv KRITISERAD.
För att man senare ska ha någonting att tänka på när man fortsätter fota och gärna då utvecklas.

hur borde jag kritisera dessa kort? "se till att nästa kort på din hund även innefattar hans huvud.. "

"använd starkare ljus på dina barn i badkaret och fota gärna från ett håll där man ser alla barn och se till att dina kroppsdelar inte hamnar på bild"

Jag är väl elak här och förtjänar väl att bli spottad på men det här är min åsikt och jag står för den, är jag den enda?
 
RoyalDee skrev:
Är det bara jag som stör mig på vanliga "hemmakort" i bildkritiken ? Titta här är min hund.. min katt..mina barn...

ofta väldigt dåliga kort.
Det finns kort på dessa motiv som har eftertanke och därmed (enligt min åsikt) är hemskt välkomna i bildkritiken. men.. majoriteten är inte det.

Bilderna påminner om någonting man bläddrar förbi i familjealbumet.

Syftet med bildkritik är att få sin idé/ komposition/fototeknik/ljussättning.. osv KRITISERAD.
För att man senare ska ha någonting att tänka på när man fortsätter fota och gärna då utvecklas.

hur borde jag kritisera dessa kort? "se till att nästa kort på din hund även innefattar hans huvud.. "

"använd starkare ljus på dina barn i badkaret och fota gärna från ett håll där man ser alla barn och se till att dina kroppsdelar inte hamnar på bild"

Jag är väl elak här och förtjänar väl att bli spottad på men det här är min åsikt och jag står för den, är jag den enda?

Personligen tycker jag det kan vara presic lika tråkigt dåliga bilder på helt okända personer.
Jag menar, det spelar ingen roll vad motivet är, så länge de är dåliga.


/Thomas
 
Är inte detta ngt som varit uppe för diskussion i forumet ett otal ggr vid det här laget?

/Catherine - som personligen gärna tittar på "hemmakort"
 
Det är kanske lika vanligt med familjebilder som frågor som redan dividerats i otaliga gånger och frågor som ställs i fel forum.

Väntar nu spänt på dagens klagan óm särskrivningar
 
Måste få säga att jag till stor del håller med Dajana. Fotosidan bör, enligt min mening, inte vara ett forum för spridning av familje- och semesterbilder utan ett forum där du som fotograf har möjlighet att utveckla din förmåga. (Har fått för mig att det i grund och botten också var tanken med Fotosidan.) Visst, om familje- eller semesterbilderna just uttrycker en viss teknik eller idé så är det fritt fram men många av dessa bilder gör faktiskt inte det. En stor del av de bilder som publiceras på Fotosidan är i ärlighetens namn otroligt ointressanta för den stora massan "fotografer".
 
jag tänker att man egentligen borde skriva precis vad man tycker. Det är ju den svidande kritikensom faktiskt utvecklar en. Förmodligen ligger alla dessa familjebilder här för att personen som fotograferat bildenhar ett så starkt personligt band till den att det är svårt att se kritiskt på den, och kanske inte ser att bilden inte har något speciellt fotografiskt värde för nån annan. Så ta mod till er (oss) och våga skriva även negativ kritik!

Jag vill hemskt gärna ha negativ kritik själv. (så alla är välkomna att såga mina bilder konstruktivt ! :) ). Och man ska ju bemöta andra somman själv vill bli bemött. Men ändå är det svårt att ge negativ kritik. Synd.

Gonatt // Mari
 
Det enda jag stör mig på är ett bilder inte läggs in i rätt kategori. Om katter och halvnakna kvinnor blir vilddjur när kameran stängs av så betyder det inte att de lama korten på dom behöver läggas i den kategorin.

:)
 
Hur ska den som stolt lägger in en bild veta om det är en bra bild eller ej om han/hon inte lägger in den.
Hur ska man som stolt amatör veta om bilden från semestern är bra eller ej om man inte lägger in den i ovetskap om den har något eller ej.
Hur ska den som fotar sitt barn, hund, eller annan släkting veta om bilden tillhör något som är acceptabelt om man inte lägger in den.
Hur ska den stolta förstagångsbildtagaren veta något och få veta något utan att lägga in sin bild som han/hon tycker är bra.
Hur ska den som stolt lägger in en bild på sin flickvän få veta att bilden är skit om han inte lägger in den.
Hur ska den som stolt fotat en kvist få veta att bilden är skit om han inte lägger in den.
Hur fan ska den som fotat i hela sitt liv få veta ett jävla skitt om ingen säger att det är skit.
Åtminstone vet man lite om ingen säger nåt också. Bara man lägger in den.
En bild som fotografen gillar..kanske för att han gillar den som är på fotot.
Men bilden är dålig efter alla regler. Oki doki så vad då. Säg det eller håll käft och låt bilden passera.
Känns det tungt…förbannat tungt att se på….ta dig då en funderare om du alls har tid att leva.
Om du alls har uppfattat att det finns olika människor i världen.
Hur din egen första bild som du tyckte om såg ut.

Vissa vill alltid att bara de "bra" bilderna ska fram. Bara för att dom själva satt upp sig på någon jäkla piedestal utan att fatta något alls av världens olikheter. Utan att fatta, men tro sig vara något som egentligen är en av historiens farligaste tanke.
Låt allt sånt här egotrippat tänkande bli en lärdom till alla mer hjärnflexibla som kommit en bit på väg.
Låt dig aldrig luras med i en översittarregim där bara dom som vet att dom är "bra" vill regera.
Då slipper vi nya Hittlers.
Mvh/.-Anders
 
Dom flesta bilder här på FS har oftast privat karaktär, i olika kvalitetsnivåer i resultat och färdig bild räknat. Att självkritiken ibland tillfälligt kan försvinna är inte något som hör till "amatörer" enbart. Trådstartaren själv har ju en ytterst personlig familjebild upplagd....som enda bild. Inte av speciellt bra kvalitet heller, tyvärr. FS, känner jag, är till för alla och allas bilder, that's the point. Jag kommenterar gärna och ger konstruktiv kritik till alla typer av bilder. Bilder jag har en synpunkt, känsla eller åsikt om. Oavsett motiv!! Visst, det kan vara trist att se samma motiv i hundratals olika tappningar av olika fotografer, men då får jag väl påpeka det till fotografen eller blunda och leta efter bilder jag gillar. Nix pix, ingen segregering på Fotosidan tack.
 
Smaken är som baken...

Det som är intressant med bilder (fotografier i det här fallet) är att de (förhoppningsvis) påverkar/väcker något inom betraktaren. Som nämnts i tråden kan en nära relation till objektet (på bilden) vara det som gör att fotografen tycker att just den bilden är BRA samtidigt som någon annan tycker att bilden DÅLIG.

Detta avspeglar sig inte bara bland fs-medlemmarnas uppladdade bilder utan även i den dagliga verksamheten på redaktioner, reklambyråer etc. En fotograf har kanske lagt ner mycket tid/energi och byggt upp ett speciellt förhållande till en viss bild/bilder allt för att sedan se en helt annan bild komma i tryck eller t.o.m. måste plåtas om eftersom redaktionen alt. reklambyrån har någon annan bild i åtanke.

Vad som utgör en bra eller dålig bild avgörs av betraktaren och vi känner alla till att smaken är som baken... delad.

Appropå semesterbilder så rekommenderas att ta en titt på fotografen Martin Parr's numera berömda badortsbilder. Visst hade Parr en tanke bakom hela kollektionen men om man kastar ett snabbt öga på dem så ÄR det rena semesterbilder.

Däremot kan jag hålla med om att det hade varit roligare om det hade ramlat in mängder med kontruktiv kritik på de bilder som läggs upp i bildpoolerna. Vi får därför hjälpas åt att ge varandra lite mer kritik så att vi kan utveckla vårt bildseende. Det är bara att sätta igång och skriva/kritisera. Om man inte tycker att bilder på hunden, barnen eller för den del, pojkvännen hör hemma på fs, v.g. kommentera bilden och förklara varför man tycker si eller så.

(Konstruktiv kritik emottages...)
 
För att mina bekanta ska kunna titta på lite snapshots som jag annars inte skulle ladda upp på fotosidan, har jag skapat en album som heter "Insider". Bilder i denna album publicerar jag inte i några pooler och bilderna är ämnade främst för min bekantskapskrets.

På så sätt kan jag lätt för mina bekanta visa bilder som bara har privat karaktär och ringa intresse för utomstående, utan att det stör Fotosidans övriga bilderpooler, då dessa bilder inte går att hitta i pooler.
 
denna fråga har varit uppe många gånger...

Nu har ju fotosidan inte någon officiell stämpel att enbart proffs får visa sina bilder på sidan...

Visst jag avskyr oftast en bild på en suddig hund som springer i snön eller katter som sover eller alla dessa vattendroppar, men jag bläddrar bara vidare. Alla har inte samma smak, vissa älskar just dom bilderna och suckar när dom ser mina bilder och går vidare.

Så visst, jag är trött på vissa motiv men fotosdian är öppen för alla. Vem är jag att dömma ut andras kort?
 
Varför ligger det här i Lag, moral och etik?

För övrigt tycker jag det här är en tröttsam åsikt som återkommer för ofta.

Om ni som klagar på andras bilder kunde använda er uppenbarligen bättre smak och kunnande till att ge konstruktiv teknisk och konstnärlig kritik just på de bilderna istället så skulle alla kunna dra nytta av det och förbättra sitt fotograferande.

Om det bara är genren familjebilder ni inte gillar så har jag ingen förståelse för kritiken alls, det finns andra som inte har ett dugg intresse av konstfoto, modellfoto, naturfoto, gatufoto, you name it, men det gör inte att någon av de typerna av foto ska tas bort från fotosidan heller.
 
oj oj :D

Bilden som ligger uppe är inte en familjebild..vet inte hur ni har kommit till den slutsaatsen, anledningen till att jag la upp denna var för att få hjälp med bakgrunden och undrade lite om beskärningen. men nog om det ;)
Jag ska lägga upp bilder på måndag men det går inte att lägga upp många bilder så ofta om man inte är en guldmedlem eller vad det nu än är man måste vara för att få göra så. Jag ville ha kritik på den bilden, är ni som lägger upp de bilder jag nämt, ute efter kritik? Eller vill ni bar höra "vilken fin bild?"

Sen finns det ingen anledning att använda sig av fult språk, jag har tagit upp ett ämne för diskussion för att jag gillar att diskutera mina åsikter, jag vill gärna höra andras och har aldrig problem med att ändra mina åsikter om nu någon skulle vara så övertygande.
Jag kan kanske erkänna att den borde ha hamnat i nybörjare bildkritiken.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.