Annons

Normalzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

peterjon

Ny medlem
Jag letar efter en zoom till Nikon någon stanns mellan 14-70 mm.
Vad rekomenderas. Har ett 18-70 som kom med min D70 en gång i tiden men det är inte bra tycker jag.
Vill inte lägga ner 10-20000kr för ett.
Har en D200.
/Peter
 
Kolalt in sigmas, tamrons och tokinas ljusstarka normalzoomar? alla med en ljusstyrka på 2.8.. Är ju kanon! Annars har ju Nikon flera härliga gluggar med VR nu i normalzoomområdet :)
 
Nikon Af-s 16-85 3.5-5.6 vr eller Sigma 17-70 2.8-4 är väll de enda gluggarna med det omfånget om du inte vill ha mer eller mindre dock är nog inte sigman bättre än 18-70. Så satsa på 16-85 eftersom det är nog bland de bästa dx zoomarna nikon har just nu :)
 
Hur står sig Nikon 16-85 mot exempelvis Nikon 17-55 ?

Rent ljusmässigt borde ju 17-55:an vara bättre.
Men skärpemässigt?
 
Du blir inte besviken. Hade ett 16-85 innan jag bytte 17-55 och skärpemässigt är dom som sagt ganska likvärdiga. Jag jämförde även 16-85:an med mitt gamla Sony Carl-Zeiss 16-80 när jag körde Minoltasystemet. Zeissen är betydligt dyrare än Nikkorn- och den sistnämnda är trots det stråt vassare. Helt klart en fullträff av Nikon på allround-sidan.
 
Du blir inte besviken. Hade ett 16-85 innan jag bytte 17-55 och skärpemässigt är dom som sagt ganska likvärdiga. Jag jämförde även 16-85:an med mitt gamla Sony Carl-Zeiss 16-80 när jag körde Minoltasystemet. Zeissen är betydligt dyrare än Nikkorn- och den sistnämnda är trots det stråt vassare. Helt klart en fullträff av Nikon på allround-sidan.


Tack för tipset!
Känns som ett väldigt bra allroundobj.
 
Hmm...med tanke på klockslaget du postade föregående inlägg så verkar någon högre makt övertala dig om det andra alternativet ;-)
 
Imorgon blir det troligtvis ett 16-85 :)
Tänkte bara kolla här för säkerhetsskull, vill ju inte köpa ännu ett "kitobjektiv", kommer jag märka stor skillnad mot exempelvis 18-55:an?
 
Imorgon blir det troligtvis ett 16-85 :)
Tänkte bara kolla här för säkerhetsskull, vill ju inte köpa ännu ett "kitobjektiv", kommer jag märka stor skillnad mot exempelvis 18-55:an?

Är ju fortfarande ett kitobjektiv, säljs ju i kit med kameror. Men det säger ju inget om kvaliten. De du kommer märka skillnad på är att den har vr och är mer välbyggd och skarpare fullt öppen.
Du kommer troligen inte märka skillnad på en bild tagen mitt på dagen något nedbländad. Eftersrtom skilnaden i skärpa nedbländad inte är stor alls.
 
Citerar Tidningen Foto

"16-85 är ett utmärkt exempel på hur ett bra objektiv kan få en till synes enkel kamera att prestera i toppklass. Efter att ha fotat ett tag med en D60 och paketzoomen AF-S 18-55 bytte jag till 16-85 - och skillnaden var större än jag väntat mig"

"16-85:an kostar tre gånger så mycket som 18-55:an och även om den inte ger tre gånger så god skärpa är det definitivt en helt annan klass på den optiken. Även vad gäller byggkvaliteten. Rekommenderas varmt"
 
Har skjutit ett tusental kort med 16-85, och man är helt klart mycket mer "säker" när man fotar med det objektivet jämfört med 18-55.

Den är skarpare på betydligt fler bländare, och VR-funktionen är i många fall underbar att ha.

Sedan är det ju alltid skönt att se avståndsmätaren på objektivet.

Ett mycket bra objektiv. Däremot får man ju ett 50 1.8 och sigma 18-50 för samma pris...
 
Tack för alla tips :)
Nöjd ägare till ett 16-85 nu.
Löljligt vad mycket VR gör. Kunde ta skarpa bilder med en exponering uppemot en halv sekund.

Tror jag kommer trivas bra med detta! Dock ganska dyrt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.