Annons

Norge, England, Irland, Island eller Italien?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Tänkte höra om era erfarenheter av "rundresor" på egen hand i Norge, England, Irland, Island och Italien.

Jag planerar nämligen att göra en fotoresa på 2-4 veckor under perioden maj till augusti i år. Mitt syfte är att uppleva och fotografera vacker natur, men också människor och allmänt kulturliv. Boendet kommer (om det är möjligt) att vara bilen kombinerat med ett litet Unna-tält och lyxmaten kommer tillredas på ett stormkök. Allt för frihetskänslans skull! :=)

Norge (bilande Oslo-Nordkapp med ett längre stopp vid Lofoten) är väl det som känns mest troligt just nu. Det verkar finnas många pärlor att ta del av längs denna sträcka.

Island lockar också starkt med sin vilda natur. Terje har gett en del fina tips i någon tidigare tråd, men fler erfarenheter vore intressant att höra. Vad jag har förstått så sliter dock det isländska klimatet en hel del på kamerutrustningen. Vad har ni för erfarenheter kring det? Jag har förvisso ett rejält och tåligt kamerahus, men är ändå inte speciellt road av att utsätta det för "medvetet" slitage.

Irland vet jag egentligen inte så mycket om. Naturen lär i alla fall vara vacker där. Jag inbillar mig att det också finns en hel del små intressanta byar med många möjligheter att fotografera en "öppen" lokalbefolkning.

Samma upplevelser känns det som man kan finna i Storbritannien. Förmodligen då med större bredd än Irland om man nu gör en resa genom landet, från södra delarna via Wales och upp till Skottland.

Slutligen har jag faktiskt också haft Italien i tankarna. Tyngdpunkten skulle då inte ligga på naturupplevelser i första hand, utan istället folkliv och städer..företrädesvis Milano, Venedig, Florens, Pisa och Rom. Men jag är också nyfiken på den lite mer "jordnära" landsbygden i det södra Italien.

Vad har ni för erfarenhet om ovanstående resmål.. och då kombinerat med fotograferande? Jag tar gärna emot förslag på sevärdheter och lämpliga turer samt vilka möjligheter det finns att slå upp tält etc.

Bugar och bockar för alla som är vänliga att ta sig tid att skriva några rader.. :=)

Tack!
 
Jag var på Irland i höstas, otroligt fint. Åkte med Expressbuss från Dublin till Galway på västkusten för att sedan åka guidad busstur i Connemara. Visst hade det varit enklare med bil men varken jag eller min syster har körkort...

Panorama från Connemara med reklam i mitten :)

Italien är ju också fint. Har varit i Toscana och på Sicilien. Måste nog säga att folket är trevligast i Toscana. Annars är ju Azorerna fint, böljande landskap...

Fasen vad ressugen jag blir :)

EDIT: Jag såg nu vad du ville att man ska skriva :). Tältmöjligheter vet jag inte, i Norge funkar det väl ungefär som här i Sverige.

Turer är ju roligt att göra upp själv, men som sagt västkusten på Irland "får" man inte missa, annars tycker jag att Nordirland verkar fint - naturen vill säga.
 
Senast ändrad:
För lite inspiration inför trippen till Toskana kan du titta här

Jag är inte mycket till hjälp men har du funderat på Skottland? Naturen där är inte fy skam.
 
Japp.. håller med Mikael här.. Norra delen av Högländerna, ev Skottlands norra kust.. Mycket dramatisk, men också svårtillgänglig. Bor gör man bäst på B&B.. ca 10-20£ per natt inkl stadig (STADIG!) frukost. Rekommenderas.

Film är dessutom hyffsat billigt i Skottland/England.
 
Hej

Jag har varit på rundresor både på Irland och i Skottland. Båda ställena är fantastiska. Skottland har sina whiskydestillerier, Irland har folkmusiken på pubarna, de extremt vänliga människorna också Guinnes så klart. På båda platserna kan man köpa fördelaktiga tågkort. Själv bodde jag mycket på B&B vilket är mycket prisvärt. Jag upplevde Irland som något grönare men vegetationen varierade ganska mycket beroende på var man var. Södra västkusten var grönast med mest lövträd medens det var mer barrträd längre norrut. Ett ställe som kan vara kul att fota heter "Cliffs of mohor" eller något liknande. Ett stup på tror det var 200 m rakt ner i havet. Fin natur fanns vid också vid Killarney. När det gäller Skottland så är inte Orkneyöarna helt fel.

Trevlig resa
 
Storbritannien

Hej!
Funderar på att åka Storbritannien runt med de Rosa Bussarna i sommar (4,5 vecka). Kommer troligtvis att köra dia och s/v. Jesper skrev att film är billigt i UK, är det meningsfullt att bara ta med sig några rullar hemifrån och köpa resten på plats? Hur mycket skiljer det i pris?
 
Jag kan rekommendera både Irland och Italien som resmål för fotoresor! :) Angående boendefrågan skulle jag nog rekommendera B&B på Irland och vandrarhem i Italien. Visst går det bra att tälta, men kom ihåg att det inte bara är att slå upp ett tält som du vill utan det blir till att antingen söka upp markägarna eller ta in på en camping.

När jag kollar ditt inlägg lite mer noggrant ser jag att du tänkt inrikta dig mer på stadsliv i Italien, isf är ju vandrarhem ett solklart val! Problemet är väl istället värmen som är nästintill olidlig i städer som Rom, Florens och Venedig under främst juli. Jag skulle vilja rekommendera de toscanska småstäderna som Siena och San Gimignano i september.
Av de städer du nämner i Italien är det enbart Venedig jag ännu inte besökt. Rom har jag tillbringat en sommar (början av juni - slutet av augusti) i och de andra städerna har jag besökt en kortare tid.

Vill du ha tips om Italien eller Irland är det bara att maila mig privat.
 
Island...

...kan jag varmt rekommendera!
Visserligen var jag där innan mitt fotointresse väcktes, men den visuella upplevelsen var stor!
Ett landskap och en kultur med större kontraster är svårfunnet!
Ett måste är att, med bil, ta sig runt ön och se sej omkring! (Plåta!)
Har ni stålar över så finns det flyg till Grönland till humana priser med varierande komfort!:)
Jag blev medlem i "Isländska Föreningen" och sänkte biljettpriset mellan Sverige och Island med 1/3!
Kolla upp det innan ni åker!
 
Jag bilade runt i Skottland med ett gäng kompisar för ett par år sedan. Kan varmt rekommenderas.
Vi bodde mestadels på vandrarhem. Det kan vara en fördel att vara med i STF.
Vi kom inte hela vägen upp till nordkusten, men Highlands och västkusten var fint.
 
Kul att ni alla är så positiva till de olika resmålen. Irland verkar populärare än vad jag faktiskt kunde ana. Italien (Venedig, Rom och Pisa) har jag i och för sig besökt några gånger redan, men inte på egen hand och inte som vuxen.

Tågluffa runt i Storbritannien är kanske inte helt fel. STF-medlem är jag redan.

Är det någon som har koll på vad det finns för olika tågpass och ungefärliga priser på dessa? Köper man passen i Sverige eller när man väl är i Storbritannien? Nu är man tyvärr nästan 30 fyllda..men annars brukar det väl finnas pass där man får åka i princip hur mycket som hellst under en viss begränsad tid!?

Hellst skulle jag nog vilja åka till Island..men där är det tre saker som jag funderar kring.

1. Klimatet och "lavasanden" lär slita mycket på utrustningen.
2. Väldigt lynnigt väder.
3. Transportmöjligheterna. Man tar sig inte runt ön hur som hellst. Vad jag har förstått är vägnätet dåligt utbrett, vilket innebär att det nästan krävs en fyrhjulsdriven bil för att ta sig fram. Och att hyra en sådan är lika med dyrt! :=/


Så Irland, Storbritannien eller Norge känns nog vettigast ändå. Tack så länge för alla givande inlägg!

PS: Fler tips och erfarenheter från er medlemmar är givetvis mycket välkomna (även när det gäller Island och Italien).. :=)
 
Jag fann något hos SJ som heter "Britrailpass", vilket innebär att man får åka hur mycket tåg som hellst under ett visst antal dagar. Passar mig perfekt, inte minst med tanke på (som jag upplever det) det relativt låga priset. 15 dagar för 2850:-, 22 dagar för 3590:- eller 30 dagar för 4280:-..helt okej tycker jag! :=)
 
Okej, ingen flygande lavasand alltså.. :=).

Nej, men ärligt talat. Jag har för mig att jag läste ett inlägg från Terje (som har varit en hel del på Island)..där han just påpekade att slitaget på kamerorna var stort där. Sedan har jag fått för mig att det stabilaste klimatet är i september eftersom det annars kan regna väldigt mycket. Dessutom lär det vara snabbt skiftande.

Med "ringväg" menar du förmodligen att man kan ta sig runt längs hela kusten med vanlig bil!? Vad är det i så fall för natursevärdheter man "missar" om man inte tar sig in till de centrala delarna av Island? Kanske är det så att de centrala delarna i stort sätt bara består av glaciärer!?

Transportmöjligheterna med buss lär vara goda (så länge det inte är översvämningar vill säga). Vad har du för erfarenheter av "bussåkande" på Island? Går det att ta sig runt (och kanske också ut till uddar) med buss?
 
Som Sagt!

Jag hade inte foto på schemat när jag var där!
Men vi körde en del bil, mest till dom vanliga "turistfällorna"!
(Körde en lånad gammal Ford Cortina och den tog sig fram bra!)*s*
Guldforsen, geisir, blå lagunen, men även några rundor mitt inne på ön!
Buss åkte jag aldrig.
Egen bil är nog det optimala!
Då kan man köra ringvägen och ta sig ut, inte till alla, men till många hamnar.
Är du riktigt entusiastisk går det säkert att hyra nå´n semi-offroadmotorcykel i Reykavik!
Då kan du köra var du vill!:)
Visst växlar vädret fort på Island men det regnar nog minst lika mycket på dom brittiska öarna?!
Du tycker kanske att jag är tjatig?:)
Det är bara för att Island gjorde ett så starkt intryck på mig.
Och jag åker gärna dit igen, denna gången med en skarpladdad kamera!:)
 
Nej Nej..jag tycker inte du är tjatig. Kan nog förstå att Island har gjort ett stort intryck på dig och att du därför är ivrig att rekommendera en resa dit. Som tur är har jag några månader på mig att bestämma mig helt.. ;=). Ska förhoppningsvis också kunna hitta några trevliga böcker på biblioteket för att få lite mera "kött på benen".

Tack för alla inläggen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.