Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nissin di866 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Är det en bra blixt ?
Jag har en SB-600 kan jag använda båda dom blixtarna samtidigt ?
Eller måste det vara Nikon blixtar ?
Hur stor är den blixten igentligen ?

Mvh

Hitintills mycket nöjd

Jag har en SB 600 och tyckte en SB900 blev väl dyr, när jag skulle köpa en till. Tänkte först en beg 800,det blev di866 i stället.
Det är redigt med "kräm" i den och den funkar klockrent med 600:an som slav med TTL.
Lätt att komma igång med, menyerna är ovanligt begripliga till skilnad mot SB 600:ans,
Blixtfoten känns lite klen, hoppas den håller i längden (plast).
Är på det hela mycket nöjd!
/ Mats G

Nja

SB 600 funkar bara som slav, inte som master.
Ska du ha två SB 600 får du köra helt manuellt med fotocell/radio/Ir utlösning
/ Mats G

Tack för dina svar mats.
Så jag kommer inte att ångra mej om jag köper en Nissin då?
Är den lika stor som en sb900?

Vet inte för jag köpte ju Nissin, men du kommer få "respekt" med den.

Ps. ett extra plus är den lilla extre blixten som lättar upp när man vinklat upp huvudblixten i taket

kan jag ha ena sb600 på kameran och styra båda eller måste dom vara ifrån kameran ?
tack för dina svar

Om du ska utnyttja just CLS tror jag inte att du kan ha ena SB-600:an på kameran - styrande blixten måste kunna vara "commander" i CLS och det kan inte SB-600. Den inbyggda blixten och SB-800 och 900 kan det dock.

Det funkar givetvis alldeles utmärkt och köra med andra former av automatik eller manuella inställningar som andra föreslår här, men med CLS får du mer automatik i blixtkontrollen - blixtarna snackar med varann och kameran och anpassar sina ljusstyrkor enligt vad du ställer in på "commandern" via kameran. http://nikonclspracticalguide.blogspot.com/ har en hel del info om du vill läsa mer.

CLS har inte bara fördelar, iochmed att blixtarna kommunicear genom "förblixtar" så har vissa personer en tendens att blinka på alla bilder är min erfarenhet. Bortsett från det är det en rätt trevlig blixtstyrmekanism som redan är installerad i både din D90 och din SB-600. :)

Kolla att det funkar först då Nissin har en annorlunda koppling på sin blixtsko. Jag hade från början tänkt köra Nissin 622 men de kunde inte triggas med radiosändare. Lär finnas nån firmware som fixar detta.

Enligt vad jag läst på nätet kan 866 triggas optiskt och med TTL puls men inte med sin blixtsko, dock verkar det gå om man använder pc-sync ingång. Artikel här ....

http://reviews.davidleetong.com/reviews/review-nissin-di622-speedlight-for-canon/

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto