Jag har inte läst intervjun som trådskaparen hänvisar till, så jag får väl tills vidare som alla andra ägna mig åt ganska fria spekulationer
Att Nikon, med trådskaparen uttryck skulle kunna bygga en spegelfri kamera som verkligen och ordagrant är "bättre än allt annat" tvivlar jag nog lika mycket som Gunnar på - det kommer nämligen ingen kameratillverkare någonsin lyckas med. Ingen spegelfri kamera kommer - för att nu bara ta ett exempel - någonsin vara bättre än min brödrost på att rosta bröd, och brödrostar ingår ju i "allt annat", eller hur?
Nu misstänker jag att det Gunnar snarare syftar på är om Nikon skulle kunna bygga en spegelfri kamera som är bättre än alla andra spegelfria kameror. Tja, det tror jag inte heller de på att de skulle kunna. Ärligt talat kommer nog ingen kameratillverkare riktigt lyckas med det heller - spegelfria kameror finns nu i alla möjliga former, storlekar och för många olika målgrupper. Ingen kamera kommer kunna sägas vara bäst på allt - det gäller oavsett om vi talar spegelreflex, spegelfri, mätsökare eller kompaktkamera.
Det intressanta är väl om Nikon är kapabla bygga en eller flera spegelfria kameror som är bra nog för att de skall konkurrera med de som redan finns. Och det ser jag inga egentliga hinder för. Att Nikon skulle vara handikappade med spegelfritt för att de kan för lite om elektronik tycker jag uppriktigt sagt är ett tramsigt argument. Varför? Tja, det skulle bland annat även innebär att i alla fall Olympus skulle vara rätt oförmögna att bygga en vettig spegelfri kamera. De är nämligen precis som Nikon i grunden ett optikföretag. Och jag kan lova, det är inte något större fel på Olympus kameror ... Utom möjligen kameravärldens rörigaste menysystem. Men just röriga menysystem är ju bevisligen även Gunnars favoritmärke också rätt bra på
Men det kanske största argumentet mot att Nikon skulle kunna för lite om lite om elektronik för att bygga spegelfria kameror är ju mer uppenbart än så - att de har byggt och sålt spegelfria kameror i sex år nu. Och jodå, jag vet att de inte säljer alls bra och inte gjort det de senaste åren (de sålde däremot bra de första två åren). Men det beror mest på en kombination av fel sensorstorlek, fel pris och att man siktade på fel målgrupp. Och nu senaste åren på att helt verkar ha slutat utveckla de kamerorna. Men problemet har inte varit att det funnits några uppenbara tekniska brister hos kamerorna. Faktum är att det är först de sista två åren som övriga spegelfria tillverkare fått till en sökarupplevelse (sett till lagg) och autofokusprestanda som Nikon hade i V1 redan 2011.
Om Nikon väljer att bygga en spegelfri kamera med större sensor tror jag också att de siktar på småbild - det är i slutändan där man tjänar mest pengar. De borde ha lärt sig av misstagen med 1-serien om att måla in sig i ett hörn med en för liten sensor. Och till skillnad från Gunnar är jag som sagt inte speciellt orolig för att de skulle misslyckas med det tekniska eller elektroniska, snarare att de upprepar något misstagen med 1-kamerorna: fel prissättning, ogenomtänkt målgrupp, inkompatibilitet med befintliga tillbehör, osv.
Men vi får väl helt enkelt hålla tummarna