Annons

Nikonoptik på Contax

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Hej

Är det någon som vet om det går att sätta på nikonobjektiv på ett contaxhus med någon adapter. Var köper man en sån om det går?

undrar
markus
 
Möjligt

Tekniskt sett borde det vara möjligt att sätta nikonoptik på ett contax-hus jag har dock inte hört om att någon gjort en sådan adapter.

Jag får säga att det är en ganska originell fråga du ställer då de flesta verkar sträva mot att göra det omvända. Därför ställer jag den ganska uppenbara frågan.. varför?
 
Jag har en Contax RTSII som jag bara har en 50 1.4 till. Dock har jag en uppsättning nikonopik (24 2.8, 35 2.5E, 55 2.8 makro, 85 1.4 samt 100 2.8E). Ska jag skaffa mig motsvarande uppsättning till contaxen så blir det rätt mycket pengar så en adapter vore ett bra alternativ.
 
Det finns en millimeter tillgodo att bygga en adapter mellan contaxhus och nikonoptik (Nikon har 46,5 mm mellan filmplan och bajonett och Contax 45,5). Så om inte öppningen är för trång för att rymma nikonbajonetten så bör det åtminstone teoretiskt vara möjligt att göra en adapter med bibehållen oändlighetsfokusering. Jag kan dock inte dra mig till minnes att jag har hört talas om någon.
 
markus skrev:
Hej

Är det någon som vet om det går att sätta på nikonobjektiv på ett contaxhus med någon adapter. Var köper man en sån om det går?

undrar
markus


Sälj alla Nikon-gluggarna och köp EN bra glugg, en Zeiss-glugg!! ;) ;) ;)

Ursäkta Markus, kunde inte hålla mig!! :) ;) ;)
Mvh Bengan
 
Nåväl, det hade väl varit för bra om det funnits sådana adaptrar att köpa billigt. Jag får klara mig med 50:an i fortsättningen också, det brukar gå rätt bra. Tack för era svar!
 
Re: Re: Nikonoptik på Contax

Benganbus skrev:
Sälj alla Nikon-gluggarna och köp EN bra glugg, en Zeiss-glugg!! ;) ;) ;)

Ursäkta Markus, kunde inte hålla mig!! :) ;) ;)
Mvh Bengan

Det är ju det som är problemet, måste sälja allt för att ha råd med en glugg :) ...men det kanske det är värt. Lite sugen på 85 1.4:an
 
Re: Re: Re: Nikonoptik på Contax

markus skrev:
Det är ju det som är problemet, måste sälja allt för att ha råd med en glugg :) ...men det kanske det är värt. Lite sugen på 85 1.4:an

Ja du det är ju ingen dålig glugg. Men det är inte 85/2.8 heller och den kostar mindre. Mitt tips till dig är att hålla ögonen uppe! Det säljs contaxutrustning till otroligt låga priser lite då och då. Själv har jag t.ex. köpt en 85/2.8 och en 28/2.8 i A-skick för bara 995kr styck.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.