ANNONS
Annons

NikonD2H Focusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

leffep

Aktiv medlem
Jag har köpt en ny Nikon D2H för en vecka sedan.Och jag undrar om det är någon fler som haft problem med att kameran lägger skärpan ungefär två cm framför motivet. Om jag fokuserar på ögat i ett ansikte, så är det näsan som är skarp.Jag har fotat av en liggande tidning på mitten också, det syns även där att skärpan ligger före platsen jag focuserade på. Är jag ensam om detta problem?

Jag har fotat både med AF Nikkor 300 1:4, och AF Nikkor 80-200 1:2,8 på största bländare. Och det är samma problem med båda två.

Nu har jag laddat ner ny firmware, 2,0, och installerat det på kameran. Det blev lite nya funktioner, men skärpan som hamnar på fel ställe blev kvar. Bara att lämna in kameran i morgon på justering. Trist!

Nu har jag lämnat in kameran på garantiservice. Ska bli spännande att se om dom kan fixa det någorlunda snabbt. Känns naket utan kamera.

Nu är D70 och D2h inte alls samma kamera men jag hade samma problem på min D70 och det fixades på 8 dagar när jag lämnat in den på service, det blev bra i alla fall... Hoppas det blir bra på din kamera också.

Har inte haft dessa problem med min D2H:a, men däremot, på självaste Julafton, ballade AF ur fullständigt! Den bara körde fram-å-tillbaka.

Skiftade glugg, ingen skillnad. Satt gluggarna på F5:an, funkade perfekt.

Felet hade dessutom uppstått under en veckas tillvaro i foto-ryggan! Grejorna funkade perfekt vid foto-tillfället innan Julafton (helgen innan). Snacka om poltergeist i ryggan...

Har lämnat in huset för garantiåtgärd. Kan tillägga att jag inte hade några problem med någonting efter uppdateringen av huset.

Mot bakgrund av dagens alla ultradatatekniska vidunder till kamerahus, så vore det väl konstigt om inte det uppstår tokigheter (fast lite irriterande är det när husen kostar 20-70 papp).

Marginaler och toleranser i konstruktionen är väl knappast överdrivet stora. Jämför exempelvis en gammal Amazon mot en ny V70. Hur många mystiska och oförklarliga problem hade Amazonen jämfört med V70:an? Elektronik är inte bara av godo!

Oscar

Jag fick det fenomenet efter jag uppgraderade till 2,0 firmware. Den focuserade fram och tillbaka några gånger. Det gick inte att stoppa. Sen stannade den plötsligt, och funkade som den skulle, förutom att focus låg på fel ställe som före uppgraderingen. Vi får hoppas det fixar till sig.

Tillbaka från service

Har nu fått tillbaka min D2H från garantiservice. Talade med teknikern på Nikon, det fanns inget fel på kamerans focusläge. Därför provade jag mina objektiv på en D70. Döm om min förvåning, framfocus där också.Testad 2 st. AF Nikkor 80-200 2,8,en AF Nikkor 300 4,0. Alla tre ligger skärpan tre cm framför vid 4 meters avstånd till motivet, på full bländare. Däremot en Sigma 28-70 2,8 ligger focus i stort sett bra. Otroligt att alla nikon gluggarna har problem.
Går det att lämna in linserna på justering?

Tråkigt att höra att det inte löste sig för dig.
Det bästa borde vara att lämna in BÅDE kameran och gluggarna så att dom kan testa och se själva.Det kan ju vara ett kombinations fel som uppstår bara med just den här kameran och just dessa objektiv.

Det märkliga är ju att det är lika problem både med kompisens D70 och min D2H. Sigmas 120-300 2,8 går däremot klockrent. Problemet inträffar bara med Nikons 80-200 2,8 och Nikon 300 4,0. på båda kamerorna.
Då tycker jag att problemet borde uppstå hos serviceteknikerna också, enbart med objektiven.
Jag vill inte skicka in huset igen, det fungerar ju bra (är konstaterat hos Nikon).

Jag fick tillbaka kameran idag, så jag nästan vägrar att vara utan den i två veckor igen. Ska prova ett AF Nikkor 300 2,8 om ett par dagar. Jag sitter inte i sjön. AF Nikkor 20-35 2,8 och mina Sigma linser funkar ju perfekt.Märkligt är bara förnamnet.

Jag har tyvärr liknande erfarenheter. I mitt fall bakfokuserade min D70 vilket åtgärdades av Nikon. Kameran fokuserar numera perfekt med 10 av mina 11 Nikon-objektiv. Den 11:e och fel/frontfokuserande optiken skickades till två nikonverkstäder vilka båda konstaterade att optiken fokuserade ok (testade i bänk + F4 och F5..). Provade då min optik + några andra av mina objektiv på en annan D70 och fick då helt andra resultat. Hur detta hänger ihop har jag fortfarande inte förstått och Nikon har inte heller presterat en rimlig förklaring. D70 har ingen inbyggd "lens table" vilket gör det omöjligt att justera kameran enskilt/optik. Ändå detta resultat.

Nästa gång jag köper ett nikonhus kommer jag att testa ALLA mina objektiv på mitt exemplar innan jag köper kameran.. Trist men f.n. ser jag ingen annan utväg.

Jag ska göra som du säger imorron. Då får jag hem ett AF Nikkor 300 2,8. Då ska det bli noggrann test av focus på testpapper i 45 graders vinkel, som jag gjort hittills.
Min Micro Nikkor 60mm focuserade helt perfekt, alltid något.

Fixat

Nu har jag fått ordning på focusproblemen med D2H.
Enligt Nikon service så är det ibland problem med äldre Nikon objektiv, i mitt fall AF Nikkor 80-200 2,8 skjutzoom.
I den modellen går det inte att byta ut chipet, mot ett som är kompatibelt, däremot tvåringsmodellen går att fixa om den strular.
Skönt att veta att inte kameran krånglade.
Alla andra objektiv jag har funkar klockrent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar