Annons

Nikonblixt till Canonkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daxxe

Ny medlem
Hejsan alla fotoglada!

Jag var in på konkursanmälande Expert och gjorde ett hastigt impulsköp på en extern blixt utav modellen Sigma EF-500 DG ST till kanon reapris innan dom stängde igen helt å hållet senare under dagen.

Det var inte ordinarie-personalen som jobbade där så dom hade ingen hum om den var anpassad för Nikon eller Canon. Blixten kunde sättas fast på en Canon men dom hade inget batteri i kameran så man kunde inte se om det funkade eller ej.

Jag själv är amatör när det kommer till externa blixtar och var inte observant om dom olika TTL anslutningarna (piggarna som sitter under)

Blev en ganska stressig dag, butiken höll på att stänga och jag köpte den under förhastat beslut. Den kommer heller inte öppnas igen, så inget man kan byta ut.

Nu märker jag att det var fel och att min Canon EOS 550D inte alls känner av min nya Sigma EF-500 DG ST i dom externa inställningarna, så jag får stå för mitt kast.

Men det jag undrar och vill fråga är... om det finns nån form av liten adapter man kan sätta mittemellan taket på min Canon så att den kan känna av TTL anslutningen av min Sigma EF-500 DG ST

Se bild

Blir oerhört tacksam för all hjälp jag kan få :)
Om det inte går, får jag väl tyvärr sälja vidare min splitternya blixt till någon annan.

/Danne
 

Bilagor

  • Untitled-11.jpg
    Untitled-11.jpg
    75.2 KB · Visningar: 400
Det blir nog att sälja vidare tyvärr om du inte vill köpa en adapter med bara mittkontakt och köra helt manuellt men då kunde du lika gärna köpt en blixt från 70 talet för 100:-. Men att sälja kan ändå löna sig.
 
Det blir nog att sälja vidare tyvärr om du inte vill köpa en adapter med bara mittkontakt och köra helt manuellt men då kunde du lika gärna köpt en blixt från 70 talet för 100:-. Men att sälja kan ändå löna sig.

Tror det blir så tyvärr. Synd det med tanke på att jag fick den nästan 70% billigare än ursprungspriset. Ett "fel kap"



Jag spårade up såna också genom googlande, men det verkar inte finnas exakt det jag söker.
Alltså, en Canon hane anslutning på undersidan av en adapter och Nikon hona på ovansidan. Jag hitta ingen sån där, om det nu existerar ens så att säga ?


Som synes går det att få den att fungera, men då ingen automatik kan fungera blir det lite tråkigt i dagens läge.

Precis. Ibland fyrade den av blixten, men för mesta dels inte alls.
Funkar som sagt inte alls i External flash func. setting.


Tack för svaren än så länge =) !
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.