Annons

Nikon V1 för naturfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

snakebunk

Aktiv medlem
Hej!

Vad tror ni om att använda den nya Nikon V1 tillsammans med stora teleobjektiv för att komma riktigt nära? Eftersom sensorn är så liten får man ju en rejäl förstoring, men vad tappar man i kvalitet?

Är det någon som har haft möjlighet att pröva än?

Mvh,
Andreas

Personligen så är jag nyfiken på möjligheterna till makrofotografering med V1. Den mindre sensorn ger ett större skärpedjup än på dagens DSLR-kameror men förhoppningsvis är bakgrundsoskärpan ändå större och snyggare än på kompaktkameror. En fördel är att förlängningsfaktorn gör att man kan använda kortare makroobjektiv, vilket ger mindre storlek. Traditionella 50- och 70- mm makrobojektiv kan bli mer användbara för insektsfoto än i tidigare system. Vad jag har förstått så kommer närgränsen att vara densamma om man använder ett äldre makroobjektiv via adapter.

Det kan säkert gå att använda något av de riktigt skarpa telena till J-1/V-1 som t ex 300/4,0, 300/2,8, 400/2,8, 500/4,0 och även riktigt skarpa makrogluggar, främst Zeiss eller 105/2,8 för där finns nog överskottskapacitet. Jag skulle dock vara yttert tveksam till t ex telezoomar - de lär inte klara att dra full nytra av pixeldensiteten. Det oskrivna kortet är förstås om kromatisk abberation kommer att märkas p g a pixeldensiteten och i vilken utsträckning mjukvaran kan kompensera och ändå behålla detaljer. Tänl på att i FX motsvarar 10mpx i CX nästan 80mpx i FX.

Tack för svaren. Ska bli intressant att höra när någon testat dom här nya kamerorna med riktigt vassa objektiv!

jag har nu haft min i ett par dagar och kan bara säga att jag är väldigt nöjd.

Den är enormt ljuskänslig (vilket testats rejält då det fins inbyggd blixt och jag än så länge inte köpt en extern), inga tendenser till kornighet trots iso800, antingen är det väldigt bra mjukvara eller så är det bra sensor (eller troligen en kombination)

Tyvärr verkar inte FT1 (adapter för att få på 'riktiga' bluggar) kunna levereras förrän i April, men då skall det bli kul att haka på mitt 300 (med 810mm borde man fånga även den blygaste älg i skogen) ;=)

Hoppas FT1 kommer innan tranorna ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar