Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon V-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Förklara gärna lite mer exakt, vad det är som är "patetiskt" med J1/V1.
Vad är det som skulle begränsa dig med t.ex. en V1?

Och framförallt: varför blir du så upprörd över att andra fotografer har andra behov, och gör andra prioriteringar, än vad du gör?
 
Jag förstår inte varför alla är så galna i att såga CX formatet. Det är ju en galet stor kompaktkamerasensor.
Det är ju enligt Nikon själva INTE så att kameror med CX sensorn ska ersätta eller konkurera med varken DX eller FX. Alltså finns en sektor som CX ska konkurera på, kompaktkameramrådet, om Nikon får som de vill alltså.
Ändå är det den (DX & FX) jämförelsen som alla hatmånglare siktar in sig på.

Tekniken i CX-sensorn kommer helt säkert att skalas upp till både DX & FX.

Nikon kan mycket väl tänkt sig att frigöra sig helt från Sony:s sensorer och bara köra egenkonstruerat.
 
Jag rekommenderar alla som inte prövat råfilerna att göra det. Jag blev grymt imponerad, visst sen kanske det är så att Panasonic G3 o GH2 slår dom filerna i fråga om brus. Men brus hade jag inte ens problem med på min gamla Eos350D..
 
Förklara gärna lite mer exakt, vad det är som är "patetiskt" med J1/V1.
Vad är det som skulle begränsa dig med t.ex. en V1?

Och framförallt: varför blir du så upprörd över att andra fotografer har andra behov, och gör andra prioriteringar, än vad du gör?
Här kommer min högst personliga lista över vad som skulle få mig att känna mig begränsad med v1
1. Dof
2.Storleken "löjligt liten och tanig"
3.Brusegenskaper
4.Användbarhet "vart sitter alla knappar? måste in i menyn för att ändra i stort sett allt"
5.Den fulaste kameran på många år från Nikon
6.Troligtvis batteritiden
7.Jag är allergisk mot sensorer med mer än 2x crop, en större sensor är ALLTID bättre om dom är från samma generation det här är ett bevis på att en FÖR liten sensor från 2011 inte ens kan mäta sig mot en gammal medioker aps-c sensor från 2005 och uppåt.
Listan kan göras lång, men vi kommer att bli varse om mer dåligheter från denna kamera när den kommer ut på marknaden och testas lite hårdare. Faktiskt så tror jag att det enda någorlunda positiva med v1 och j1 kan vara filmläget. Så bra att den har blixtsnabb af också, dom allra flesta kameror har tillräckligt snabb och säker af idag, fast med betydligt högre bildkvalité.
 
Tekniken i CX-sensorn kommer helt säkert att skalas upp till både DX & FX.

Nikon kan mycket väl tänkt sig att frigöra sig helt från Sony:s sensorer och bara köra egenkonstruerat.

Nikon själva har sagt att det är det dom siktar på....att dom på sikt vill använda sig av egna sensorer i större utsträckning....tror inte dröjer länge tills vi få se nikons egna sensorer i APS-C formatet.
 
Det är ju hela vitsen med systemet. Vill du ha en stor kamera så är marknaden redan översvämmad av sådana, så vad är problemet?


Eller kanske snarare till fotografer som inte behöver penisförlängare.

Eller söka efter en beggad KMD7D, den hade rattar och kranar, som man kunde justera med tjocka Asbetshandskar.
 
Det är ju hela vitsen med systemet. Vill du ha en stor kamera så är marknaden redan översvämmad av sådana, så vad är problemet?

Återigen min personliga åsikt, jag tycker att det finns en gräns för hur liten man göra en kamera för att den ens ska vara användbar, ok om nu j1/v1 är riktade mot kvinnor, men vill nån verkligen ha en sån liten kamera så att prestandan ska behöva bli lidande? Är inte dagens småkameror små nog för dom allra flesta? Varför väljer Nikon att släppa en kamera som är först och främst riktad mot kvinnor, som dessutom presterar sämre än konkurrensen och är betydligt dyrare? Jag älskar Nikon och har vuxit upp med nikon kameror för att min pappa alltid haft det. Men det här är första gången som jag tycker att dom släpper nåt som för mig är idiotiskt och helt ologiskt. Det var så mycket hype kring denna kamera, vad är det som är så speciellt med den? Pentax q är ju mindre, nästan alla andra kameror presterar ju bättre, Jag förstår inte grejen bara... Jag kan ju inte vara ensam om att tycka att det här var idiotiskt från nikon.
 
Återigen min personliga åsikt, jag tycker att det finns en gräns för hur liten man göra en kamera för att den ens ska vara användbar, ok om nu j1/v1 är riktade mot kvinnor, men vill nån verkligen ha en sån liten kamera så att prestandan ska behöva bli lidande? Är inte dagens småkameror små nog för dom allra flesta? Varför väljer Nikon att släppa en kamera som är först och främst riktad mot kvinnor, som dessutom presterar sämre än konkurrensen och är betydligt dyrare? Jag älskar Nikon och har vuxit upp med nikon kameror för att min pappa alltid haft det. Men det här är första gången som jag tycker att dom släpper nåt som för mig är idiotiskt och helt ologiskt. Det var så mycket hype kring denna kamera, vad är det som är så speciellt med den? Pentax q är ju mindre, nästan alla andra kameror presterar ju bättre, Jag förstår inte grejen bara... Jag kan ju inte vara ensam om att tycka att det här var idiotiskt från nikon.
Jag köper det här systemet för att jag vill ha ett litet och lätt system, Jag har fler kameror en del alldeles för tunga att bära med sig, behöver bil för att förflyttas.
Att ISO egenskaperna på en liten sensor blir sämre var inget nytt för mig, jag har andra kameror för dåligt ljus.
Endast jag bestämmer över min ekonomi som kommentar till att systemet är dyrt. Jag betalade 25000 för D100
så priset för ny kamera har minskat,
 
Jag trodde att Nikon tänkt sig att den här kameran framför allt skulle jämföras med kompaktkameror (då den troligen är främst riktad åt kompaktkameraanvändare som vill kunna göra lite mer), men här sitter ni och jämför den med m43, APS-C och t.o.m. FF-kameror. I och med att den över huvud taget går att jämföra med såna kameror misstänker jag att Nikon lyckats ganska bra med den sensorn :)

Jag kommer inte köpa en Nikon 1 (åtminstone inte nu) - håller mig till min D3 och min X100 så länge, men den är intressantare än jag trodde när jag först läste om den.
 
Varför väljer Nikon att släppa en kamera som är först och främst riktad mot kvinnor, som dessutom presterar sämre än konkurrensen och är betydligt dyrare?
Lite märkligt att påstå att den "presterar sämre än konkurrensen". Den enda konkurrent som finns är ju Pentax Q-system. Någon annan systemkamera i fickstorlek finns väl inte?
 
Återigen min personliga åsikt, jag tycker att det finns en gräns för hur liten man göra en kamera för att den ens ska vara användbar, ok om nu j1/v1 är riktade mot kvinnor, men vill nån verkligen ha en sån liten kamera så att prestandan ska behöva bli lidande? Är inte dagens småkameror små nog för dom allra flesta? Varför väljer Nikon att släppa en kamera som är först och främst riktad mot kvinnor, som dessutom presterar sämre än konkurrensen och är betydligt dyrare? Jag älskar Nikon och har vuxit upp med nikon kameror för att min pappa alltid haft det. Men det här är första gången som jag tycker att dom släpper nåt som för mig är idiotiskt och helt ologiskt. Det var så mycket hype kring denna kamera, vad är det som är så speciellt med den? Pentax q är ju mindre, nästan alla andra kameror presterar ju bättre, Jag förstår inte grejen bara... Jag kan ju inte vara ensam om att tycka att det här var idiotiskt från nikon.

Jag har hört många argument och invändningar mot de här nya kamerorna och kan själv formulera några ... Men ditt argument att det är korkat att bygga små kameror känns mycket märkligt.

Du har klart för dig att gissningsvis runt 80% av de kameror som säljs idag är mindre än Nikons V1/J1? Det säljs fler systemkameror än någonsin, men de utgör fortfarande bara en liten del av marknaden.

Visst, de mindre kamerorna har i de flesta fall också mindre sensorer, men som du uttrycker det verkar du vara motståndare till mindre kameror över huvud taget :)

Det finns de som är skeptiska till V1/J1 för att de är för stora, jag har nog ärligt talat lättare att förstå deras argument ...
 
Lite märkligt att påstå att den "presterar sämre än konkurrensen". Den enda konkurrent som finns är ju Pentax Q-system. Någon annan systemkamera i fickstorlek finns väl inte?

Jodå, Nikons nya är faktsikt ungefär lika stora som åtskilliga systemkameror i m4/3-systemet (även med optik) och bara marginellt mindre än systemkamerorna i NEX- och NX-systemen (lite beroende på optik).
 
Något som en del i den här tråden verkar ha svårt att förstå:
- Alla film- och sensorformat har sina för- och nackdelar.
- Alla film- och sensorformat är kompromisser. T ex storlek, vikt, pris, bildkavalitet, enkelhet i handhavande och mycket annat.
- Alla gör inte samma prioriteringar. Det som är rätt för phool och säkert många andra är alltså inte rätt för alla. Nikon har säkert gjort marknadsundersökningar som visat att det finns många fler än jag som skulle vilja ha en systemkamera i den här storleken. Tillräckligt många kanske för kamerorna skall bli succe, men det återstår förstås att se.
- Att Nikon släpper kameror i den här storleken betyder ju inte att de kommer att sluta tillverka kameror med DX- och FX-sensor. Många på Fotosidan var tvärsäkra på att Nikon aldrig skulle tillverka digitalkameror med FX-sensor efter att de släppt DX-objektiv. Fel fick dom som ni vet.

Att sen kamerorna skulle vara för små för vuxna karlar att hålla i är ett löjligt påstående. Min första kamera var en Minox B med filmformatet 8x11 mm. Filmformatet var alltså lite mindre än Nikonkamerornas sensorformat. Och själva kameran var mycket mindre. Inget som helst problem att hålla i den med mina normalstora händer.

Att bildkvaliten naturligtvis inte skulle vara i närheten av en storformatkameras eller ens en småbildkameras förstod jag förstås, men jag prioriterade den lilla storleken. Det skulle jag göra även om jag satsar på Nikons nya system. Och jag skulle inte känna mig det minsta patetisk för det. Patetiska är endast de som inte förstått att vi människor är olika och att vi gör olika prioriteringar.

Snart kommer Nikon säkert med nya modeller med DX- och FX-sensorer. Förmodligen även spegelfria, åtminstone för DX-formatet. Och jag lovar att jag kommer inte att dissa dom för det, trots att dom förmodligen inte kommer att passa just mig.

Olle
 
Jodå, Nikons nya är faktsikt ungefär lika stora som åtskilliga systemkameror i m4/3-systemet (även med optik) och bara marginellt mindre än systemkamerorna i NEX- och NX-systemen (lite beroende på optik).
Sensorn är ju bara en liten del av ett kamerahus och resten går inte att krympa särskilt mycket för att sensorn är mindre. Men det här är ju systemkameror och med en uppsättning av t ex tre eller fyra objektiv med samma bildvinkel och största bländarvärde som motsvarande objektiv till NEX blir ju Nikonuppsättningen betydligt mindre. Inte minst om långa telen ingår.

Olle
 
Å herrejösses! Det var det dummaste jag sett i skriven form på många herrans år.
Du är som hämtad från de mer inavlade männen i första Jägarna-filmen


Äsch, ni har ju ingen humor :)

För att vara lite seriös nu så är v1/j1 (och andra liknande kameror) säkert bra på en rad olikavis, bra t ex om man skall ut och resa och man vill ha något lätt med sig. Jag hade i alla fall inte tackat nej till v1/j1 men kommer inte att köpa själv och nu när det sket sig med d400/d800 får det blir något annat nytt att lägga pengarna på. Vet dock inte vad än men för min del är det i alla fall slutväntat med d400/d800.
 
Sensorn är ju bara en liten del av ett kamerahus och resten går inte att krympa särskilt mycket för att sensorn är mindre. Men det här är ju systemkameror och med en uppsättning av t ex tre eller fyra objektiv med samma bildvinkel och största bländarvärde som motsvarande objektiv till NEX blir ju Nikonuppsättningen betydligt mindre. Inte minst om långa telen ingår.

Olle

Jag håller i stort sett med dig, men jag är ändå lite orolig att CX-kamerorna hamnar lite olyckligt.

Tänk tillbaka på hur det var innan de spegelfria kamerorna dök upp, tänk på 4/3-kamerorna. De drabbades då just av det du beskriver - trots en påtagligt mindre sensor (halva ytan mot aps-c, fjärdedel mot 24x36) så blev själva kamerorna inte nämnvärt mindre, lättare eller billigare för det. Jämför till exempel en E-3/E-5 med Eos 5D, D700 eller A900. Marginellt mindre och lättare kamera med drastiskt mindre sensor. Ingen bra position att befinna sig i.

Sedan slängde de spegeln och den optiska sökaren med m4/3 och hamnade istället i nästan motsatt position. Plötsligt var deras kameror bara marginellt större och tyngre än lite mer påkostade kompakter, men hade en drastiskt mycket större sensor. Nu satt de genast i en mycket bättre position.

Det som oroar mig med CX-kamerorna är att de känns lite som "varken fågel eller fisk". Ser man på ett storleksdiagram över sensorstorlekar har det ju funnits ett uppenbart glapp mellan de större kompaktsensorerna och m4/3. Ett glapp där Nikon nu lagt sig. Men det var inte möjligen så att det glappet fanns av en orsak - att det inte är någon speciellt optimal sensorstorlek?

För mig känns det som CX-kamerona nu lätt hamnar i en likande position i det spegelfria utbudet där Olympus var med 4/3-kamerorna jämfört med andra traditionella DSLR. Inte nämnvärt mindre kamera än övriga spegelfria systemkameror, men påtagligt mindre sensor. Nikon har antagligen tänkt tvärtom - att CX är marginellt större än kompakter med betydligt större sensor. Men samtidigt har de inte prissatt kamerorna för att på allvar konkurrera med kompakter utan snarare just med andra spegelfria systemkameror. Så de återstår att se om köpare kommer att se på CX-systemet som en bättre konkurrent till kompakter eller som en sämre (sett till sensoryta) konkurrent till övriga spegelfria systemkameror.

Sedan har jag ett par andra invändningar mot V1/J1 som inte har med sensorstorlek att göra:

1) Att Nikon (likt de flesta kameratillverkare) helt verkar ha missat den enorma revolutionen med smartphones som pågått i tre-fyra år nu. Hur kan man 2011 släppa ett helt nytt kamerasystem utan att verka ha någon tanke att koppla ihop dem med telefoner och därmed möjligheten att sprida och skicka bilder? Kort sagt, var är Wifi-kopplingen? Var är möjligheten att skriva mobilappar som pratar med och använder kamerorna? Den enda kameratillverkare som verkar ha fattat det här är Samsung (som ju även gör telefoner). Se på deras SH100 som trots en del initiala brister är helt rätt tänkt - en uppkopplad kamera.

2) Att Nikon inte gjort en riktig entusiastversion. Visst, jag förstår tanken att göra J1 hanteringsmässigt lik en enkel kompaktkamera. Men CX-kamerorna har en mängd teknik i sig som gör dem spännande även för en del entusiaster. Jag som sport- och actionfotograf sneglar till exempel på det här med 30/60 fps med full 10 megapixel bild - mycket spännande. Men jag vill ha en CX-variant med minst lika bra knappar och reglage som en P7000/P7100 ... Det är väl inte för mycket begärt? PASM-väljare, några programmerbara rattar och knappar - exponeringskomp och spotmätning vill jag kunna ha snabb tillgång till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.