Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon- undvik!

Produkter
(logga in för att koppla)
mipert skrev:
Borde de inte ha blivit glada? Att konkurrenten skiljer sig så från deras produkter...

Det var en jämförelse mellan D50 och 350D och dom frågade vilken som var tagen med 8 resp 6 miljoner pixlar, jag svarade rätt och sa också att canons bild var bättre.
Fast dom kanske bara tyckte jag var en klåpare ;)
 
Jag tycker att du Daniel Sandlund ska skicka hela denna tråd i ett mail till Nikons VD i Sverige! DO IT!
 
Re: Hör gärna av dig till mig

Generalen skrev:
Tråkigt att höra.
Kontakta mg gärna på mail [email protected] så får vi reda ut det.
MVH
Gösta Tyrefors
General Manager Nikon Nordic AB

Ja men vänta nu! Skitstövlar finns det i alla organisationer och i det här inlägget verkar det som att Nikon är villiga att ta till sig av kritiken.

Så vi får väl hoppas att Gösta och trådskaparen har fått kontakt...

Svante
 
Nikon har ju redan uppmärksammat tråden. Varför sparka på en död häst, för att använda en anglicism.
 
Nu har jag Canon men jag skulle inte uppmana folk att undvika Nikon bara för att man en gång får en sådan här upplevelse från deras personal. Fler i tråden har påpekat motsatta upplevelser från både Nikon och Canon. Självklart är detta varierande i ett större perspektiv annars skulle det ju vara ett känt faktum.

Ibland hamnar fel personer på fel arbetsplats. Både Nikon och Canon kanske borde göra stickprovskontroller på sin egna personal då och då?

Summan av kardemumman: helt rätt att påpeka detta för Nikon men det känns som att du var lite för het på gröten med att dra slutsatser.
 
beji skrev:

Jag tycker att du Daniel Sandlund ska skicka hela denna tråd i ett mail till Nikons VD i Sverige! DO IT!


jimh skrev:
Nikon har ju redan uppmärksammat tråden. Varför sparka på en död häst, för att använda en anglicism.

Jag såg inte att Nikon hade uppmäksammat detta. Och det handlar inte om att sparka på en död häst. Det handlar snarare om att hjälpa Nikon till att bli ett bättre starkare företag genom att påpeka deras brister.
 
Nu vet jag inte riktigt hur Nikon Sverige fungerar, men ibland är det just trådar som dessa som krävs för att rätt personer i orgnaisationen ska uppmärksamma problemet. Det är ju inte alltid som ett mail till VD når just VD, utan det hamnar kanske hos någon sekreterare/assistent som sållar i mailskörden, men när det på ett intresseforum blir en debatt där det kommer fram att flera personer har samma uppfattning/upplevelse/åsikt så kommer "rätt" personer att uppmärksammas på problemet och förhoppningsvis åtgärda det.

Jag kan inte tänka mig annat än att Nikon Sverige/Nordic/Whatever inget annat vill än att kunna posta här om några dagar med en förklaring och att sedan Daniel postar och förklarar att han är nöjd med bemötandet han fått och han precis beställt en D200 eller D2X för att han nu känner att han fått smaka på "Det Riktiga Nikonbemötandet"

Själv tycker jag nog att det är ganska bra att ta upp det på en plats som fotosidan, inriktningen på sidan förhindrar hysteri samt att man kan vara ganska säger på att det inte tar speciellt lång tid innan informationen hamnar på rätt nivå inom den "drabbade" organisationen vilket gör att de kan lösa eller iaf bemöta det hela innan det blivit hysteri och ryktesspridning.
 
Torbjörn skrev: "Själv tycker jag nog att det är ganska bra att ta upp det på en plats som fotosidan, inriktningen på sidan förhindrar hysteri "

.............................................

Jag tycker att det precis är hysteri det blivit kring detta. Det är ju trots allt bara en person som sagt detta, trots att säert ett antal medlemmar här var på samma ställe. Skillnad vore om det var ett gäng som sa samma sak. Nu känns det i mina ögon mest som:
*Taskig personkemi
*Engångstillfälle
*Känslig kund

Något av det.
Men det är min åsikt.
Men självklart kanske Nikon läger krut på att tysta det, det är aldrig bra med sådan hysteri.
Men hysteri är det.
 
Jag var också på Scandinavian Photo i går och märkte INTE av något av det du beskriver vid Nikons bord. OK, för att Nikon-folket var kaxiga, med det skulle jag också vara om jag stod och visade en produkt som D200.

Att du kan med att skriva saker som "Gubbarna som stod runtomkring och tog skiten av Nikonkillen bara stod med stora ögon" är ju bara helt otroligt!
Du gör dig alltså till talesman för ett antal personer trots att du inte har den blekaste aning om hur de uppfattade Nikon.

Tråkigt om du känner dig trampad på tårna, med det gör faktiskt inte det du skriver till nån sanning som gäller alla. Definitivt inte mig, iallafall.
 
Dålig dag...

Alla kan väl ha en dålig dag ibland.. Men att alla säljarna är otrevliga är ju lite surt.Stod själv i lång diskution med en VÄNLIG nikonsäljare på Elmia i våras.Hoppas inte sånt här ska skita ner Världens bästa o proffsigaste kameramtillverkare:)Se upp på det här nikon svenska!!!!!!
/Joakim
 
Mitt inlägg ska tas för vad det är, en enskild observation.

Nästan alla som kommenterat har gjort det utan att bidra med någon relevant ny förstahandsinformation.

Det är inte jag som skapar någon "hysteri". Är det någon som gör det så är det alla de som har funnit anledning att kommentera mitt inlägg, ifrågasätta det eller måla upp det till någonting som det inte är.

Som svar för de som undrar, jo jag har varit i kontakt med Gösta. Men mer än så vet jag inte ännu.
 
Senast ändrad:
Hej igen, mitt andra inlägg på fotosidan.
Tycker att debatten blivit en smula osaklig. I inledningen hade någon blivit riktigt illa behandlad av en representant från Nikon. I vissa inlägg har det här flutit ut till hur försäljare av utrustning bakom disk förhåller sig till kunderna.
SNÄLLA! Håll isär äpplen och päron. En försäljare bakom disken på en Sibabutik, en Expertbutik osv. representerar säkert tusen varumärken och fungerar därefter. Han/Hon har dessutom ”Licence to sell” kan med andra ord försöka sälja vad som helst i butiken till dig per omgående. Om däremot din ”snälla” expedit skall hantera en reklamation, ta emot en synpunkt så har dom inte licens till någonting, då är det Nikon som råder.
Den representanten som kritiken gäller är en frontfigur och ikon för ett varumärke som du är intresserad av. Han kommer aldrig att sälja en kamera eller ett objektiv till just dig.
Det köpet gör du hos den snälle säljaren på Expert eller osv. Som köpt i sin tur av just den här personen.

Det är därför etter värre när en representant för ett solitärt varumärke drar på sig den här formen av kritik. Jag vet av telefonsamtal att det här valsat runt i hela Stockholm.
Jag vill gärna förtydliga mina erfarenheter av den här personen. Känner att den här dialogen kommer att snurra vidare ett tag.

Första gången jag träffade personen var på fotomässan i Sollentuna förra året. Jag har varit yrkesverksam fotograf i tio år och plåtat Nikon under tjugo år. Min kollega har varit yrkesverksam i fem och är också en Nikonfotograf. Självklart besökter vi Nikonmontern för att begapa det nya underverket D2X. Vi var nog båda lite spekulanter.
Jag kan ju givetvis inte påstå att vi alla pratar om samma person men utav beskrivningen så torde det stå ganska klart att Nikon förhoppningsvis inte har två rötägg i boet.
Visst fick vi titta, känna, kolla men ointresset var monumentalt. Det enda viktiga som sas var 50 tovor, momsat å klart SEX GÅNGER.
Vi gick! Det blev ingen D2x då.

Andra gången var nu i tisdags på Scandinavianphoto i Stockholm.

Jag var där med en annan kollega som plåtat Nikon i TRETTTIO ÅR!!! Självklart var vi nyfikna på D200 och såg fram emot demon. När vi kom 10.30 hade personen glömt att ladda batteriet så, visst fick vi titta, men den funkar inte. När väl kameran gick igång fick vi känna och testa. Jag hade tagit med mig ett eget minneskort för att eventuellt få ett par provbilder med hem. Eftersom jag är väluppfostrad så frågade jag givetvis om det gick för sig att byta kort och ta ett par provbilder. Jag fick ett svar så jag backade, bryskt ointresserat och rent ut sagt jävligt otrevligt att ”det här är en demokamera så det går inte” Attityden är svår att beskriva.

Ni som läser det här är till största delen förmodligen inga säljare (bli inte det ;-))))
Men det finns en grundläggande regel vid all försäljning i stort som smått. TA REDA PÅ VEM DU HAR FRAMFÖR DIG OCH AGERA DÄREFTER!!!
Kallas normalt behovsanalys. Här hade den här personen två stycken yrkesverksamma fotografer framför sig med tillsammans femtio års erfarenhet. Båda hade sålt av sina andra hus, kollegan S2,D1 jag två stycken S2:eek:r. Hugande spekulanter på ett nytt andrahus. Vi gick därifrån och sa, va fan. Idag bokade jag min S3:a och jag misstänker att kollegan hänger på. Nya bufferten är ju lovande.

Det här är faktiskt inte det västa, jag skrev i mitt tidigare inlägg att personen dessutom är okunnig. Det uttalandet bygger jag på hörsägen från två oberoende personer. Jag stod i Epsons monter och fick en demo.
När D200 visades upp mer organiserat inför publiken och demades kom frågan om den nya kameran var bakåtkompatibel och fungerade med tidigare släppta objektiv. Det var en äldre herre som frågade.
Personen på podiet svarade tveklöst JA på den frågan utan förbehåll.
Alla som har något hum om Nikon vet att Icke AI-optik producerad före 1977 knäcker varje SPU med dyra reparationer som följd. AI optik kan vara vanskligt, kolla först.

Sorry att det blev långt men vill man förklara så kan det bli så.
Summa summarum. Hade vi fått ett vettigt bemötande i Sollentuna hade kanske Nikon sålt 2 D2X. Hade vi fått ett vettigt bemötande i veckan hade vi kanske bokat två D200.
Hur många kommer att skruva på gamla gluggar på sina kameror med katastrofal följd????????
Fotograf Gomer Fuji S2, S3 och Nikon D2X
 
Försäljare vs tekniker

Nikonfotograf sedan 1977 (FM) och fortfarande märket troget (995), väntar bara på att lite pengar ska ramla över mig så att jag kan ta steget in i den digitala systemvärlden.

Är väl bara att konstatera att försäljare är som försäljare är mest och att 08:eek:r är måsar, skriker och skränar.

I dagen IT-värld behövs inte försäljaren, kanske det som denna försäljare insett och därför denna attityd, all information finns ju i alla fall på nätet.

Vad jag egentligen vill säga är att teknikerna på Nikon är helt underbara, tar sig tid med såväl amatör som proffersionell fotograf. Har varit i kontakt med Nikon centrala verkstad och skäms nästan över den tid jag lagt beslag på, tid = pengar.

Slutkläm - skit i försäljaren - det är i alla fall support du behöver när du väl sitter där med en krånglande kamera eller en drivrutin som inte går att ladda hem.

Nikon for ever / Jan-Olof
 
Ja, antingen så fick vi väldigt olika bemötande eller så är vi väl olika känsliga, för jag upplevde inte Nikons personal som otrevliga.

Vad gäller okunnigheten kan jag dessutom DEMENTERA det du har som "hörsägen", Göran. Jag ställde bra många frågor angående handhavandet och funktionerna hos D200 och fick bra svar på allt.

Utan att göra några jämförelser i övrigt så möter jag hellre en kaxig Nikon-representant som vet vad han pratar om än en ständigt leende Siba-försäljare som snackar med en som om man vore 7 år... :)
 
Storm i ett vattenglas

Jag har ögnat igenom den här diskussionen och tycker det hela verkar som en storm i ett vattenglas.

Jag har själv jobbat i serviceyrken hela mitt liv och kan bara säga att trevliga kunder får alltid trevligt bemötande.

Däremot otrevliga kunder eller kunder som frågar och inte lyssnar på svaret är man oftast inte speciellt trevlig mot.

Hur var du mot Nikonfolket egentligen?
 
Nikon?

De va ena dryga jävlar.Att dom ens existerar de e ju så man har lust och åka till Upplands-Väsby och trampa sönder huset bara för och visa sin avsky.Skriv till Vd:n du behöver knappast stå där ensam.
 
Nya tag

Hej alla i forumet!
Det var mycket tråkigt att läsa hur Daniel Sandlund uppfattade situationen hos Scandinavian Photo i Göteborg förra veckan. Vi har förstås alltid ambitionen att ta väl hand om våra kunder i alla situationer. Jag har därför bjudit in Daniel till en special visning av D200 i Göteborg över en bit mat där han får möjlighet att ställa alla frågor han har och där vi kommer besvara dem på ett informativt och trevligt sätt. Om det skulle vara någon annan som från träffen i Göteborg känner på samma sätt som Daniel är det bara att maila mig på [email protected] så fixar vi med er på denna visning också.
MVH
Gösta Tyrefors
General Manager
Nikon Nordic AB
 
Sen kan man alltid se två sidor....

...av samma mynt.
Bra kundvård.. Visst.. Men vem betalar för det? Jo DU som köper en Nikonkamera.
Ja vad är rätt och fel?


"There are no such thing as free lunches"
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.