Annons

nikon till canon

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
Funderar starkt på att gå över till canon från nikon, för tillfället har jag en nikon D300. vilken canon skulle ni välja i motsvarighet? och skulle ni byta märke?

Nikon D300 är ju en bra kamera.
Är du missnöjd med något eller varför funderar du på att byta?

Hej

Har kanske inte så mycket att bidra med angående din fråga, men jag har en motfråga.

Varför vill du byta märke?

Ska själv inom kort köpa en ny kamera och står i valet mellan en Nikon D300S eller en Canon D7 och har själv kommit fram till att jag gillar Nikon mer.

Nu blir jag nyfiken på varför du vill byta.

/Jonas

vilken canon skulle ni välja i motsvarighet? och skulle ni byta märke?
Om du vill ha något som känns som ett steg uppåt skulle det väl bli 7D eller möjligen 5D mk2, beroende på vad och hur du plåtar. Eller kanske, möjligen den 60D som förväntas dyka upp om några dagar/veckor.

Det enda vettiga skäl till att byta märke jag kan komma på är att man vill åt Canons objektivsortiment, som på vissa områden är attraktivare än Nikons. Eller möjligen att man av något skäl vantrivs med Nikons hus.

Funderar starkt på att gå över till canon från nikon, för tillfället har jag en nikon D300. vilken canon skulle ni välja i motsvarighet? och skulle ni byta märke?

Om jag skulle byta märke (från Nikon till Canon)?
Tveksamt, även om jag nu har Canon-grejer.

Skulle jag köa nytt skulle jag troligen välja Canon.

Närmsta motsvarighet får väl anses vara 7D, som jag äger, och tycker är en riktigt bra kamera.
(Och som i flera tester anses vara bättre än både D300 och D300s).

orsaken är närmast att canon har större objektiv utbud.

Jag skulle snarare titta på vad jag behöver för brännvidder. Bara för att det finns fler objektiv betyder det ju inte att de är bättre. Generellt har Nikon bättre objektiv på vidvinkelsidan, (både zoom och fasta brännvidder). Själv kör jag sedan åtskilliga år Canon och är mycket nöjd.
Hade jag kört Nikon hade jag troligen varit lika nöjd.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto