Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Tele 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

martin021

Medlem
Kära vänner, Håller på att ta fart i mitt lilla fotointresse och därmed även i fotoväskan. Vad jag härnäst skulle behöva är ett tele. Vad jag kikat på är AF-S 80-200 och 70-200 VR och även ytterst lite på AF-D 80-200. Om vi riktar in oss på dom två förstnämnda, är prisskillnaden värd det du får av 70-200, är skillnaden stor i förhållande til priset? Om vi ska titta på 80-200 AF-D, är det något att ha, läst att den in skall ha något motor, dettta innebär då att det blir långsammare? eller är det manuellt?

mvh//Martin
 
martin021 skrev:
Kära vänner, Håller på att ta fart i mitt lilla fotointresse och därmed även i fotoväskan. Vad jag härnäst skulle behöva är ett tele. Vad jag kikat på är AF-S 80-200 och 70-200 VR och även ytterst lite på AF-D 80-200. Om vi riktar in oss på dom två förstnämnda, är prisskillnaden värd det du får av 70-200, är skillnaden stor i förhållande til priset? Om vi ska titta på 80-200 AF-D, är det något att ha, läst att den in skall ha något motor, dettta innebär då att det blir långsammare? eller är det manuellt?

mvh//Martin

80-200AF-S finns bara som begagnad. Den ersattes av 70-200 för några år sedan. 80-200AF-D finns däremot att köpa ny för runt 10000kr. Ska vara samma optiska formula som "S" varianten. Dvs mycket bra otik och inte alls så mycket långsammare än "S", har jag hört.

Alltså: 70-200/2,8 VR AF-S ca 20000kr. 80-200/2,8 AF-D ca 10000kr.

/K
 
Jag kör med 80-200 2,8d af ed och har bara gott att säga.

Tillräckligt kvick enligt mig i alla fall och ruskigt skarp.
Om AF-s motorn och de extra 10mm motiverar prishöjningen vågar jag faktiskt inte uttala mig om;0

Bra gluggar hela högen, har svårt att tänka mig att någon av de nämnda hade gjort dig besviken.
 
Jag har sigmas 70-200 2.8 och kan inte säga annat än positivt om det! Tycker defenitivt att du ska ta en titt på det också. Mycket bra objektiv! Nyaste varianten har ju 1m närgräns så det är ju kanon för macro också.
 
ett 80-200/2.8 skjutzoom kan du få för runt 3000 begagnat, eller ännu billigare om du är lite aktiv på t.ex tradera. men då är det ju skjutzoom och begagnat...
 
Re: Okej..

Jag är relativt bred i mitt fotograferande men använder väl främst 80-200an till lite långsammare saker än rally ;0. Är just Af-hastigheten ditt största krav misstänker jag att du bör kika på AF-s varianterna. (sedan beror hastigheten ju till stor del på huset oxå)

martin021 skrev:
Vad fotograferar du med ditt objektiv? Fungerar utmärkt till sport, rally?

mvh//Martin
 
OscarM skrev:
ett 80-200/2.8 skjutzoom kan du få för runt 3000 begagnat, eller ännu billigare om du är lite aktiv på t.ex tradera. men då är det ju skjutzoom och begagnat...

Har också denna...
Fullständigt lysande optik till det priset man kan få det till...visst det är begg, men slår många andra på fingrarna...
Skarpt, enkelt att handha, snabbt o precist, man får helt enkelt det man siktar på...

Rekomenderar varm detta objektiv...
//Peter
 
Har haft både den nyare 80-200 2.8D och 2.8 AFS Skärpemässigt är dom nog ganska lika. Dock är AFS versionen mycket snabbare och tystare. Köpte min beg. för 8 papp och var i skick som ny. Ett mycket bra köp alltså.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.