Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Sverige sviker sina kunder när partner går i konkurs

Produkter
(logga in för att koppla)

haija

Medlem
Nikon Sverige anordnar årligen en fotoresa för sina kunder. De senaste fem åren har resan arrangerats av Travel Logic Nordic AB. De senaste resorna har gått till resmål som Vilnius, Sydafrika, Nepal och Borneo. I oktober 2013 var den 6e resan planerad att genomföras. Denna gång var resmålet Galapagosöarna. Också denna gång är Travel Logic Nordic AB ansvariga för att ordna resan. 16 anmälda resenärer, alla inbjudna av Nikon, har betalt 59 000 kr var för att få åka med på resan.

Den 25 september rapporterades att resebyrån Travel Logic Nordic AB går i konkurs. I brev till resenärerna den 131001 och den 131005 beklagar Nikon det inträffade, meddelar att resan sannolikt blir inställd och förklarar att Nikon försöker stötta de inbjudna fotograferna, men att man inte är ansvarig för resan och att den uppkomna situationen är en fråga mellan resenären och det konkursade bolaget.

Då Travel Logic saknade erfoderlig garanti hos Kammarkollegiet (vilket är ett krav enligt svensk lag för arrangörer av paketresor) kommer resenärerna sannolikt inte ha någon möjlighet att återfå de pengar de betalt till Travel Logic. Enligt bolagets konkursförvaltare, är resan bokad och delvis betald. Om någon, tex Nikon, skulle åta sig att betala resterande belopp skulle resan kunna genomföras som planerat. Hittills har dock inte Nikon visat någon intention att göra detta eller att kompensera resenärerna på något annat sätt. Detta trots att Nikon har begått att antal uppenbara fel i val av resebyrå och som nu har satt kunderna i en svår ekonomisk situation. Bla har Nikon underlåtit att kontrollera Travel Logics ekonomiska situation och man har ej heller kontrollerat att bolaget har säkerhet ställd hos Kammarkollegiet i den omfattning som krävs.

Jag är anmäld till denna resan som privatperson, entusiastisk amatörfotograf och Nikon-kund sedan många år. Att betala 59 000 kr för en resa hör inte till det normala för mig och att det inte är riskfritt att köpa resor och betala i förskott var givetvis ingen nyhet för mig, men det faktum att Nikon stod för inbjudan till denna resan gjorde att min bedömningen av risken var ringa. Jag känner inte sedan tidigare till Travel Logic och skulle utan deras samarbete med Nikon, aldrig köpt en resa av dom utan att syna företaget noga. Jag bedömer mina möjligheter att få någon återbetalning av resekostnaden som obefintlig eller marginell. Det jag har förstått om hur Nikon har valt leverantör och förberett denna resan samt Nikons agerande och kommunikation i samband med Travel Logics konkurs har på ett oåterkalleligt vis förändrat min syn på Nikon och mitt förtroende för företaget.

I brevet (meddelanden från Nikon är bifogade till inlägget) från Peter Sjösvärd (Country Manager Nikon Sverige) den 131001 uppfattar jag att Nikons inblandning och ansvar för resan till Galapagos förringas. Peter skriver att Nikon bidrar med fotolärare och utrustning och försöker därigenom skjuta över ansvaret på resan och den situationen som de resenärer som är bokade på resan har hamnat i på Travel Logic. Jag finner detta påstående högst anmärkningsvärt och grovt missvisande. För mig som kund är det uppenbart att Nikon är medarrangör för resan till Galapagos och vill lyfta fram följande fakta för att belägga mitt påstående.
  • Nikon har arrangerat liknande resor fem år i rad tidigare med Travel Logic. Nikons fotoresa är således att betrakta som ett årligen återkommande arrangemang som är drivet och initierat av Nikon.
  • - Enligt pressrelease från Travel Logic den 121211 har Travel Logic "fått nöjet att för sjätte gången arrangera Nikons stora fotoresa". I samma pressrelease ges kontaktpersoner på både Nikon och Travel Logic. Pressreleasen belyser det faktum att Nikon gett Travel Logic i uppdrag att arrangera en resa till Galapagos.
  • - Liknande som ovan står att finna i presentationen av resan på Travel Logics hemsida. Citat "Nikon fotoresa till Galapagos 17 - 28 okt 2013! Vi är enormt stolta att vi för 6:e gången fått förtroendet att arrangera Nikons stora fotoresa som tidigare år gått till Vilnius, Sydafrika, Nepal och 2 gånger till Borneo.". I beskrivningen av vad resan inkluderar anges bland annat en representant från Nikon.,
  • Inbjudan till resan mailades från Nikon till registrerade Nikon-kunder den 130125. Första stycket i detta mail lyder "För dig som vill åka på en annorlunda resa och samtidigt utvecklas som fotograf, kan Nikon tillsammans med Travel Logic för 6:e året i rad erbjuda en fotoresa, som i år går till Galapagosöarna den 17 till 28 oktober 2013.". Inbjudan är signerad "Nikon".
  • Medlemmar i NPS och NPU har haft förtur att boka resan.

Sammantaget, att påstå något annat än att Nikons bidrag och ansvar i denna resa är uppenbart och högst markant och ur konsumentens perspektiv, helt avgörande, är befängt.

Vidare anser jag att Nikon bär ett tydligt ansvar i att försätta resenärerna och därigenom sina egna trogna kunder i den situation vi nu är i med Travel Logics konkurs, inställd resa och små möjligheter att återfå den kostnad som betalts för resan genom grova försummelser vid val av partner och leverantör för resan. Resenärerna har inte valt Travel Logic som resebyrå, det gjorde Nikon.
  • Vid val av resebyrå missade Nikon att kontrollera och bedöma Travel Logics ekonomiska situation och företags förmåga att överleva länge nog att kunna leverera de tjänster som krävs för resan till Galapagosöarna. Sedan jag fick kännedom om Travel Logics konkurs har jag sökt finansiell information om bolaget. Via offentliga käller lätt tillgängliga över nätet som t.ex. allabolag.se har jag förstått att Travel Logics ekonomiska situation var ytterst prekär redan vi bokslutet juni 2012 (bolaget tillämpade brutet räkenskapsår juli-juni). Vid utgången av juni 2012 har bolaget för tredje året i rad gjort en förlust. Förlusten för det senaste året är dock anmärkningsvärt stor och en titt i balansräkningen och tillhörande nyckeltal visar att soliditeten är -58,69%. Bolagets egna kapital har under året vänts till negativt och den är uppenbart att företaget nu inte har medel nog att täcka kostnaderna för de resor de sålt men som ej ännu levererats utan ett, i sammanhanget, signifikant kapitaltillskott. Bolaget finansierade redan sommaren 2012 leverans av sålda resor genom betalningar från nya kunder.
  • På sin hemsida anger Travel Logic att "På Internet är det svårt att avgöra vem som arrangerar vad och det är lätt att stå utan något som helst skydd om en leverantör försvinner. Vi tar ett helhetsgrepp och självfallet har vi ställt garantier till Kammarkollegiet enligt gällande bestämmelser för paketresor.". En kontroll med Kammarkollegiet visar dock att Travel Logic enbart ställt en garanti om 350 000 kr hos Kammarkollegiet. Bolaget lever därigenom inte upp de till de krav som svensk lagstiftning ställer på arrangörer och återförsäljare av paketresor. Jag känner inte till vad vilken nivå av garanti som Travel Logic borde ha haft, men det är uppenbart att 350 000 kr är för lågt ställt givet att enbart Nikonresan till Galapagosöarna ligger på en kostnad av uppåt en miljon kronor. Konsekvensen av detta är att Travel Logics kunder inte kommer att ha möjlighet att få ersättning för de pengar de förlorar i konkursen på det vis som resegarantilagen är tänkt.

I valet av Travel Logic som partner i arrangemanget av fotoresan till Galapagos har Nikons försummelser lett till att Nikons egna kunder förmås att köpa en resa med betalning i förskott hos ett företag som helt saknar kreditvärdighet och dessutom inte uppfyller grundläggande lagkrav för researrangörer.

Som Nikon-kund och anmäld till Nikons fotoresa via Travel Logic Nordic AB, förväntar jag mig att Nikon Sverige tar sitt ansvar för den uppkomna situationen och finner ett lämpligt sätt att lösa det problem som man har försatt sina kunder i.
 

Bilagor

  • TL_Nikon_131001.jpg
    TL_Nikon_131001.jpg
    60.3 KB · Visningar: 357
  • Information från Nikon Sverige_131005.jpg
    Information från Nikon Sverige_131005.jpg
    78.5 KB · Visningar: 300
  • Frågor och svar angående Galapagosresan-sid1.jpg
    Frågor och svar angående Galapagosresan-sid1.jpg
    77.7 KB · Visningar: 383
  • Frågor och svar angående Galapagosresan-sid2.jpg
    Frågor och svar angående Galapagosresan-sid2.jpg
    89.7 KB · Visningar: 275
ARN är väl nästa steg? http://www.arn.se/
Som Nikonägare och NPS känns det för jävligt. Jag kikade på resan men hade inte möjlighet att boka och dessutom har familjen vissa Galapagosplaner. Kolla med ARN vad det finns för möjligheter. 59 000 är ingen liten summa för en resa och för många kan det nog vara en "en gång i livet"-resa. Nikon har litet att jobba på, även sin bristande service vad gäller garanti- och andra reparationer. Jag har tidigare haft en dust med dem då de vägrade att skicka en liten skruv som hade lossnat på ett motljusskydd. Lasses i Stockholm hade inga som helst problem och jag hade skruven två dagar efter att jag pratat med dem. Nikon tyckte att jag skulle skicka in hela objektivet, ett 300/2,8 inklusive motljusskydd för att få det årgärdat. Det tog mig ca 10 sekunder att skruva i skruven och den sitter där än.

/Frode
 
Nikon gör bort sig gång efter annan. Hade jag råd skulle jag byta system enbart som markering att man inte behandlar kunder hur som helst. Jag har också haft mina duster med dem. Blev visserligen kompenserad på bra sätt men det tog sin tid och inte utan påtryckningar från min sida om att offentliggöra hela serviceärendet genom diverse trådar på FS.

Bra att du lägger ut mailkorrespondens så man kan följa saker o ting steg för steg. Fortsätt gärna med det så alla får ta del av när, var och hur Nikon bemöter dig. Även om många hävdar att det är lika illa med Canon så tror jag faktiskt ändå att de sköter sig bättre.
 
Kaffet jag dricker ur min Nikon-mugg smakar lite mer beskt än vanligt efter att ha läst detta och svaren från Nikon.

Har själv fått dessa brev och varit sugen på att följa med, men inte haft möjlighet. Nu kommer man vara ännu mer noga med att kolla på Kammarkollegiet och hur stor summa företagen har "garanterade" där.
 
Igår kväll fick vi resenärer beskedet av Nikon att det inte går att genomföra en resa!
1/10 fick vi beskedet att det inte blir någon resa.

Nu fick vi ett nytt besked där Nikon ger informationen att de har försökt genomföra resan. När började de med det. Inte har vi resenärer fått någon som helst information om det. Andra resenärer som jag pratat med har bokat in sig med jobb eller andra aktiviteter under reseperioden för att de inte tror det blir någon resa. Det beskedet har vi ju redan fått av Nikon.

Eftersom Nikon inte har lyckats meddela sig någon information av minsta värde för oss resenärer har vi tagit egna initiativ att söka information angående resan.

-Hur var resan organiserad/upplagd?

Svar:
Travel Logic, den resebyrå som gått i konkurs, skulle ordna med flygbiljetter från Sverige till Quito i Ecuador. Några sådana biljetter finns inte inhandlade!
Vid kontakt med en resebyrå jag tidigare använt mig av för att köpa flygresor har jag fått positiv respons på möjligheten att köpa flygbiljetter till hela gruppen av resenärer per igår. När jag sjålv sökte efter flygbiljetter verkade det inte vara något problem att köpa det maximala antalet man kan köpa vid ett och samma tillfälle, nämligen 9st.

En resebyrå i Ecuador, Tropic Ecological Adventures, har fått i uppdrag av Travel Logic att organisera den del av resan som löper från ankomst till Quito till avresa från Quito. Det har de gjort och än idag finns möjlighet att genomföra resan. 30% av Tropic Ecological Adventures kostnader är betalda, resterande belopp ska vara Tropic Ecological Adventures tillhanda före 17/10 för att resan ska kunna genomföras. Den bokning som existerar i Ecuador är inte möjlig att avboka, vilket innebär att Tropic Ecological Adventures kommer ställas betalningsansvariga för den delen gentemot involverade parter båtcharter, hotell, inrikesflyg etc.

Det är de 2 delar som måste lösas för att kunna genomföra resan. Hade jag pengarna antar jag att det skulle vara ordnat på en timme.
Den här informationen hade jag fått fram på ca 24 timmar med start på en söndag under dygnsjobb. Nikon har jobbat för fullt med det under drygt en vecka.

Nikon Sverige ser av någon anledning hinder för att genomföra det. Jag har försökt få svar av dem vad som hindrar, men inte fått något. Eftersom Nikon har hållit oss så dåligt informerade och givit motstridiga budskap till oss resenärer under vägen ger det förutsättningar för att kontaktförsök och informationsspridning går via en sån här tråd.

Ger ser inte för osannolikt att Nikon ändrat sin syn på hur de ska agera i frågan efter att vi protesterat via detta forum.

/Göran
 
Lider med alla som bokat och betalt. Har själv varit på två Nikonresor arrangerade av TravelLogic (Borneo och Sydafrika). Såvitt jag förstår har/hade TravelLogic ställt den resegaranti som Kammarkollegiet krävde (SEK 350 000). Är det inte så att den ställda garantin är en "premie" och inte det maxbelopp som kan utbetalas (och delas mellan alla resenärer)? Om den resegaranti som bolaget ställt fungerar som en premie (och inte ett maxbelopp) bör väl de som bokat och betalt ha goda möjligheter att få (full) ersättning? Information om resegarantin finns att få på Kammarkollegiets hemsida, http://www.kammarkollegiet.se/nyheter/2013-09-27/travel-logic-nordic-ab-i-konkurs. Är på jobbet så jag har inte tid att själv sätta mig in i reglelverket men kanske det finns en möjlighet att trots allt minska skadeverkningarna.

//Hans
 
Lider med alla som bokat och betalt. Har själv varit på två Nikonresor arrangerade av TravelLogic (Borneo och Sydafrika). Såvitt jag förstår har/hade TravelLogic ställt den resegaranti som Kammarkollegiet krävde (SEK 350 000). Är det inte så att den ställda garantin är en "premie" och inte det maxbelopp som kan utbetalas (och delas mellan alla resenärer)? Om den resegaranti som bolaget ställt fungerar som en premie (och inte ett maxbelopp) bör väl de som bokat och betalt ha goda möjligheter att få (full) ersättning? Information om resegarantin finns att få på Kammarkollegiets hemsida, http://www.kammarkollegiet.se/nyheter/2013-09-27/travel-logic-nordic-ab-i-konkurs. Är på jobbet så jag har inte tid att själv sätta mig in i reglelverket men kanske det finns en möjlighet att trots allt minska skadeverkningarna.

//Hans

Det vore ju fördelaktigt om det är så som du beskriver, men enligt informationen som Kammarkollegiet gett mig har Travel Logic ställt en säkerhet på 350 000 kr. Det innebär att det finns 350 000 kr för alla resenärer att dela på.
 
Och de som ska dela på de 350.000 SEK är inte mindre än ca 40 personer. Det är nämligen inte bara Nikons Galapagosresenärer, 16st, som är drabbade av Travel Logics konkurs.

/Göran
 
Aj, aj, då blir det inte mycket pengar. Har läst på och ser att det endast är det belopp som ställts som garanti som finns att fördela (var alltså som någon annan sa, inte en premie utan ett tak) utifrån vad var och en har betalt. Vissa kreditkortsföretag har skydd för sina kunder (jag har det via det kort jag har pga anställning) och förhoppningsvis har någon/några betalt via kreditkort med skydd.

//Hans
 
Aj, aj, då blir det inte mycket pengar. Har läst på och ser att det endast är det belopp som ställts som garanti som finns att fördela (var alltså som någon annan sa, inte en premie utan ett tak) utifrån vad var och en har betalt. Vissa kreditkortsföretag har skydd för sina kunder (jag har det via det kort jag har pga anställning) och förhoppningsvis har någon/några betalt via kreditkort med skydd.

//Hans

Kreditkort brukar nästan alltid ha en grundläggande försäkring och ibland riktigt bra försäkringar.

/Karl
 
Som jag förstår det finns det ingen reseförsäkring som ersätter en resenär i händelse av konkurs. Bara resegarantin eller möjligheten att reklamera köpet om man betalat med kort.

/G
 
Igår kväll fick vi resenärer beskedet av Nikon att det inte går att genomföra en resa!
1/10 fick vi beskedet att det inte blir någon resa.

Nu fick vi ett nytt besked där Nikon ger informationen att de har försökt genomföra resan. När började de med det. Inte har vi resenärer fått någon som helst information om det. Andra resenärer som jag pratat med har bokat in sig med jobb eller andra aktiviteter under reseperioden för att de inte tror det blir någon resa. Det beskedet har vi ju redan fått av Nikon.

Eftersom Nikon inte har lyckats meddela sig någon information av minsta värde för oss resenärer har vi tagit egna initiativ att söka information angående resan.

-Hur var resan organiserad/upplagd?

Svar:
Travel Logic, den resebyrå som gått i konkurs, skulle ordna med flygbiljetter från Sverige till Quito i Ecuador. Några sådana biljetter finns inte inhandlade!
Vid kontakt med en resebyrå jag tidigare använt mig av för att köpa flygresor har jag fått positiv respons på möjligheten att köpa flygbiljetter till hela gruppen av resenärer per igår. När jag sjålv sökte efter flygbiljetter verkade det inte vara något problem att köpa det maximala antalet man kan köpa vid ett och samma tillfälle, nämligen 9st.

En resebyrå i Ecuador, Tropic Ecological Adventures, har fått i uppdrag av Travel Logic att organisera den del av resan som löper från ankomst till Quito till avresa från Quito. Det har de gjort och än idag finns möjlighet att genomföra resan. 30% av Tropic Ecological Adventures kostnader är betalda, resterande belopp ska vara Tropic Ecological Adventures tillhanda före 17/10 för att resan ska kunna genomföras. Den bokning som existerar i Ecuador är inte möjlig att avboka, vilket innebär att Tropic Ecological Adventures kommer ställas betalningsansvariga för den delen gentemot involverade parter båtcharter, hotell, inrikesflyg etc.

Det är de 2 delar som måste lösas för att kunna genomföra resan. Hade jag pengarna antar jag att det skulle vara ordnat på en timme.
Den här informationen hade jag fått fram på ca 24 timmar med start på en söndag under dygnsjobb. Nikon har jobbat för fullt med det under drygt en vecka.

Nikon Sverige ser av någon anledning hinder för att genomföra det. Jag har försökt få svar av dem vad som hindrar, men inte fått något. Eftersom Nikon har hållit oss så dåligt informerade och givit motstridiga budskap till oss resenärer under vägen ger det förutsättningar för att kontaktförsök och informationsspridning går via en sån här tråd.

Ger ser inte för osannolikt att Nikon ändrat sin syn på hur de ska agera i frågan efter att vi protesterat via detta forum.

/Göran

Korrigering:
1/10 fick vi beskedet från Nikon att det sannolikt inte blir någon resa.
5/10 fick vi beskedet från Nikon att det inte kommer att bli någon resa därför att ingen kan genomföra den.
7/10 fick vi besked fårn Nikon om att försök att genomföra resan hade pågått fram till 4/10.

Vill inte fara med osanning, någon sådan intention finns inte.

/Göran
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.