haija
Medlem
Nikon Sverige anordnar årligen en fotoresa för sina kunder. De senaste fem åren har resan arrangerats av Travel Logic Nordic AB. De senaste resorna har gått till resmål som Vilnius, Sydafrika, Nepal och Borneo. I oktober 2013 var den 6e resan planerad att genomföras. Denna gång var resmålet Galapagosöarna. Också denna gång är Travel Logic Nordic AB ansvariga för att ordna resan. 16 anmälda resenärer, alla inbjudna av Nikon, har betalt 59 000 kr var för att få åka med på resan.
Den 25 september rapporterades att resebyrån Travel Logic Nordic AB går i konkurs. I brev till resenärerna den 131001 och den 131005 beklagar Nikon det inträffade, meddelar att resan sannolikt blir inställd och förklarar att Nikon försöker stötta de inbjudna fotograferna, men att man inte är ansvarig för resan och att den uppkomna situationen är en fråga mellan resenären och det konkursade bolaget.
Då Travel Logic saknade erfoderlig garanti hos Kammarkollegiet (vilket är ett krav enligt svensk lag för arrangörer av paketresor) kommer resenärerna sannolikt inte ha någon möjlighet att återfå de pengar de betalt till Travel Logic. Enligt bolagets konkursförvaltare, är resan bokad och delvis betald. Om någon, tex Nikon, skulle åta sig att betala resterande belopp skulle resan kunna genomföras som planerat. Hittills har dock inte Nikon visat någon intention att göra detta eller att kompensera resenärerna på något annat sätt. Detta trots att Nikon har begått att antal uppenbara fel i val av resebyrå och som nu har satt kunderna i en svår ekonomisk situation. Bla har Nikon underlåtit att kontrollera Travel Logics ekonomiska situation och man har ej heller kontrollerat att bolaget har säkerhet ställd hos Kammarkollegiet i den omfattning som krävs.
Jag är anmäld till denna resan som privatperson, entusiastisk amatörfotograf och Nikon-kund sedan många år. Att betala 59 000 kr för en resa hör inte till det normala för mig och att det inte är riskfritt att köpa resor och betala i förskott var givetvis ingen nyhet för mig, men det faktum att Nikon stod för inbjudan till denna resan gjorde att min bedömningen av risken var ringa. Jag känner inte sedan tidigare till Travel Logic och skulle utan deras samarbete med Nikon, aldrig köpt en resa av dom utan att syna företaget noga. Jag bedömer mina möjligheter att få någon återbetalning av resekostnaden som obefintlig eller marginell. Det jag har förstått om hur Nikon har valt leverantör och förberett denna resan samt Nikons agerande och kommunikation i samband med Travel Logics konkurs har på ett oåterkalleligt vis förändrat min syn på Nikon och mitt förtroende för företaget.
I brevet (meddelanden från Nikon är bifogade till inlägget) från Peter Sjösvärd (Country Manager Nikon Sverige) den 131001 uppfattar jag att Nikons inblandning och ansvar för resan till Galapagos förringas. Peter skriver att Nikon bidrar med fotolärare och utrustning och försöker därigenom skjuta över ansvaret på resan och den situationen som de resenärer som är bokade på resan har hamnat i på Travel Logic. Jag finner detta påstående högst anmärkningsvärt och grovt missvisande. För mig som kund är det uppenbart att Nikon är medarrangör för resan till Galapagos och vill lyfta fram följande fakta för att belägga mitt påstående.
Sammantaget, att påstå något annat än att Nikons bidrag och ansvar i denna resa är uppenbart och högst markant och ur konsumentens perspektiv, helt avgörande, är befängt.
Vidare anser jag att Nikon bär ett tydligt ansvar i att försätta resenärerna och därigenom sina egna trogna kunder i den situation vi nu är i med Travel Logics konkurs, inställd resa och små möjligheter att återfå den kostnad som betalts för resan genom grova försummelser vid val av partner och leverantör för resan. Resenärerna har inte valt Travel Logic som resebyrå, det gjorde Nikon.
I valet av Travel Logic som partner i arrangemanget av fotoresan till Galapagos har Nikons försummelser lett till att Nikons egna kunder förmås att köpa en resa med betalning i förskott hos ett företag som helt saknar kreditvärdighet och dessutom inte uppfyller grundläggande lagkrav för researrangörer.
Som Nikon-kund och anmäld till Nikons fotoresa via Travel Logic Nordic AB, förväntar jag mig att Nikon Sverige tar sitt ansvar för den uppkomna situationen och finner ett lämpligt sätt att lösa det problem som man har försatt sina kunder i.
Den 25 september rapporterades att resebyrån Travel Logic Nordic AB går i konkurs. I brev till resenärerna den 131001 och den 131005 beklagar Nikon det inträffade, meddelar att resan sannolikt blir inställd och förklarar att Nikon försöker stötta de inbjudna fotograferna, men att man inte är ansvarig för resan och att den uppkomna situationen är en fråga mellan resenären och det konkursade bolaget.
Då Travel Logic saknade erfoderlig garanti hos Kammarkollegiet (vilket är ett krav enligt svensk lag för arrangörer av paketresor) kommer resenärerna sannolikt inte ha någon möjlighet att återfå de pengar de betalt till Travel Logic. Enligt bolagets konkursförvaltare, är resan bokad och delvis betald. Om någon, tex Nikon, skulle åta sig att betala resterande belopp skulle resan kunna genomföras som planerat. Hittills har dock inte Nikon visat någon intention att göra detta eller att kompensera resenärerna på något annat sätt. Detta trots att Nikon har begått att antal uppenbara fel i val av resebyrå och som nu har satt kunderna i en svår ekonomisk situation. Bla har Nikon underlåtit att kontrollera Travel Logics ekonomiska situation och man har ej heller kontrollerat att bolaget har säkerhet ställd hos Kammarkollegiet i den omfattning som krävs.
Jag är anmäld till denna resan som privatperson, entusiastisk amatörfotograf och Nikon-kund sedan många år. Att betala 59 000 kr för en resa hör inte till det normala för mig och att det inte är riskfritt att köpa resor och betala i förskott var givetvis ingen nyhet för mig, men det faktum att Nikon stod för inbjudan till denna resan gjorde att min bedömningen av risken var ringa. Jag känner inte sedan tidigare till Travel Logic och skulle utan deras samarbete med Nikon, aldrig köpt en resa av dom utan att syna företaget noga. Jag bedömer mina möjligheter att få någon återbetalning av resekostnaden som obefintlig eller marginell. Det jag har förstått om hur Nikon har valt leverantör och förberett denna resan samt Nikons agerande och kommunikation i samband med Travel Logics konkurs har på ett oåterkalleligt vis förändrat min syn på Nikon och mitt förtroende för företaget.
I brevet (meddelanden från Nikon är bifogade till inlägget) från Peter Sjösvärd (Country Manager Nikon Sverige) den 131001 uppfattar jag att Nikons inblandning och ansvar för resan till Galapagos förringas. Peter skriver att Nikon bidrar med fotolärare och utrustning och försöker därigenom skjuta över ansvaret på resan och den situationen som de resenärer som är bokade på resan har hamnat i på Travel Logic. Jag finner detta påstående högst anmärkningsvärt och grovt missvisande. För mig som kund är det uppenbart att Nikon är medarrangör för resan till Galapagos och vill lyfta fram följande fakta för att belägga mitt påstående.
- Nikon har arrangerat liknande resor fem år i rad tidigare med Travel Logic. Nikons fotoresa är således att betrakta som ett årligen återkommande arrangemang som är drivet och initierat av Nikon.
- - Enligt pressrelease från Travel Logic den 121211 har Travel Logic "fått nöjet att för sjätte gången arrangera Nikons stora fotoresa". I samma pressrelease ges kontaktpersoner på både Nikon och Travel Logic. Pressreleasen belyser det faktum att Nikon gett Travel Logic i uppdrag att arrangera en resa till Galapagos.
- - Liknande som ovan står att finna i presentationen av resan på Travel Logics hemsida. Citat "Nikon fotoresa till Galapagos 17 - 28 okt 2013! Vi är enormt stolta att vi för 6:e gången fått förtroendet att arrangera Nikons stora fotoresa som tidigare år gått till Vilnius, Sydafrika, Nepal och 2 gånger till Borneo.". I beskrivningen av vad resan inkluderar anges bland annat en representant från Nikon.,
- Inbjudan till resan mailades från Nikon till registrerade Nikon-kunder den 130125. Första stycket i detta mail lyder "För dig som vill åka på en annorlunda resa och samtidigt utvecklas som fotograf, kan Nikon tillsammans med Travel Logic för 6:e året i rad erbjuda en fotoresa, som i år går till Galapagosöarna den 17 till 28 oktober 2013.". Inbjudan är signerad "Nikon".
- Medlemmar i NPS och NPU har haft förtur att boka resan.
Sammantaget, att påstå något annat än att Nikons bidrag och ansvar i denna resa är uppenbart och högst markant och ur konsumentens perspektiv, helt avgörande, är befängt.
Vidare anser jag att Nikon bär ett tydligt ansvar i att försätta resenärerna och därigenom sina egna trogna kunder i den situation vi nu är i med Travel Logics konkurs, inställd resa och små möjligheter att återfå den kostnad som betalts för resan genom grova försummelser vid val av partner och leverantör för resan. Resenärerna har inte valt Travel Logic som resebyrå, det gjorde Nikon.
- Vid val av resebyrå missade Nikon att kontrollera och bedöma Travel Logics ekonomiska situation och företags förmåga att överleva länge nog att kunna leverera de tjänster som krävs för resan till Galapagosöarna. Sedan jag fick kännedom om Travel Logics konkurs har jag sökt finansiell information om bolaget. Via offentliga käller lätt tillgängliga över nätet som t.ex. allabolag.se har jag förstått att Travel Logics ekonomiska situation var ytterst prekär redan vi bokslutet juni 2012 (bolaget tillämpade brutet räkenskapsår juli-juni). Vid utgången av juni 2012 har bolaget för tredje året i rad gjort en förlust. Förlusten för det senaste året är dock anmärkningsvärt stor och en titt i balansräkningen och tillhörande nyckeltal visar att soliditeten är -58,69%. Bolagets egna kapital har under året vänts till negativt och den är uppenbart att företaget nu inte har medel nog att täcka kostnaderna för de resor de sålt men som ej ännu levererats utan ett, i sammanhanget, signifikant kapitaltillskott. Bolaget finansierade redan sommaren 2012 leverans av sålda resor genom betalningar från nya kunder.
- På sin hemsida anger Travel Logic att "På Internet är det svårt att avgöra vem som arrangerar vad och det är lätt att stå utan något som helst skydd om en leverantör försvinner. Vi tar ett helhetsgrepp och självfallet har vi ställt garantier till Kammarkollegiet enligt gällande bestämmelser för paketresor.". En kontroll med Kammarkollegiet visar dock att Travel Logic enbart ställt en garanti om 350 000 kr hos Kammarkollegiet. Bolaget lever därigenom inte upp de till de krav som svensk lagstiftning ställer på arrangörer och återförsäljare av paketresor. Jag känner inte till vad vilken nivå av garanti som Travel Logic borde ha haft, men det är uppenbart att 350 000 kr är för lågt ställt givet att enbart Nikonresan till Galapagosöarna ligger på en kostnad av uppåt en miljon kronor. Konsekvensen av detta är att Travel Logics kunder inte kommer att ha möjlighet att få ersättning för de pengar de förlorar i konkursen på det vis som resegarantilagen är tänkt.
I valet av Travel Logic som partner i arrangemanget av fotoresan till Galapagos har Nikons försummelser lett till att Nikons egna kunder förmås att köpa en resa med betalning i förskott hos ett företag som helt saknar kreditvärdighet och dessutom inte uppfyller grundläggande lagkrav för researrangörer.
Som Nikon-kund och anmäld till Nikons fotoresa via Travel Logic Nordic AB, förväntar jag mig att Nikon Sverige tar sitt ansvar för den uppkomna situationen och finner ett lämpligt sätt att lösa det problem som man har försatt sina kunder i.