Annons

Nikon svarar inte på knapptryckningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med om att använda de här kamerorna i lite tuffa miljöer. Och väska sinkar, det skippar jag om jag inte har fler prylar med mig. Håller inte kameran får jag väl ta den smällen. Jag skulle liksom bomma målet med att ha kameran med mig om jag la den i en väska. Iaf vid allmänna ögonblicksbilder. Transport är en annan sak.
Håller med, ngt skall man väl få för dryga 20 papp.
 
Älskar slalom. Har fotat mycket i alperna med systemkamera.
Känns inte rätt att den skall slänga runt fritt på ryggen utan skydd. Visst ryggskyddet tar smällarna istället för mig men jag är övertygad om att kameran inte kommer hålla.
Det område man skyddar instinktivt vid plötsliga lägen är magen, där vill jag gärna ha kameran.
I rörelsens centrum.
Med 70-200 kan jag låsa objektivet lite lätt med skärpet i byxorna.

Remmen kortas till att gå över hjälmen smidigt.
 
Hej
Ngn mer som har varit med om att sin kamera inte svarar på några knapptryckningar?
Var ute med D800 när det var kallt.
Displayen la bara av.
Svarade inte på några knapptryckningar, förutom avtrycket.
Vald fokuspunkt låg i NV hörnet så fokusera fick jag göra manuellt.
Ratten för timer eller andra varianter funkade fint.
Så bilder blev det men inte den mängd jag ville.
Den har varit hos Nikon men jag måste ringa dem idag. Det står inte att de har gjort någon åtgärd.
2år och 11 månader...

Jag kan inte tala för D800 ännu då jag inte utsatt min för någon större mängd fukt ännu. Däremot min D700 lyckades jag täcka nästan helt med frost en gång, då slutade flera knappar fungera, och dessutom började hela kameran uppföra sig jättekonstigt. Den var fast i MODE-läget för att välja program (PSAM) men tog bilder av sig själv hejvilt oavsett vilken knapp jag tryckte på. Efter upptining gick den fint igen!

Så förmodligen är det att större mängd fukt stör knapparnas och de tillhörande kretskortens funktion.
 

Bilagor

  • 193465_4249958643051_344860953_o (kopia).jpg
    193465_4249958643051_344860953_o (kopia).jpg
    168.2 KB · Visningar: 30
Tack Alexander, Det var det jag var rädd för.
Hmmm kanske skall plasta in huset i en plastpåse med gummiband runt objektivet i helgen...
Kostar inget o prova.
 
Tack Alexander, Det var det jag var rädd för.
Hmmm kanske skall plasta in huset i en plastpåse med gummiband runt objektivet i helgen...
Kostar inget o prova.

Det är sällan kylan eller snön som är problemet, det är när du tar in en kall kamera i varm fuktig miljö. Då kondenseras fukten på de kall ytorna och tränger eventuellt in undet skalet.

Jag var ute i hellregn med min eos 7D en heldag och fotade fotbollsknattar. Mot eftermiddagen gav några knappar upp. Inget som hindrade avgörande inställningar och fotografering dock. Och funktionen återkom redan nästa dag. Vädret är inget bekymmer.

Men om du ofta har utsatt din kamera oskyddad för temperaturväxlingar kanske fukten har trängt längre in. Du kanske måste ge den en rejäl chans att torka upp på djupet.

Petter...
 
Under en skiddag åker den in o ur jackan titt som tätt. O visst är jag varm o fuktig.

Nikon hittade ingen tendens till fukt i huset.
Hade dem gjort det så hade jag garanterat fått veta det ögonaböj o sen betala för renovering via försäkringsbolaget. :)
 
Under en skiddag åker den in o ur jackan titt som tätt. O visst är jag varm o fuktig.

Nikon hittade ingen tendens till fukt i huset.
Hade dem gjort det så hade jag garanterat fått veta det ögonaböj o sen betala för renovering via försäkringsbolaget. :)

Jag tror aldrig fukten tränger in utan det är bara knapparna och deras kontakter som påverkas och de är på utsidan.
 
Fast jag håller inte med om att det skall orsaka detta problem.
Den gamla F5an krånglade aldrig. startade upp den häromdagen efter 5 år i träda, slutaren funkar klockrent.

Jag tycker att den skall palla med en dag i backen utan problem. Men det är sällan man får som man tycker.

Det har hänt att någon av Mina D800 har låst sig även nät det bara varit ett par grader kallt men dom har alltid fungerat när jag tagit ut batteriet o satt i det igen typ total omstart. Ang låst foluspunkt du kom inte åt låsknappen på baksidan?
 
Men lite har man lärt sig. Ställ in kameran som man verkligen vill ha den o lås allt som går...
Sen åker man ut i backen.

Ibland kan dom låsa sig oftast räcker det med att byta batteri stänga av kameran ibland ta av blixten, objektivet sedan har alltid mina gått igång. Har du uppdaterat programvaran precis innan? Men det är som med all elektronik ibland kan det låsa sig o med tanke på all teknik som sitter i kameran så är det inte konstigt.

Jag tror att låsningen berodde på batteriet bytte du det? Jag tror knappast kameran hängde sig pga kylan dom brukar palla det. Jag som laddar Mina batterier ofta körde slut på dom på två år. Nu har visserligen en av mina d800 gått 400000 exponeringar o kameran är grymt hållbar om man har överseende med att gummit släpper typ på ett år. Har bytt beklädnanden 3 gånger på kameran.
 
Skall prova med batteri om det inträffar igen.
Nikon har uppgraderat mjukvaran. Det har jag aldrig gjort själv, har aldrig sett ngt behov av det.
 
Älskar slalom. Har fotat mycket i alperna med systemkamera.

Se till att ha remmen jättekort så inte kameran flyger runt bara.

Ibland när vädret tillät körde jag med en tunn väst, den kan hålla kameran på plats och är öppen så man inte får fuktproblem. Inte för att jag tänkte på det men det var en positiv sidoeffekt.



Vid alpin skidåkning och fotografering har man inga stavar och kamerorna i händerna. Tillbehör i midjebälte. För transport kameraryggsäck.
Häng aldrig en kamera i rem runt nacke eller axel. Även den bästa kan köra omkull och då riskerar både tänder och ansiktet att få smällar. En kamera är enklare att ersätta än utslagna tänder.
Har aldrig haft problem med seg display inte från D1 fram till dagens D4s. Numera inte heller problem med batterier, trots arbete i snöstormar, snöslask och med temperaturer under minus 35. I extrem blötsnö har displayen fått problem som tog några dygn inomhus att torka upp, senast världscupen i Adelboden. Kondens i kameran har aldrig varit problem, däremot i objektiv. I arbete undviker man att ta med kameror in från extrem kyla om det är möjligt. Måste man det gäller det att torka av optimalt och kommer kondens är det bara av med lock och tålamod.
 
Vid alpin skidåkning och fotografering har man inga stavar och kamerorna i händerna. Tillbehör i midjebälte. För transport kameraryggsäck.
Häng aldrig en kamera i rem runt nacke eller axel. Även den bästa kan köra omkull och då riskerar både tänder och ansiktet att få smällar. En kamera är enklare att ersätta än utslagna tänder.
Har aldrig haft problem med seg display inte från D1 fram till dagens D4s. Numera inte heller problem med batterier, trots arbete i snöstormar, snöslask och med temperaturer under minus 35. I extrem blötsnö har displayen fått problem som tog några dygn inomhus att torka upp, senast världscupen i Adelboden. Kondens i kameran har aldrig varit problem, däremot i objektiv. I arbete undviker man att ta med kameror in från extrem kyla om det är möjligt. Måste man det gäller det att torka av optimalt och kommer kondens är det bara av med lock och tålamod.

"Man"...jag åkte runt med en systemkamera för jämnan ett tag, det funkade bäst att ha den innanför en väst men jag åkte inte puckelpist eller annat extremt. Gick att hänga på ryggen också. Och nog fick den snö på sig när man drog i backen. Detta var på analoga tiden om det nu spelar någon roll.

Kondens...jo glömmer man sig och går in i en stuga så blir det massor med kondens, men om man kommer ihåg att stoppa den i ryggsäcken innan man går in så löser det problemet.

Åka alpint utan stavar...nej...det skulle inte jag vilja. Fotar ändå inte medans jag åker.
 
Vid alpin skidåkning och fotografering har man inga stavar och kamerorna i händerna. Tillbehör i midjebälte. För transport kameraryggsäck.
Häng aldrig en kamera i rem runt nacke eller axel. Även den bästa kan köra omkull och då riskerar både tänder och ansiktet att få smällar. En kamera är enklare att ersätta än utslagna tänder.
Använder nästan alltid stavar. Det händer att jag plåtar under färd med stavar men de slänger rätt mycket så det är normalt sett baklänges i plog.
Inga tandproblem när den är innanför jackan som begränsar rörelsen. Revbenen däremot lan ligga lite risigt till.
Tillbehör behöver jag inga.
Transporten är hela dagen så den begrep jag mig inte riktigt på.
 
Använder nästan alltid stavar. Det händer att jag plåtar under färd med stavar men de slänger rätt mycket så det är normalt sett baklänges i plog.
Inga tandproblem när den är innanför jackan som begränsar rörelsen. Revbenen däremot lan ligga lite risigt till.
Tillbehör behöver jag inga.
Transporten är hela dagen så den begrep jag mig inte riktigt på.

Har haft lite samma funderingar på hur man löser det mest praktiskt. Men transport så skulle jag misstänka att han tänker på sittlift, kabin, etc. Då är det ju risk att kameran både trasslar in sig eller får smällar av andra passagerare och deras utrustning.

Tänkte eventuellt prova med min Black Rapid Sport när man fotar med kameran. http://www.blackrapid.com/products/sport

Sedan har jag beställt en ryggsäck att ha kamera och övrig utrustning i under transport (lift, transportsträckor, etc). http://www.cyberphoto.se/info.php?article=800200

Men intressant tråd, och är nyfiken på hur ni andra som fotat mycket i Alperna vid utförsåkning lägger upp det hela praktiskt (kamera och objektiv inne i väskan innan värme känner jag till).
 
Det är väl lite som att studera bilens display just när man startar bilen då det är riktigt svinkallt.
Det digitala hänger inte med i kylan med alla möjliga symtom som följd......kanske.
 
Har haft lite samma funderingar på hur man löser det mest praktiskt. Men transport så skulle jag misstänka att han tänker på sittlift, kabin, etc. Då är det ju risk att kameran både trasslar in sig eller får smällar av andra passagerare och deras utrustning.
Ryggsäck får du inte ha överallt när du åker sittlift. kan va så att det hänger ihop med sittlift med huv.
 
Ryggsäck får du inte ha överallt när du åker sittlift. kan va så att det hänger ihop med sittlift med huv.

Stämmer att man inte får ha den på ryggen när man sitter i vissa typer av liftar (stolliftar typiskt). Däremot så har jag aldrig varit med om att det inte går att slänga av den i knät under turen upp med liften.

Brukar gå utmärkt, men kan säkert variera ifrån en ryggsäck till en annan. Är nog bra att testa lite försiktigt/medvetet första gångerna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.