Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon SB 800, Var gör jag bästa köpet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrillan04

Aktiv medlem
Har sprungit och fingrat på SB600 & SB800 ett tag nu och börjar nu i takt med att mörkret lägger sig bli mogen för ett inköp. Jag hörde för ett tag sedan att man kunde få tag i SB800 för ca 3000-3200:- men var frågan är var???

Som det ser ut när jag letar verkar handlarna ingått kartell på Nikon blixtar då precis alla tar 3900:- för 800:an.

Någon som känner till något ställe som är billigare??

3900 kr är ändå ett ganska bra pris för den blixten. Hade den tillsammans med min D70 och jag var mycket nöjd.

Du kommer inte ångra dig om du nu skulle "behöva" betala 3900 kr.

Mv. Conan

Jag som är lite wild and crazy hittade SB800 för £170 på amerikanska Ebay. Tillkommer frakt, £20. Totalt £190 ~ 2500SEK med Forex kurs 1:13,3. Just den säljaren jag hittade blixten hos har jag handlat av innan, inga problem att få en "present" från Hongkong.

Emil-G skrev:
Jag som är lite wild and crazy hittade SB800 för £170 på amerikanska Ebay. Tillkommer frakt, £20. Totalt £190 ~ 2500SEK med Forex kurs 1:13,3. Just den säljaren jag hittade blixten hos har jag handlat av innan, inga problem att få en "present" från Hongkong.

Har sett denna med. Men åker man inte på tull och moms, även om det står "gift" på?

Adam74 skrev:
Har sett denna med. Men åker man inte på tull och moms, även om det står "gift" på?

Beror på vilket värde som står på paketet. På mitt stod det $50 och under 700SEK bryr sig inte tullen. Beroende på hur vågad man är själv kan man antingen be dem sänka värdet på paketet (kan ge problem om man råkar ut för en transportskada där ev försäkring beror på deklarerat värde) eller be dem ange fullt värde vilket ger större risk för moms & tull men ryggen fri om paketet får en större smäll. Min ljusmätare var oerhört väl förpackad med en ytterkartong, bubbelplast och sedan en innerkartong/produktkartong i vilken ljusmätaren låg i formpressad papp. 325euro är ju inte mycket mer och då slipper du garanterat svensk moms (eftersom säljaren betalar tysk moms).

Chrillan04 skrev:
Hur ser det ut med displayspråk, språk i instruktionsbok, garantier och tillkommer det ytterligare avgifter när man köper från Tyskland?

Är det någon som har erfarenhet av att köpa från Tyskland gällande displayspråk osv som jag nämner ovan???

De varor som där erbjuds är i regel avsedda för den tyska marknaden. En del apparater har ju valbart språk men annars är det då oftast tyska som gäller, tyska manualer osv. Sorry, jag tänkte inte på det då tyska är det språk jag föredrar och vill ha på mina grejer.

Moms/tull/dylikt kan du glömma eftersom vi är en marknad inom EU.

Bibi skrev:
De varor som där erbjuds är i regel avsedda för den tyska marknaden. En del apparater har ju valbart språk men annars är det då oftast tyska som gäller, tyska manualer osv. Sorry, jag tänkte inte på det då tyska är det språk jag föredrar och vill ha på mina grejer.

Någon som har en sb800 som kan svara på om språket är valbart i den? Instruktionsboken kan man ju alltid fixa på annat sätt.

Ursäkta, men varför har du fått för dig att det skulle gå att ändra språk på blixten? Att en digitalkamera har menyerna på olika språk förstår jag, men en blixt?!

Jag hittar inget om språk i det engelska databladet, inte på Nikon.se heller.

"Ursäkta, men varför har du fått för dig att det skulle gå att ändra språk på blixten? Att en digitalkamera har menyerna på olika språk förstår jag, men en blixt?!"

Jag vet inte, det är liksom därför jag frågar. Om jag köper en blixt från tyskland vill jag ju veta om språket på displayen blir på tyska eller om det går att välja olika språk. Fördet finns ju uppenbarligen en display som visar info på baksidan och den info bör ju vara på något språk. Jag har en tysk köpt BMW där all info samt varningsmeddelanden är på tyska, inget jätteproblem men små irriterande att behöva plocka fram lexikonet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar