Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon + Samsung?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom båda bolagen är börsnoterade skulle det nog finnas något om detta rykte bland ekonominyheterna också, om det fanns någon grund. Men jag hittar inga sådana uppgifter.

Ja, det finns skäl att ta detta rykte med en rejäl nypa salt. Det skulle innebära en ganska ordentlig omstöpning inom kameravärlden.

Det finns många frågetecken att ställa. Ryktet om att Nikon skulle köpa Samsungs hela sensorproduktion och överta personalen där torde vara helt osannolikt. Samsung behöver denna kapacitet för sina mobiltelefoner, där de som bekant haft framgång, till skillnad från på kameramarknaden. Ett samarbete där Nikon utnyttjar deras kapacitet och produktion när det gäller sensorer skulle däremot kunna vara tänkbart, men det skulle nog sitta långt inne.

Att Nikon köper NX1/500-teknologin och att Samsung lägger ner den linjen skulle kunna vara tänkbart. Nikon har inte alls tillräcklig spegellöskamerakonstruktionskompetens och erfarenhet "i huset" för att möta Sony och de övriga på bred front, de måste köpa mycket utifrån.

Enligt detta rykte har Nikon ännu inte bestämt ifall de ska använda Samsungs NX-fattning eller ta fram en egen. Skälen för att välja NX-fattningen förefaller mig synnerligen magra. Skulle ju knappast komma ut någon good will av att bli förknippad med ett system som har misslyckats på kameramarknaden, eller att överhuvudtaget förknippas med ett företagssnamn vars kvalitetsrykte väl inte precis ligger i den allra högsta toppen. Nikons varumärke smäller ju avsevärt högre (trots några rejäla dabbar för inte så längesedan). Värdet för Nikon av de 14(?) objektiv som Samsung hittills har tagit fram torde vara minimalt, eftersom det endast är 2 av dessa som kan utnyttja NX1:ans AF-system (som f.ö. antagligen har det bästa spegellösa APS-C-AF-systemet f.n.). Objektiven vill nog Nikon tillverka själva.

Likaväl som att Nikon (och Canon) har en väldigt svår situation när det gäller att möta konkurrensen främst (men inte bara) från Sony. Flertalet av de Nikonsobjektiv som finns i omlopp fungerar ju inte alls på spegellösa kameror (ifall Nikon inte "gör en Sony" och licencierar/plagierar LA-EA4-konceptet), och de med inbyggda AF-motorer är anpassade för användning med spegel och separat PDAF-platta. Om Nikon bestämmer sig för att konkurrera på Sonys spelplan kommer det omedelbart att bli uppenbart för alla att de inte har den erfarenhet och den mångfald som Sony har. Även om de säkert kommer att ha knappar etc. placerade så att deras nuvarande användare känner igen sig och ha menysystem som man är van vid, och därför kommer att jubla... :)

Det andra alternativet för Nikon (och Canon) är att fortsätta som hittills. Dels finns inga tekniska möjligheter för "rena" spegellösa system att kunna konkurrera med OVF/DSLR eller EVF/SLT-system när det gäller längre brännvidder, så här ligger en av deras största styrkor. Denna skyddade zon kommer (enligt min uppfattning) att kunna bära dem ALLRA MINST en halv eller en hel (människo-)generation framöver eller längre, även om de högst sannolikt behöver krympa kostymerna gradvis.

Samsungs kameraavdelning har ju varit skakig hela tiden, så de kommer säkert att bli tvungna att göra något. Den har gått med förlust vartenda år sedan NX-systemet lanserades för fem år sedan. Det har ju internt varit en kamp mellan kameraavdelningens ledarskap och Samsungs koncernledning. För två år sedan var det nära att kameraavdelningen lades ner. För fem år sedan sa Samsung att man skulle vara nr 1 i välden när det gäller (system-)kameror detta år. För två år sedan såg de att detta inte skulle bli möjligt, och de nedgraderade målet till att de skulle bli nr 1 i världen när det gäller spegellösa kameror år 2015. Det ser snarare ut som att detta blir året då Samsungs kameraavdelning inleder sitt försvinnande.

Samsungs NX-system var alldeles för begränsat för att tilltala entusiaster. NX1 + deras ljusstarka normalzoom + deras ljusstarka telezoom kostar över 35.000 kr tillsammans. Och sedan är det stopp - med alla övriga objektiv får man slö AF. Ska man investera så mycket pengar finns det mycket mera att gå vidare med i samtliga andra system på marknaden, där är det inte stopp så fort man försöker ta ett enda steg till.

Personligen anser jag att den AF-teknik Samsung utvecklat i NX1 (och med objektiv anpassade till denna) förtjänar att leva vidare, men i övrigt ser jag inget nämnvärt jag skulle sakna för just min del. Vill dock betona att jag inte har detaljstuderat NX-systemet, så andra kan ju ha hittat mer.
.

Senast ändrad:
Full fart på ryktena nu.
Nikon köper Samsungs NX teknik för att kunna göra egen spegellös.
Spännande och intressant.

Jag håller med om en del (dock inte alla :) av Gunnars synpunkter.

Rykten kommer och går hela tiden, man bör ta dem med en nypa salt eftersom de ofta växer fram ur processer som liknar visningsleken.

Men om man spekulerar lite så skulle man kunna tänka sig att Nikon är nyfikna på att köpa sensorer och/eller sensorteknik från Samsung. Där ligger ju Samsung långt fram, i synnerhet med teknik som ger mycket snabb utläsning, en inriktning som ju Nikon redan visat stort intresse för - se 1-systemet. Och Nikon köper ju redan idag både tillverkningskapacitet och (i varierande grad) sensorteknik från flera andra företag, så det är ju inget som känns främmande för dem.

Att Samsung skulle sälja sin sensortillverkning är i sig osannolikt - sensorer (i största allmänhet) är trots allt ett av de elektroniksegment som växer rejält (det sitter ju sensorer i det mesta numera). Och om de till äventyrs skulle sälja den delen av sin verksamhet så är Nikon en mycket osannolik köpare. Dels för att de är ett jämförelsevis litet företag men också eftersom Nikon helt enkelt inte är en komponenttillverkare och hittills inte har visat något intresse av att bli det. Då vore det faktiskt mer sannolikt att Sony köpte Samsungs sensortillverkning, de är stora just inom komponenttillverkning i allmänhet och sensortillverkning i synnerhet. Och vill bli ännu större.

En mer trolig spekulation är att Nikon och Samsung kanske sedan länge haft mer eller mindre seriösa diskussioner om att Nikon skulle köpa sensorer från Samsung (ungefär så som Nikon köper sensorer från bland annat Sony eller Toshiba). Men under resans gång kanske Samsung har hunnit tröttna på att NX-systemet inte tagit fart och därför är beredda att dessutom sälja eller byta bort rättigheter till patent kring deras sensordesign. Även om Nikon inte själva tillverkar sensorer håller de ju på med sensordesign och har själva en en hel del teknik (kunskaper, patent m m) inom det området.

Spännande, logiskt och mycket intressant om det finns ett sådant samarbete.
Skulle kunna komma något ur ett sådant partnerskap
Hoppas att det inte bara är rykten

Nikon har inte alls tillräcklig spegellöskamerakonstruktionskompetens och erfarenhet "i huset" för att möta Sony och de övriga på bred front, de måste köpa mycket utifrån.

Nja, det tror jag inte stämmer. Tvärtom har nikon ganska lång och gedigen erfarenhet av att göra spegellösa kameror, inte minst digitala genom sitt framgångsrika 1-system.

Jag hade blivit mindre förvånad om det varit Canon som angavs som köpare. De vill ju tillverka sensorer in house men deras teknik är gammal och då skulle de snabbt få den tekniskt mest moderna tekniken.

Om det är sant vore det heller inte osannolikt att bevara NX fattningen med förbehåll att de inte ämnar gå på FF i spegellöst då jag inte vet hur eller i vilken omfattning diametern på fattningen är begränsande.

Anledningen är denna: att använda F fattningen på spegellöst är meningslöst p g a registeravståndet. Man kan nästan ha vilken fattning som helst med kort registeravstånd och använda en adapter ut till F fattningens registeravstånd. Varför skapa en ny fattning då? Man kan lika gärna behålla NX fattningen för att behålla de Samsungkunder som finns och sedan koppla på en bra NX-F adapter. Eftersom Samsung har PDAF i sensorn så skulle jag förvänta mig att befintliga F objektiv skulle fungera bara man satte in en bländarmotor i adaptern för icke G objektiv och kanske t o m en fokusnotor för AF och AF-D objektiv. Inte omöjligt. Fast jag skulle gissa på att de bara kommerr att stödja AF-S och AF-I.

Nja, det tror jag inte stämmer. Tvärtom har nikon ganska lång och gedigen erfarenhet av att göra spegellösa kameror, inte minst digitala genom sitt framgångsrika 1-system.

Jag tror det kommer att ta ett bra tag innan man får över de "seriösa" fotograferna till spegellöst. Jag har spegellöst där d passar, i min fick-kamera, rx 100 IV, då är en viktig parameter att den är liten. Jag tycker att hypen över spegellöst är kraftigt överdriven, för min systemkamera ser jag inga fördelar alls (som jag värderar över den nackdel det ger) .....faktiskt, däremot ett gäng nackdelar som jag inte vill leva med. Möjligen att det blir bättre när utvecklingen gått lite längre, men i dagsläget är spegellöst inte ett alternativ för min del.

Däremot i kompaktkameror och konsument-produkter som står för en stor del av tillverkarnas omsättning kan det vara en fördel.

Som sagt, blir intressant att se vad som finns om några år, men ser inte något behov för Nikon eller Canon att släppa spegellösa DSLR.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar