Annons

Nikon p900

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Verkar ju lockande med nästan 2000mm ekvivalent brännvidd. Någon som har en är det bara säljsnack eller är den användbar?

Jodå. Den är d u förvånansvärt skarp vid 2000mm OM atmosfäriska störningar inte ställer till det (detta har med avståndet till motivet att göra och inte objektivet i sig). Det är sannolikt atmosfäriska störningar (dis, värmeskimmer mm) som gett upphov till de negativa recensioner kring objektivet som finns. VR fungerar ypperligt och AF på stilla motiv är hyfsat rask.

MEN tänk på att de gånger man inte behöver zooma över 200-400mm så släpar man på en stor kamera med en pyttesensor. Jag använder den som en bildstabiliserad kikare som d u kan ta bilder. Jag skulle inte ha den som resekamera p g a den lilla sensorn utan så tycker jag en 1" kompakt, m43 eller APS-C spegellös är bättre då 90% av mina bilder innefattas av 24-200mm.

Hmm kanske vore något att köpa utrustning för fåglar i dagsläget skulle kosta mig runt 25 000 och det känns lite väl för något man inte gör så ofta så en superzoom är något jag funderat på. Får se om man hittar någon begagnad ifrån någon som tröttnat på sin.

Hmm kanske vore något att köpa utrustning för fåglar i dagsläget skulle kosta mig runt 25 000 och det känns lite väl för något man inte gör så ofta så en superzoom är något jag funderat på. Får se om man hittar någon begagnad ifrån någon som tröttnat på sin.

Fast just för fåglar löper du på några problem:
1. Brusprestanda och fokusprestanda vid lägre kontrast/ annat än dagsljus
2. Skarp bakgrund/ långt skärpedjup.
3. Långsam följande autofokus - fågeln får inte röra sig

För just fågelfoto på begränsad budget är en beg DSLR (säg D7000 - 3000kr) med Sigma 150-500 (beg 3500-4000kr) nog ett bättre budgetval.

För fågelidentifikation är däremot P900 inte så dum - en kraftig kikare med bildstsb som även tar bilder!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar