Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon och nybörjarvänlighet

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__S

Aktiv medlem
Har nu ett bra tag funderat på att köpa min första digitala SLR, och hela tiden tänkt Canon, och isf Éos 300D eller D10, tills jag för ett par dagar sedan snackade med en kille som hade Nikon, och fick känna på en (vet inte vad modellen hette, men för dyr för mig var den iaf).
Sedan dess har jag nästan bara funderat på Nikon. Älskar fortfarande de gamla 70-talshusen med "klong-tjong-klaff-funktionerna", Konica t ex, och tyngden, greppet, tåligheten, pålitligheten osv. (Var tills för någon månad sedan rabiat analog-freak). Just därför blev jag så förtjust i den berömda "Nikon-känslan". Canon sjönk faktiskt lite i mina ögon där.

Så nu är frågan/frågorna;

Hur är Nikon med servicevänlighet?
Hur är det att få tag i prylar till Nikon? Lika lätt som Canon?
Kan man köra alla gamla prylar på ett nytt hus, (har de samma bajonett)?
Hur är kamerorna överhuvudtaget, finns det anledning att välja t ex en D70 framför en Canon D10?
Vilken kamera ska man isf välja, är det D70 som gäller eller?

Vad gäller själva fotograferandet, så anser jag mig veta och kunna tillräckligt för att kunna klara mig rätt bra för min egen del, däremot är jag totalt okunnig på digitalfronten, så jag är tacksam för alla möjliga svar om Nikon.

Vad gäller frågan om vilken kamera jag skulle välja isf, så skulle det alltså vara något som motsvarade en Canon D10 eller 300D, ska jag kanske tillägga. (Kör Minolta analogt idag, och då var det senaste inköpet Dynax 60, och jag tänker mig något i stil med en "digital uppföljare" till den)

Blandar hela tiden ihop ordningen på siffrorna och D i Canons beteckningar.
Begagnat blir det oavsett kameraval, men det är som sagt först på sistone som D70 (eller vilken Nikon det nu blir isf), har kommit med i planerna.

Jag använder själv D70 men har tyvärr ingen erfarenhet av Canon.

Gamla objektiv borde inte vara några problem att köra eftersom bajonetten ser ut som den "alltid" har gjort.

Ett minus på D70n är att jag inte kunde använda min gamla TTL blixt då den inte kunde ställas manuellt. SB600 eller 800 är det som gäller.
Angående prylar så kan du ju göra en liten sökning på blocket eller Tradera och se vad som säljs där. Det brukar vara en hel del objektiv och blixtar i omlopp.

Kika först in på Nikons hemsida och titta på supportsidan. Där finns det listor på vad man blir av med för funktioner när man använder gamla objektiv och blixtar.

Skulle länka till specifik sida men tyvärr är deras sida "System.Web.HttpException: Server Too Busy".

Vidare är min ytterst privata åsikt att Nikon ser snyggare ut och att man får bra grepp om den. 350n ser ut att kräva vertikalgrepp för att bli mer hanterbar.

Senast ändrad:
Där kom en del matnyttigt!

Det där med blixten ska man ju kanske beakta. Och Nikons hemsida ska definitivt besökas (fattar inte hur jag kunde vara så dum att jag inte tänke på det).
Tackar!

(Såg för övrigt att du bor i Fjälkinge, är själv därifrån och har kvar lägenheten där; får man fråga var du köpte din kamera?)

Dömde ut 350D pga greppet. Har stora labbar, det är faktiskt en av anledningarna till att jag börjat gilla Nikon också.

Jag köpte min via Scandinavian Photo.
Bra service och lätta att komma i kontakt med.

TordSonander skrev:
...
Gamla objektiv borde inte vara några problem att köra eftersom bajonetten ser ut som den "alltid" har gjort.

Men med manuella objektiv funkar inte ljusmätningen i D70. Däremot till viss del i D1, D1X och H, och fullt ut, om jag inte är ute och cyklar, i D2orna.

Vet inte om det är något större köpargument, men väldigt trevligt och inspirerande är det i alla fall.

http://www.d70sverige.net
Ett eget forum för ägare av Nikon D70... och nu även ett par som uppgraderat sig till D2X. Här kan man genast få hjälp med sina frågor, bildkritik och tävlingar.

Ett glatt gäng helt enkelt. Tror inte Canon har något motsvarande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar