Johan__S
Aktiv medlem
Har nu ett bra tag funderat på att köpa min första digitala SLR, och hela tiden tänkt Canon, och isf Éos 300D eller D10, tills jag för ett par dagar sedan snackade med en kille som hade Nikon, och fick känna på en (vet inte vad modellen hette, men för dyr för mig var den iaf).
Sedan dess har jag nästan bara funderat på Nikon. Älskar fortfarande de gamla 70-talshusen med "klong-tjong-klaff-funktionerna", Konica t ex, och tyngden, greppet, tåligheten, pålitligheten osv. (Var tills för någon månad sedan rabiat analog-freak). Just därför blev jag så förtjust i den berömda "Nikon-känslan". Canon sjönk faktiskt lite i mina ögon där.
Så nu är frågan/frågorna;
Hur är Nikon med servicevänlighet?
Hur är det att få tag i prylar till Nikon? Lika lätt som Canon?
Kan man köra alla gamla prylar på ett nytt hus, (har de samma bajonett)?
Hur är kamerorna överhuvudtaget, finns det anledning att välja t ex en D70 framför en Canon D10?
Vilken kamera ska man isf välja, är det D70 som gäller eller?
Vad gäller själva fotograferandet, så anser jag mig veta och kunna tillräckligt för att kunna klara mig rätt bra för min egen del, däremot är jag totalt okunnig på digitalfronten, så jag är tacksam för alla möjliga svar om Nikon.
Sedan dess har jag nästan bara funderat på Nikon. Älskar fortfarande de gamla 70-talshusen med "klong-tjong-klaff-funktionerna", Konica t ex, och tyngden, greppet, tåligheten, pålitligheten osv. (Var tills för någon månad sedan rabiat analog-freak). Just därför blev jag så förtjust i den berömda "Nikon-känslan". Canon sjönk faktiskt lite i mina ögon där.
Så nu är frågan/frågorna;
Hur är Nikon med servicevänlighet?
Hur är det att få tag i prylar till Nikon? Lika lätt som Canon?
Kan man köra alla gamla prylar på ett nytt hus, (har de samma bajonett)?
Hur är kamerorna överhuvudtaget, finns det anledning att välja t ex en D70 framför en Canon D10?
Vilken kamera ska man isf välja, är det D70 som gäller eller?
Vad gäller själva fotograferandet, så anser jag mig veta och kunna tillräckligt för att kunna klara mig rätt bra för min egen del, däremot är jag totalt okunnig på digitalfronten, så jag är tacksam för alla möjliga svar om Nikon.