Annons

Nikon F80 vs Nikon F801s

Produkter
(logga in för att koppla)

m_karlsson

Aktiv medlem
Jag fotar idag med en Nikon F801 (inte F801s). Det är en kamera som jag haft länge och är nöjd med. Nu har jag behov av ytterligare ett kamerahus och jag har då sneglat mot F80 alternativt F801s (spotmätning är ett måste på det nya huset).

Det som förvånar mig när jag tittar på begagnat-marknaden är att de båda kamerahusen ligger ganska lika i pris. Vad beror det på? Om man jämför "hårda fakta" skiljer kanske inte så mycket mellan kamerorna, men F80 är trots allt drygt 10 år nyare med allt vad det innebär i fråga om teknologi och "lull-lull".

Vad anser ni är de båda kamerornas för- respektive nackdelar? Vilket val hade ni gjort?

Senast ändrad:
Min fru har F-601 och F-80.

601-an har bättre sökare men långsammare autofokus än f-80.

F-100 har "allt" men är ju dyrare.

F90X är en kamera jag saknar erfarenhet av men jag har en känsla av att den har många goda egenskaper till ett vettigt pris.

Jag har haft en 801s i 15 år nu. Den har funkat utmärkt, men nu tänker jag degradera den till reservhus till förmån för en F6. Tänk på att det finns dåligt med reservdelar till 801s nu och bättre blir det inte framöver. Jag har bytt toppkåpa tre gånger, och nu har den spruckit igen. Använder man kameran som jag, dvs ganska oömt, så får man räkna med att kåpan spricker då och då. Annars har jag varit väldigt nöjd, förutom att den har seg AF.

Livslängden på en snygg 801s är förmodligen bättre än på en F80. F 801s var dåtidens motsvarighet till dagens, F 100 med andra ord en populär kamera även för yrkesfotografer. F80 har rent tekniskt övertag gentemot 801 men skulle svårligen räcka till för dagens yrkesfolk. Med F80 fungerar inte ljusmätningen med manuell optik. Skillnaden mellan F90 0ch F90x är framför allt autofocus-hastigheten, tror också att det är vissa skillnader i ljusmätning. Det är jag dock osäker på

m_karlsson skrev:

Det som förvånar mig när jag tittar på begagnat-marknaden är att de båda kamerahusen ligger ganska lika i pris. Vad beror det på? Om man jämför "hårda fakta" skiljer kanske inte så mycket mellan kamerorna, men F80 är trots allt drygt 10 år nyare med allt vad det innebär i fråga om teknologi och "lull-lull".
F801(s) är hård, F80 mjuk ...

Den stora skillnaden mellan F801s och F80 är autofokusen tycker jag, där märks de tio åren verkligen. I övrigt är F801s en bättre kamera, om du frågar mig. Sökaren är bättre och blixtsynktiden snabbare t.ex och så kan den hantera manuella objektiv.

Mitt intryck är att F80 och F801s ligger rätt långt ifrån varandra i begagnatpris. De flesta F801s går förmodligen för under tusenlappen. Var exakt F80 ligger i pris har jag inte koll på, men nog ligger de väl över 2000 i alla fall? I den trakten och strax över kan man ju hitta F90x idag med lite tur.

Valet mellan F80 och F90x/F801s beror ju mycket på om man vill kunna utnyttja AF-S, VR och G eller om man tycker att mätning med gammal manuell optik är viktigare. F90x/F801s har bättre sökare också. För mig skulle valet utan tvekan falla på den äldre generationen, men det är ju inte ett helt självklart val utan beror på vad man prioriterar.

Jag trodde också att F80 och F801s skulle ligga ganska långt ifrån varandra i pris. Det är väl iof inte alltid annonserat pris är samma som slutligt försäljningspris, men jag tycker att annonspriserna verkar vara ganska lika (drygt 2000kr och uppåt). F801 (utan s) däremot verkar ligga runt tusenlappen och uppåt.

Det lutar nog åt F80:n för min del. Det lockar att ta del av en modernare teknologi. Samtidigt har jag kvar möjligheterna med min gamla F801:a.

Jag tror att det är få 801s utannonserade för 2000 kr som verkligen går för det priset i slutändan.

Skillnaden mellan F90 och F90X är enorm! F90 använder sig av de kretsar som F4 och F801s använder sig av (autofocus modul osv). F90X har utrustats med snabbare moduler för autofocus och bättre exponeringsmodul. Den fodcuserar mycket snabbare och säkrare än både F4 och F801s. Dessutom har den spot-mätning som F90 saknar!

Jag har funderat på att sälja min men ångrat mig. Den är en väldigt bra kamera att arbeta med och ger mycket säkra exponeringar. Man kan hitta dem billigt idag, runt 3000:- ibland med objektiv på.

http://gallery.gulnet.nu/

801s om du vill ha ett gediget hus med de flesta funktioner för lite pengar, och tänkt använda manuella eller äldre AF-objektiv. Manuella objektiv fungerar utmärkt i de allra flesta fall och kostar knappt någonting på begagnatmarknaden längre.

F80 är ett bra val om du vill kunna använda AF-S, VR mm. Du lägger mera pengar på ett modernare, men "billigare" hus. Ljusmätningen fungerar inte med manuella objektiv.

Valet står egenligen mellan generationer. Kan du tänka dig att använda äldre objektiv eller måste du ha den snabbaste AF:en och VR?

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar