Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F-100

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Hej,

Min F-100 vill inte visa korrekt bländare utan hela tiden står det f1.8 eller
om man använder sig av CUSTOM function 22-0, då visar sig hella tiden fEE. Objektiv är D-typ och bländare ring står på rätt plats. Om man ställer kameran i M läge, händer ingeting, då visar sig samma sak hela tiden.

Har någon råkat för liknande att bländare inte fungerar. När man använder sig av DOF knappen
bländare säller sig i räät posistin.

Tack för hjlp.

Har du provat med mer än ett objektiv? Om ingen glugg funkar låter det ju som ett kontaktproblem, kolla så att ytorna på bajonetten är rena och fina, annars får det nog bli service...

Kolla i instruktionsboken, det finns ju en grej man kan göra för total återställning av kameran. Annars är det nog en auktoriserad Nikon-verkstad som gäller, det kan vara både bajonetten och ett mjukvaruproblem i kameran. Jag utgår från att du har fräscha batterier, batterimätaren kan man inte lita på nämligen, kameran kan krokna trots att den visar fullt.

Jag fick vatten på min F100 en gång och då fick jag samma problem. Då var det bara att byta ut den elektroniska bländaröverföringen (eller liknande...) i kameran. Det låter som om du har problem med den eller med någon av kontakterna som Rickard skrev.

>att byta ut den elektroniska bländaröverföringen

Det är väll verkstad som har gjort detta. Hur mycket kostade reparation?

Det var Nikons service verkstad som fixade det. Jag kanske hade mer saker som hade gått sönder också men jag har för mig att det kostade nästan 2000kr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar