Annons

Nikon - exponering endast vid fokus - vid manuell fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

SandmanNet

Aktiv medlem
Ok, detta kanske låter lite underligt, men jag undrar om det finns något sätt att säga åt min kamera (D800, D4) att enbart exponera om den har fått fokus - när jag använder manuell fokus.

Så, jag har en lensbaby-lins, som är manuell fokus och att ta kort på ungar med den kan ge en hel del roliga bilder, men då dom små liven rör på sig rätt så mycket är det mycket som blir oskarpt.

Så vad jag skulle vilja är ett sätt att följa barnet i sökaren och när jag vill ta ett kort så trycker jag ned slutarknappen helt och inget händer förrän barnet är i fokus så samtidigt så vrider jag på fokusringen. Båda mina kameror kan ju själva avgöra om bilden är i fokus eftersom jag fortfarande får fokus feedback (> o <) när jag använder mina manuella linser. Så i teorin så borde jag ju kunna säga åt kameran att bara exponera om den själv avgör att bilden i sökaren är i fokus.

Så, går det att göra? Har försökt lista ut det medelst googling och dylikt, men vet inte riktigt vad jag ska söka på.

Inställningarna vid a1 och a2 är det enda jag känner till men det har du säkert koll på? /Frode

"Trap focus" eller "catch in focus" brukar det kallas. Här finns en tråd om det: http://www.dpreview.com/forums/post/41178926

//Lars

Förutom att den tråden pratar om att den här funktionen inte verkar funka så bra på D800 (vilket jag har) så verkar det också endast gälla AF-linser och inte MF-linser. Jag vill alltså låsa min D800/D4 att bara ta ett kort när fokusindikatorn känner att den har fokus på en MF-lins som alltså inte kan fokusera automatiskt...

Nu är jag på jobbet så jag kan inte testa, men ska dona med det när jag kommer hem, men när man läser den där tråden så känns det som att den funktionen inte finns för manuell fokusering.

Jag kör inte Nikon så jag kan inte hjälpa till där ;-(

På min Pentax K5 funkar det både med AF och MF objektiv (med vissa restriktioner).

Lycka till!

//Lars

Jag kör inte Nikon så jag kan inte hjälpa till där ;-(

På min Pentax K5 funkar det både med AF och MF objektiv (med vissa restriktioner).

Lycka till!

//Lars

Ja, det verkar som att trap focus fungerar på alla Pentax, men inte på någon Nikon med MF-lins... Dock så verkar vissa kunna få det att fungera med Dandelion-chippet, så jag beställde ett sådant för att testa lite. Det kostade bara drygt en hundralapp, så...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar