Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 i mellandagsrean

Produkter
(logga in för att koppla)
MediaMarkts säljare arbetar inte mot provision sist jag hörde något. Inte heller OnOff tror jag?

Computer City/SIBA, Elgiganten, Expert Stormarknad har dock rörlig del i sina säljares löner.

Ok då missuppfattade jag säljaren på MediaMarkt som inte vill knappa in min uppgifter i datorn eftersom som hon sa..."då hamnar jag på minus på mitt konto".

Iof är denna debatten hyfsat "offtopic" vad gäller provision eller inte på MediaMarkt eller andra affärer :)

Jag fick dock igenom prisgarantin trots att det inte gick att köpa hus på Expert i Västerås eftersom alla var slutsålda.
 
Ja, den som vill kan ju passa på att åka till Media Markt i morgon, då sista dagen för rean är. Men förbered er med argument! Jag fick den med bra pris för en timme sedan efter en lång argumentation. Mycket trevlig säljare dock. :)

Det ryktas däremot om att expert, nästa vecka, får in nya D90hus till ungefär samma pris. Får väl se om det stämmer.
 
Ok då missuppfattade jag säljaren på MediaMarkt som inte vill knappa in min uppgifter i datorn eftersom som hon sa..."då hamnar jag på minus på mitt konto".

Iof är denna debatten hyfsat "offtopic" vad gäller provision eller inte på MediaMarkt eller andra affärer :)

Jag fick dock igenom prisgarantin trots att det inte gick att köpa hus på Expert i Västerås eftersom alla var slutsålda.

För att fortsätta lite OT....
Har köpt diverse prylar hos de flesta stora kedjorna, och vissa produkter är så lågt prissatta att en säljare INTE vill ha med den på sin lista över försålda varor då den påverkar deras provision negativt. Det är också därför de är pigga på att sälja extra försäkringar då dessa ger mest till deras provision. Detta märker man ibland i kassan där "provisonsfria" produkter slås in utan större formalitet, medan om man av någon anledning smitit från säljarna på golvet med en "provision" så knappar den i kassan gärna i produkten på sin försäljning.
 
För att fortsätta lite OT....
Har köpt diverse prylar hos de flesta stora kedjorna, och vissa produkter är så lågt prissatta att en säljare INTE vill ha med den på sin lista över försålda varor då den påverkar deras provision negativt. Det är också därför de är pigga på att sälja extra försäkringar då dessa ger mest till deras provision. Detta märker man ibland i kassan där "provisonsfria" produkter slås in utan större formalitet, medan om man av någon anledning smitit från säljarna på golvet med en "provision" så knappar den i kassan gärna i produkten på sin försäljning.

Media Markts säljare jobbar inte med provision.
 
Dessutom (sen skall jag sluta vara off topic)... ingen tror väl på fullaste allvar att någon säljare i den situationen skulle sätta sig i en position där man gör något annat än att hänvisa till någon skiftansvarig eller liknande om det blir snack om prisgarantin.

"Hamna minus på mitt konto" låter ju bara som tyck-synd-om-mig-bullshit.
 
För er som är sugna på en D90 till bra pris så kan jag tipsa om tradera. I går fanns tre hus, nya och med garanti. Med lite tur så stannar dess på ett hyfsat pris...
 
Jag gick förbi Expert på Avenyn idag. De hade en skylt i fönstret om D90 för 5999.

SÅ jag gick in och frågade om jag kunde få köpa en sådan. Mannen bakom disken svarade att de hade med kitobjektiv, men inte till det priset.,

Han verkade förstod inte alls att jag tyckte det var dags att plocka bort prislappen på en vara man inte längre sålde...

De andra två Expert-butikerna jag gick förbi på vägen hem hade ingen D90 alls vad jag kunde se,
 
Tydligen ett medvetet agerande

Expert i Boländerna fortsatte annonsera om D90 för 5995 hela veckan efter att jag försökt köpa det exemplar de skyltade med. Helt klart vill de locka kunder med en vara som de inte har för avsikt att sälja och istället kränga nåt annat. Ökar inte min lust att handla hos Expert.
 
Inga vidare experter

Jag var förbi den lokala Expertbutiken här i stan under mellandagsrean för att köpa den utannonserade Nikon D90 för 5999 (egentligen 5700 kr eftersom jag har rabatt via konsumkortet). Kamerahusen var slut men en tjej i kassan tog emot min beställning samt en handpenning, och menade att jag skulle komma tillbaka nästkommande vecka.

Sagt och gjort, veckan efter travade jag in och visade lappen. Snubben i kassan såg arg ut.

"Vem har skrivit ut den här? Hmm... Vi kan inte sälja kameran till det här priset. Det var en kampanj som är slut nu. Men du kan få handpenningen tillbaka. Eller köpa den med kitobjektiv för 10500 kr."

"Nej, jag vill bara ha kamerahuset, till det pris som vi kommit överens om. Exempelvis skulle jag kunna köpa det som står där borta i montern."

"Men det säljer vi bara i paket med objektiv. I datorn här ser jag att D90 är en utgående modell, den tillverkas inte längre. Vi kommer inte att få in några nya"

Jag gick därifrån med min lapp, ringde Nikon Nordic AB och kollade. Jo, de hade D90 på lager, det gick bra att leverera på momangen. Och nej, det hade inte kommit några meddelanden om att D90 skulle vara på väg ut som modell och ersättas med någon ny. Jag ringer då till Experts centrala inköpare och enligt honom så skulle de få in kameran om en eller max två veckor. Jag kör tillbaka till butiken, träffar en ny säljare som också kollar med den centrala inköparen och sedan lägger en särskild internbeställning till mig på ett kamerahus så att jag säkert ska få det.

Idag, två veckor senare åker jag ännu en gång till Expert men då är det andra visor igen.

"Nej, vi har inga kamerahus. Det är en utgående modell. Vi kan inte sälja den kameror som vi har hemma eftersom de kommer i särskilda kartonger och bara säljs med objektiv, för 10500 kr."

Imorgon ska jag ringa Nikon igen och kolla. Därefter får det väl bli en sväng förbi kommunens konsumentrådgivning. Jag har ett skriftligt avtal med Expert om att de ska leverera en produkt till mig till ett visst pris. Produkten har de hemma men den vägrar de att sälja. Inte heller vill de ta hem någon ny från sin leverantör. I Experts dator står det nu att D90 kommer in på lager i juli. Min handpenning förfaller i april. Nog är de experter alltid, men inte på det sätt som jag hade hoppats...
 
Senast ändrad:
var på mediamarkt i nacka forum idag.
där säljer de d90 med 18-55vr för 7990:- och kameror fanns det hur många som helst.
det tycker i alla fall jag var en bra deal...
 
Man börjar ju undra om det inte är så att Expert har satt fel pris av misstag, men inte riktigt vågat erkänna det. Det är ju för många som har försökt handla utan att lyckas...
 
Nej, inget misstag

Man börjar ju undra om det inte är så att Expert har satt fel pris av misstag, men inte riktigt vågat erkänna det. Det är ju för många som har försökt handla utan att lyckas...

Det är ett klassikt trick att lura in kunden med ett bra erbjudande och sen tyvärr inte kunna sälja det man annonserat utan istället erbjuda ngt annat. Utstuderat och egentligen inte tillåtet. Tyvärr orkar de flesta av oss inte bråka. Men jag orkar i alla fall låta bli att handla av dem i framtiden.
 
D90 från bhphoto

Kan flika in att D90 såldes för 4500 kr inkl fri frakt inom landet (USA) under rean.
Minns ej om det var på bhphoto, adorama eller tristatecamera?
 
Om säljaren säger att man inte kan sälja den som står i montern för att den tillhör ett kit, så är det givetvis så. När man köper in paket med systemkameraor så kommer dom i olika sales-pack. Man kan köpa endast hus, till ett pris, eller i kit med olika variationer av objektiv. Och man kan inte sälja en artikel på ett annat artikelnummer än vad det är inlagt i lagret som, säg den som skulle godkönna en sådan försäljning & inventering sen... Givetvis kan man boka om varan (om kamerahuset & objektivet ligger i separata förpackningar inuti den stora lådan, men inte om det ligger lösa i den stora lådan), men samtidigt så hade de säkert friskrivit sig från "slutförsäljning".

Nu är det inte så att jag går in & försvarar att Expert enligt er inte verkar ha haft kameror att sälja, det suger, det håller jag med om. Men man kan inte köpa ett kamerahus som tillhör ett kit, det är inte samma sak, fastän det är samma hus.Rätt ska vara rätt... Men som sagt, dåligt att inte ha varan man annonserar för hemma, åtminstone i några dagar.
 
Dumheter

Om säljaren säger att man inte kan sälja den som står i montern för att den tillhör ett kit, så är det givetvis så. När man köper in paket med systemkameraor så kommer dom i olika sales-pack. Man kan köpa endast hus, till ett pris, eller i kit med olika variationer av objektiv. Och man kan inte sälja en artikel på ett annat artikelnummer än vad det är inlagt i lagret som, säg den som skulle godkönna en sådan försäljning & inventering sen... Givetvis kan man boka om varan (om kamerahuset & objektivet ligger i separata förpackningar inuti den stora lådan, men inte om det ligger lösa i den stora lådan), men samtidigt så hade de säkert friskrivit sig från "slutförsäljning".

Nu är det inte så att jag går in & försvarar att Expert enligt er inte verkar ha haft kameror att sälja, det suger, det håller jag med om. Men man kan inte köpa ett kamerahus som tillhör ett kit, det är inte samma sak, fastän det är samma hus.Rätt ska vara rätt... Men som sagt, dåligt att inte ha varan man annonserar för hemma, åtminstone i några dagar.

Det jag retade mig på var att de hade packat upp ett kit och ställt bara huset i monter med prislapp på och annonserade utanför affären. Det var aldrig tal om att jag ville att han skulle bryta ett paket och bara sälja huset. En vara som annonseras utanför affären och som finns utställd i butiken med prislapp och allt är till salu. Är varan slut tar man bort annonsen och låter den inte sitta kvar en vecka till. Typiskt falsk marknadsföring och sker enbart för att locka kunder och sedan kränga ngt annat.
Det tycker jag inte du ska försvara.
 
jaha, men då är jag ledsen, förstod aldrig att dom hade bara huset uppackat, trodde det var kitet som stod i hyllan!
Så nej, det försvarar jag inte!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.