Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D800

Produkter
(logga in för att koppla)

Manne86

Ny medlem
Hej alla !

Jag är ny här och tänkte ställa en fråga om en kamera som jag har köpt. Jag har har köpt Nikon D800 utan objektiv kollade runt på blocket efter objektiv och hittade många med olika priser men jag vet inte vilka som passar bäst för mig. Kan nån tipsa mig om en objektiv som passar till Nikon D800 och inte så dyr heller.

Mvh

Vad och hur har du tänkt fota? Vill du tele, vidvinkel eller normalzoom.
Vill du ha zoom överhuvudtaget eller vill du ha fast optik?

Jag skulle börja med en fast 50mm f1.8 och köra in dig lite tills du vet vad som passar dig.

MVH peter.

Om pengarna saknas kan jag rekommendera Tamron 28-75 2.8 ett riktigt skarp å bra objektiv för billig peng. Har provat det på min D800 och det ger mycket fina bilder.

Krävande kamera

som någon skrev så beror det ju på vad man vill fota men vill lägga till en egen erfarenhet om du är intresserad av makro eller ett premium fast tele runt hundra mm

Nikons 105 mm makro är häpnadsväckande skarpt på min D800!
Det tillhör kanske inte de allra billigaste men du får mycket för pengarna
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=23868
Hälsningar
//LGN

Hej alla !

Jag är ny här och tänkte ställa en fråga om en kamera som jag har köpt. Jag har har köpt Nikon D800 utan objektiv kollade runt på blocket efter objektiv och hittade många med olika priser men jag vet inte vilka som passar bäst för mig. Kan nån tipsa mig om en objektiv som passar till Nikon D800 och inte så dyr heller.

Mvh

Jag kör mitt 50mm/1.8 säkert 80-90% av tiden på min D800.
Det är billigt, lätt, bra och med D800 kan man beskära rätt hårt utan att det gör något.
På senare tid kör jag Nikons 105 Macro en hel del också men det är ju inte så billigt :-/

Hej alla !

Mvh

Observera att du har en FX (Fullformat 35 mm) kamera, så om du satsar på APS-C (crop) objektiv så förlorar du massor med bildyta.

Här har du en bautalista på alla FX-objektiv på Prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=326#rparams=l=s134688190

Och ta in all hjälp du kan få från de andra. Annars kan du gå till närmaste fotobutik och fråga om du kan få se dig fram hur de olika objektiven känns och fungerar när du kollar genom linsen.

Gött o ha så mycket pengar att du köper en D800 utan att veta vet du vill ha för optik ;)

D800 är en sån kamera att det blir lite slöseri med prestanda att köra med halvbra optik. Men du måste nog ta reda på vad och hur du vill fota själv innan du kan få några råd. Extra svårt blir det såklart om du inte vill lägga mkt pengar.

För mig så framstår ett köp av en systemkamera i det högre prissegmentet som ett självklart val för en person med en viss erfarenhet av fotografering. Du bör alltså redan ha klart för dig vilka brännvidder, ljusstyrkor, optiskt kvalitet och prislapp du anser vara passande för ditt fotointresse.

Vadå, det går utmärkt att sätta D800 i P-läge och knäppa på efter förmåga. Det är en kamera man inte växer ur på ett bra tag :)
Det är bara en fråga om pengar egentligen.

Om pengarna bara räcker till huset och en 50/1.8 så är det inte någon dålig kombo. Den klår det mesta om man ska vara ärlig

Vadå, det går utmärkt att sätta D800 i P-läge och knäppa på efter förmåga. Det är en kamera man inte växer ur på ett bra tag :)
Det är bara en fråga om pengar egentligen.

Om pengarna bara räcker till huset och en 50/1.8 så är det inte någon dålig kombo. Den klår det mesta om man ska vara ärlig

Så sant, det är ju många som köper svindyra snabba bilar men inte kan utnyttja den över huvud taget...
lite samma sak..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar