Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d80 , objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

marsbarn

Aktiv medlem
Jag kom på liiiite sent att jag ville ha en nikon d80. helst med kitet 55-135mm. Nu har jag hittat kameran på en hemsida, men på kitet står det att de väntar på en leverans (och jag tror inte de kommer få någon eftersom kameran inte tillverkas längre). Men bara huset finns i lager.

Nu har jag två funderingar.

1. Om jag beställer huset behöver ja ju ett objektiv. Min budget tilllåter dock bara ett med priset runt 1000kr, kan man få tag på ett BRA objektiv för de pengarna? Vilket rekomenderar ni?

2. Låt oss säga att jag tvekar för länge och kameran tar slut. Jag tror inte att jag kommer hitta någon mer d80 ny, och begangnat intresserar mig inte. Jag vill ju fortfarande ha en systemkamera har frågat runt lite och den kameran som motsvarar nikon d80 är ju canon eos 450d, men jag dras verkligen till nikon. Och där är d90 för dyr och d60 känns som att jag kommer tröttna på. Kommer nikon med något nytt i det stora gapet mellan d60 och d90 ?
 
För 1000kr får du kanske inte så himla mycket till objektiv, särskilt som du säger att begagnat inte är något för dig. Nikon AF-S DX 18-70/3.5-4.5G är ett bra objektiv som kan hittas för runt 1500kr begagnat.
För 1500kr hittar du Nikon AF-S DX 18-55/3.5-5.6G VR nytt. Det är ett helt okej objektiv, om än inte lika bra som 18-70:n. Det har ju dock fördelen att det har bildstabilisering. Det finns ju även en version utan bildstabilisering, men det hittar jag inte billigare än det MED, så...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=255589

För 1000kr är eg det enda som finns, typ sigmas 18-50/3.5-5.6 DC, men den är väl ingen jättehöjdare direkt. Jag skulle helt klart leta efter ett begagnat 18-70. Om du absolut inte kan tänka dig begagnat skulle jag välja Nikon 18-55 VR. Det är, i mitt tycke, helt klart, värt att spara ihop en femhundring till jämfört med att köpa Sigman.

Ang. vilka som passar till Nikon är är det såklart Nikons egna objektiv, sedan tillverkar de flesta 3:e-partstillverkare ojektiv med Nikonfattning, men de tillverkar ju även för Canon, Pentax, Sony, 4/3 osv, så man får kolla att man får rätt fattning bara.
De största 3:e-partstillverkarna är Tamron, Sigma och Tokina. Sedan finns det andra som tex Cosina, Voightländer, Zeiss mfl.
 
Det beror ju lite på vad du ska fotografera & hur stora krav du har, jag har faktiskt klarat mig länge på mitt nikon 18-55 vr som jag kom undan med nytt för 645 kr. och då klarar man sig ett tag om inte annat & kan komplettera senare.

D80 ör enväldigt trevlig kamerea, kan du inte gå upp till d90 som är efterföljaren så tycker jag absolut du ska köpa en begagnad d80 hellre än att gå ner till d60
 
D80 är en kompetent kamera att växa i. Ett bra budgetval idag helt enkelt.
Min egen D80 hänger fortfarande med som backup och lånehus. Den största nackdelen med D80 är bruset, men med god optik presterar den förvånansvärt bra.

Jag tycker du skall se framåt och tänka förnuftigt vid objektivvalet. Kitzoomarna som rekommenderas här är ju inte de bästa. Billiga och funkar, men du kommer snabbt att önska något bättre. Jag tycker du skall satsa på något bättre, något du kommer att behålla och använda även när objektivarsenalen växer.
Min rekommendation är det utmärkta, ljusstarka och raktecknande AF 50 f/1,8 D. Det får du för dryga tusenlappen.

Då det är en fast optik, får du lära dig zooma med fötterna istället. lägg sedan en mellanring till önskelistan, så får du ett skapligt macro.
 
D80 är en kompetent kamera att växa i. Ett bra budgetval idag helt enkelt.
Min egen D80 hänger fortfarande med som backup och lånehus. Den största nackdelen med D80 är bruset, men med god optik presterar den förvånansvärt bra.

Jag tycker du skall se framåt och tänka förnuftigt vid objektivvalet. Kitzoomarna som rekommenderas här är ju inte de bästa. Billiga och funkar, men du kommer snabbt att önska något bättre. Jag tycker du skall satsa på något bättre, något du kommer att behålla och använda även när objektivarsenalen växer.
Min rekommendation är det utmärkta, ljusstarka och raktecknande AF 50 f/1,8 D. Det får du för dryga tusenlappen.

Då det är en fast optik, får du lära dig zooma med fötterna istället. lägg sedan en mellanring till önskelistan, så får du ett skapligt macro.

Jag var inne på Expert i Karlshamn innan midsommar,där fanns en D80 18-135 kvar.
Bengt
 
D80 är en kompetent kamera att växa i. Ett bra budgetval idag helt enkelt.
Min egen D80 hänger fortfarande med som backup och lånehus. Den största nackdelen med D80 är bruset, men med god optik presterar den förvånansvärt bra.

Jag tycker du skall se framåt och tänka förnuftigt vid objektivvalet. Kitzoomarna som rekommenderas här är ju inte de bästa. Billiga och funkar, men du kommer snabbt att önska något bättre. Jag tycker du skall satsa på något bättre, något du kommer att behålla och använda även när objektivarsenalen växer.
Min rekommendation är det utmärkta, ljusstarka och raktecknande AF 50 f/1,8 D. Det får du för dryga tusenlappen.

Då det är en fast optik, får du lära dig zooma med fötterna istället. lägg sedan en mellanring till önskelistan, så får du ett skapligt macro.

50/1.8 är en utmärkt optik till riktigt vettigt pris, men jag är lite tveksam att ha den som allround optik. Jag är mer inne på spåret att man väntar och sparar tills man har råd att satsa på vettiga grejer. Sen borde 50/1.8 nästan vara standard i alla Nikon fotografers väskor med tanke på priset och att det är ett utmärkt porträtt objektiv!
 
Vad är det du saknar hos D60 som gör att du tror att du kommer att tröttna på den? Vad är din budget, förresten? D90 med 18-55 kan fås för ca 9000:-

Per.
 
ringde igår men kamerorna verkade vara slut. :( :(

när jag ändå var ingånf med telefonen ringde jag även deras kundtjänst och fick då veta att monter-ex fanns i halmstad och värmdö. Så nu håller vi tummarna :D
 
50/1.8 är en utmärkt optik till riktigt vettigt pris, men jag är lite tveksam att ha den som allround optik. Jag är mer inne på spåret att man väntar och sparar tills man har råd att satsa på vettiga grejer. Sen borde 50/1.8 nästan vara standard i alla Nikon fotografers väskor med tanke på priset och att det är ett utmärkt porträtt objektiv!

Jag håller med om att 50/1.8 är ok pris, men jag ångrar nu att jag inte köpte 50/1.4.

Dessutom är 50 mm lite märkligt på DX, nya 35/1.8 är ett betydligt bättre val tycker jag.

Jag håller med om att du bör spara tills du kan köpa det du behöver.
 
jag har nu fått tag i en d80 nu står det mellan objektiven Nikon 18-55/3,5-56G DX VR och tamron 18-200/3,5-6,3 a14.

Vad tycker ni?

Jag ska fota ganska olika saker:

flummkväll med tjejerna
emd-singering
motivbilder
födelsedagar, midsommar oc fester av andra slag.

BEHÖVER SNABBT SVAAR !
 
Jag vet inget om Tamrons 18-200, men Nikon 18-55 VR är ett väldigt prisvärt objektiv, särskilt tillsammans med 55-200 VR.
 
Ja, det ska det göra. Men läs din andra tråd, konserter är inte direkt bra.

Vet inte vad emd-singering är, men om du inte kan stå nära funkar inte 18-55 speciellt bra.

Jag skulle i alla fall komplettera med 55-200 VR om du inte har råd att köpa dyrare objektiv. Annars är 16-85 och 70-300 ett bra alternativ. Bäst är nog 17-55 eller 24-70 och 70-200 VR, men då handlar det om andra priser...
 
Ja, det ska det göra. Men läs din andra tråd, konserter är inte direkt bra.

Vet inte vad emd-singering är, men om du inte kan stå nära funkar inte 18-55 speciellt bra.

Jag skulle i alla fall komplettera med 55-200 VR om du inte har råd att köpa dyrare objektiv. Annars är 16-85 och 70-300 ett bra alternativ. Bäst är nog 17-55 eller 24-70 och 70-200 VR, men då handlar det om andra priser...

24-70 f/2,8 0ch 70-200 f/2,8 VR ryms nog inte i trådskaparens budget. Jag har dock hängt på dessa gluggar på min gamla D80 och man kan inte tro att D80 kan prestera sådana fantastiska bilder. Med detta vill jag ha sagt att D80 är ett kompetent hus och det är optiken som ger resultatet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.