Annons

Nikon D80 eller Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)

ztripes

Ny medlem
Hejsan !

Jag ska köpa min första systemkamera och jag såg att D80n och D200 ligger i samma prisklass men jag undrar vad det är för skillnad ? Vilken är bäst till Sport foto ? då jag fotar en hel del på rally och Mest på trav.

En annan sak jag undrar hur stora utskrifter kan man göra med D80 och D200 ?

Tacksam för svar.
 
De har samma sensor och är ungefär lika gamla, så du får betydligt mer kamera för pengarna med en D200. Om de nu håller samma begagnatpris, vilket kan tyckas lite märkligt.
Nackdelen med D200 är att den är större och tyngre. Men i gengäld är hanteringen av knappar och funktioner avsevärt bättre. Man får även ljusmätning med gamla manuella objektiv, vilket är trevligt om man vill experimentera med sådant.

För sportfoto hade jag tveklöst valt D200. Men akta dig för att bli lurad. Du bör inte betala mer än max 4-5000:- för en D200 i mycket bra skick. Folk sätter i regel helt dåraktiga priser eftersom varken köpare eller säljare brukar inse att utvecklingen går ungefär lika fort som när det gäller datorer.

Man kan göra hur stora utskrifter som helst med vilken kamera som helst. Det handlar bara om ens behov av upplösning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.