Annons

Nikon D7100 har landat

Produkter
(logga in för att koppla)
Programvaran kanske bara hängde med annat som var intressantare för Google och risken finns att man lägger sånt man inte var lika intresserade av i malpåse.

Jag tog tråden lite OT för att få lite snabb respons på om man går miste om något när man kör konvertering i LR då Adobe vad jag förstår inte har 100% koll på all information som lagras i en NEF-fil. Om ingen kan peka på uppenbara fördelar med Nikons egen programvara så fortsätter jag gärna använda LR och föreslår att vi tar tråden tillbaka till kamerahuset. :)
 
Programvaran kanske bara hängde med annat som var intressantare för Google och risken finns att man lägger sånt man inte var lika intresserade av i malpåse.

Jag tog tråden lite OT för att få lite snabb respons på om man går miste om något när man kör konvertering i LR då Adobe vad jag förstår inte har 100% koll på all information som lagras i en NEF-fil. Om ingen kan peka på uppenbara fördelar med Nikons egen programvara så fortsätter jag gärna använda LR och föreslår att vi tar tråden tillbaka till kamerahuset. :)

Jag har mycket svårt att tro att Google lägger ner ett så lyckat mjukvarupaket som NIK Softwares pluggar till LR/PS. Jag ser tvärtom en strategisk satsning och ev integration i mobilappar och liknande.

Vad gäller konvertering så har jag läst initiala användarrapporter i Drpeview som tvärtom hävdar att konverteringen är bättre i LR än Nikons egen programvara. det låter iofs nästan för bra för att vara sant men å andra sidan blir slutresultatet för min del bättre i LR eftersom gränssnitt, hanteringsflöde, funktionalitet och användarvänlighet är så väldigt mycket bättre i LR.
 
Min är också uppackad!

Köpte en idag. Ska plocka upp den ur kartongen nu. Intressant......

Kan konstatera att D 7100 är en väldigt kompetent kamera. Mycket nöjd! Fin skärpa, bra funktioner. Man kan ju grotta ned sig hur mycket som helst i diskussionerna och jag
nöjer med mig att skriva att jag verkligen gillar kameran. Har haft flera Nikon förut
och allt känns bekant.
 
Hej!jag har fotat lite i tre veckor nu o tycker att det är en snabb kamera som leverear skarpa bilder,från början tyckte jag att den kändes plastig mot min 7000,avtryckaren kunde varit bättre tycker den är seg
Belåten 7100 ägare
 
vad använder ni D7100 ägare för minneskort???

Mitt gamla Sandisk Ultra var på tok för långsamt. Köpte ett Extreme Pro idag. Det verkar hinna med utan problem.
 
vad använder ni D7100 ägare för minneskort???

Mitt gamla Sandisk Ultra var på tok för långsamt. Köpte ett Extreme Pro idag. Det verkar hinna med utan problem.

Körde först med mina gamla Transcend 16GB Class 10 20MB/sec, men då jag kände rätt fort att dom var på tog för sega så bytte jag upp mig till SanDisk Extreme Pro 32GB Class 10 95MB/s.

Hehe ja vad ska man säga, kameran blev ju bra mycket rappare vid seriebildtagning.
 
Körde först med mina gamla Transcend 16GB Class 10 20MB/sec, men då jag kände rätt fort att dom var på tog för sega så bytte jag upp mig till SanDisk Extreme Pro 32GB Class 10 95MB/s.

Hehe ja vad ska man säga, kameran blev ju bra mycket rappare vid seriebildtagning.

Har också slagit till, en trevlig bekantskap men jag får nog sätta upp nytt minneskort på önskelistan.

Hur gör ni förresten med RAW filer, 12 eller 14 bitar? "vanlig" komprimering eller förlustfri. Har någon sett skillnad i realiteten?
 
Har också slagit till, en trevlig bekantskap men jag får nog sätta upp nytt minneskort på önskelistan.

Hur gör ni förresten med RAW filer, 12 eller 14 bitar? "vanlig" komprimering eller förlustfri. Har någon sett skillnad i realiteten?

Jag kör med 14 bitar och förlustfri komprimering...
 
På min D3 kör jag alltid 12-bitars med förlustfri komprimering. Jag tycker det känns onödigt att ha större filer än nödvändigt då jag ändå inte kan se någon som helst skillnad på slutresultatet.
 
På min D3 kör jag alltid 12-bitars med förlustfri komprimering. Jag tycker det känns onödigt att ha större filer än nödvändigt då jag ändå inte kan se någon som helst skillnad på slutresultatet.

Fast en D3 (12.2EV) har ju betydligt sämre DR än vad en D7100 (13.7EV) har, så på en D7100 kommer helt säkert 14-bitar mer till sin rätt.

/Karl
 
Och jpg har bara 8 bitar per kanal! :)

Men riktigt så funkar det ju inte... Antal bitar har inget med dynamik range att göra.
 
Fast en D3 (12.2EV) har ju betydligt sämre DR än vad en D7100 (13.7EV) har, så på en D7100 kommer helt säkert 14-bitar mer till sin rätt.

/Karl

Det är möjligt, men jag har hittills inte sett några exempel från någon kamera som visar att det faktiskt gör skillnad (som jag kan se i alla fall).
 
Det är möjligt, men jag har hittills inte sett några exempel från någon kamera som visar att det faktiskt gör skillnad (som jag kan se i alla fall).

Rakt upp och ner är det givetvis ingen skillnad men lyft ett parti eller hela bilden 6-7 steg så ser du den på dom nyare kamerorna. Rakt upp och ner är det väldigt liten skillnad mellan 14-raw och 8-bitar JPG, ju hårdare man behandlar desto större skillnad mellan formaten.
På min D700 som är likvärdig med D3 var skillnaden marginell mellan 12 och 14 bitar, men på D800 tycker jag skillnaden är klar när man dragit hårt i reglagen.

/Karl
 
Det är möjligt, men jag har hittills inte sett några exempel från någon kamera som visar att det faktiskt gör skillnad (som jag kan se i alla fall).

Med en D3 kan tryggt säga att skillnaden inte syns nej. Men det gick att se små skillnader redan med D3X. Som sagt små, subtila skillnader, men de gick att se. Med modernare sensorer syns de en aning tydligare, i synnerhet när du börjar dra i filen under efterbehandling, men vi talar fortfarande ganska små skillander.

Om skillnaderna sedan betyder något praktiskt ... Jag skulle nog tro att det är ytterst sällan och bara om man är ganska noggrann både vid exponeringen och efterbearbetningen som det går att dra någon konkret nytta av skillnaden. Den fördel en 14-bitarsfil kan ge försvinner nog ofta bland alla olika faktorer som påverkar en bild.

Bara för att något är mätbart, eller går att urskilja, behöver det inte vara speceillt relevant i praktiken :)
 
Och jpg har bara 8 bitar per kanal! :)

Men riktigt så funkar det ju inte... Antal bitar har inget med dynamik range att göra.

Jo faktiskt har den det. Det är DRen du utnyttjar när du lyfter bilder eller delar av bilder. Lyfter du en 8-bitars JPG 6-steg har du ungefär ett 2-bitars resultat. Lyfter du en 14-bitars bild 6 steg från en kamera med hög DR så att detaljnivån är 14-bitar får du ett 8-bitarsresultat. D3 och D700 levererar inte mycket mer info än 12 bitar så resultatet blir inte stort, D7100 levererar nästan 14 bitar.

/Karl
 
Nja, det är upplösningen på varje kanal du pratar om. Oavsett om det är en 1-bits bild eller 14-bits bild så kan de representera en bild med t.ex. 15 Ev dynamiskt omfång. Det är bara graderingarna däremellan som skiljer.
 
Nja, det är upplösningen på varje kanal du pratar om. Oavsett om det är en 1-bits bild eller 14-bits bild så kan de representera en bild med t.ex. 15 Ev dynamiskt omfång. Det är bara graderingarna däremellan som skiljer.

Precis!

Och ju mer du lyfter en bild desto större blir varje gradering. Så en JPG har 0 marginal för att lyftas så länge du eftersträvar ett 8-bitars slutresultat och ju fler bitar formatet har som dessutom har bitupplösningen desto mer kan du lyfta en bild och ändå få ett 8-bitars slutresultat.

/Karl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.