Annons

Nikon D70s vs. D80

Produkter
(logga in för att koppla)

etana

Avslutat medlemskap
Jag ska precis införskaffa mig en ny kamera och det står mellan dessa två..

Jag kan tänka mig att de flesta inte vet så mycket mer än jag eftersom att mer info om D80 släpps den 9e Augusti, men jag behöver en knuff i rätt riktning eftersom att jag är alldeles för velig för mitt eget bästa.

Om D80 känns lite bättre i handen (som D50 gör, eftersom att jag har så små händer) så skulle det ju vara ett stort plus.. Någon som vet mer om storleken eller har annan info?

Hur tycker ni att jag borde göra?

Tacksam för alla svar.
/Jannike.
 
Saken är ju den att jag åker till London den 25e Augusti och då vore det ju härligt med en ny kamera! Hoppas att de släpper tillräckligt med info för att man ska kunna fatta ett beslut då.. (Kanske borde ställa den här frågen igen efter den 9e)

Sedan vet man ju aldrig hur länge de låter en vänta på att den kommer ut i butik.
 
Även om jag har Canon så är inte Nikon-kameror dåliga, och en D80 lär ju knappast vara sämre än en D70?
Kanske blir det inga större förändringar (som med Canon 20D och 30D) så att det motiverar väntan m.m, men jag skulle nog skriva upp mig på en väntelista hos zebramedia.com direkt. De får fram grejer fort och kanske kan du ha din nya kamera till resan.
 
Problemet är väl att det troligen inte finns någon D80 att köpa den 25 aug.

Till Jul är väl mer troligt om du ställer dig i kö nu.

kent.
 
du kan nog kanske inte hoppas på att få ett ex av en D80 innan 25e augusti om infon om den släpps den 9e är väl inte sagt att den släpps i sverige då..och kolla hur bra d200an levererades :)
 
Nikon D50 hade jag bara till låns ett tag, har glömt att ta bort den ur kameraväskan.
 
Ställ dig på kö på en D80 redan nu då. Du kan ju alltid avbeställa när kameran presenteras och har diskuterats i olika forum. Du kommer säkert inte få den förrän tidigast efter några veckor.

Eller köp en Canon 30D - den kan du få för 12 000 kronor och den är lika bra som D200 (jo, jag har haft båda). D80 lär inte bli lika bra som D200, i så fall vore Nikon korkade - och det är dom inte.

Priset på D80 lär väl hamna på 12 000 kronor med kitoptiken gissar jag.
 
Slowfinger skrev:
Ställ dig på kö på en D80 redan nu då. Du kan ju alltid avbeställa när kameran presenteras och har diskuterats i olika forum. Du kommer säkert inte få den förrän tidigast efter några veckor.

Eller köp en Canon 30D - den kan du få för 12 000 kronor och den är lika bra som D200 (jo, jag har haft båda). D80 lär inte bli lika bra som D200, i så fall vore Nikon korkade - och det är dom inte.

Priset på D80 lär väl hamna på 12 000 kronor med kitoptiken gissar jag.

Var kan man ställa sig i kö?

Jag vill inte köpa en Canon.. Det har alltid varit Nikon och jag har ingen lust att byta.

Om det är sant att D80 kommer att hamna på 12 tusen så är den ändå inte i den prisklassen jag hade tänkt mig, isåfall passar D70 mig bättre.

Ska iallafall vänta och se vad som sägs på Onsdag.

Om du har en länk till var man kan ställa sig i kö så kan du gärna ge den!

/Jannike
 
Du kan nog ställa dig i kö överallt gissar jag. Det är väl bara att säga "om nikon kommer med en uppföljare till D70s vill jag ställa mig i kön". Då får dom väl skriva ner det på en lapp.

Jag var på Scandinavian Photo när Nikons produktdemonstratör sa hejdå till säljarna. Efteråt frågade jag en av dom: "var den fin D80:n" - han blev lite röd i ansiktet och sa "vi får inte säga något".

Men givetvis var det den som Nikon var där och visade för att dom ska kunna svara på frågor när kunderna börjar ringa nästa vecka...
 
etana skrev:
Var kan man ställa sig i kö?

Jag vill inte köpa en Canon.. Det har alltid varit Nikon och jag har ingen lust att byta.

Om det är sant att D80 kommer att hamna på 12 tusen så är den ändå inte i den prisklassen jag hade tänkt mig, isåfall passar D70 mig bättre.

Ska iallafall vänta och se vad som sägs på Onsdag.

Om du har en länk till var man kan ställa sig i kö så kan du gärna ge den!

/Jannike

På cyberphoto kanske du kan ställa dig på kö. Såg att huset skulle kosta 9750 kr där.

http://www.cyberphoto.se/
 
Håller med föregående talare. Det är verkligens köparens begagnadmarknad nu. De slumpar ju ut superfina kameror till vrakpris. Blev överraskad när jag var inne på blocket och tittade. Som nom knappt lärt sig använda sina D50 och D70 säljer de till förmån för ett D200 som garanterat kommer att göra dem till bättre fotografer ;-) Ärligt talat, är man uter efter en första DSLR så är det bara ett tips. Gör ett kap!
 
Ja, sökaren på D80 gör D70 till ett dåligt val. Både vad gäller dåligt placerade autofokuspunkter och storlek på sökare. Titta och jämför och valet blir lätt...
 
Det jag menade är att kameran inte är sämre än för en månad sen - priset har dock gått ner...

Det är som med all elektronik, det kommer alltid något bättre om en månad, ett halvår, ett år o s v. Man måste bedöma vad man är villig att betala i förhållande till vad man får, och ur det perspektivet tycker jag att D70/D70s begagnad känns väldigt prisvärd. Att säga att D70 är ett dåligt val bara för att det finns en D80 för dubbla pengen är att underkänna alla som valt den kameran...
 
Jag var lite snabb där. Jag är själv lycklig ägare till en D70. Du har rätt i att en bra begagnad D70 eller D70s är ett bra köp.

Men har man råd tycker jag nog att man ska satsa på D80. Det lär bli en kamera man kan leva väldigt länge med. Få objektiv gör 10 mpix rättvisa och sökaren är tillräckligt stor för att, i alla fall nästan, mäta sig med de gamla analoga kamerorna (och det har inte mycket med elektronik att göra)

Det finns helt enkelt inget att skylla på längre med en D80 och att slippa uppgradera på några år kan vara bättre ekonomi än en D70 som man vill uppgradera ett par år senare...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.