Annons

Nikon D70s med ett 50mm 1.4 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikondockan

Medlem
Hej! Jag har en Nikon d70s och väntar ett Nikkor 50mm 1.8D objektiv som med all säkerhet kommer i morgon. Tycket om detta objektiv men är ändå sugen på en 50mm 1.4 objektiv eftersom det ger fina bokeh effekter. Men vad jag har förstått är inte alla dessa objektiv att rekommendera till Nikon d70s, speciellt inte äldre versioner? Är det någon som har erfarenheter av d70s och 1.4 objektiv och hur de samarbetar tillsammans? Vilket skulle ni rekommendera?

Tackar! :)

Hej! Jag har en Nikon d70s och väntar ett Nikkor 50mm 1.8D objektiv som med all säkerhet kommer i morgon. Tycket om detta objektiv men är ändå sugen på en 50mm 1.4 objektiv eftersom det ger fina bokeh effekter. Men vad jag har förstått är inte alla dessa objektiv att rekommendera till Nikon d70s, speciellt inte äldre versioner? Är det någon som har erfarenheter av d70s och 1.4 objektiv och hur de samarbetar tillsammans? Vilket skulle ni rekommendera?

Tackar! :)

På den tiden jag körde med d70s hade jag ett 50/1, 4 och tyckte att det fungerade bra.

Nej, så gamla som Ais tror jag inte passar rakt av på D70, men jag kan ha fel. Kolla upp det först!

Det handlar om bländarkopplingen, inte om brännvidd, bländare eller något annat. Jag antar att du är med på att Ais är helmanuella?

Vad bra! Jag tittar på detta objektiv: http://www.ebay.com/itm/Nikon-Nikko...3-/221186852469?ssPageName=ADME:X:AAQ:US:1123

Jag har inga erfarenheter av AIS nämligen det är därför jag frågar.

Du får ingen ljusmätning (eller autofokus eftersom det är manuellt) med ett sådant objektiv. Det fungerar, men du får gissa dig till/uppskatta exponeringen. Vill du ha ljusmätning på din kamera behöver du ett objektiv som pratar med kameran, det vill säga har kontakter vid bajonetten: AF, AF-S eller AI-P. Det senare lär du inte hitta som orginal hos Nikon i 50 mm, men det finns manuellt fokuserade tredjepartsobjektiv av den sorten (Zeiss).

Jag vet att det är manuell fokus och det har jag inga problem med. Tänkte mest på att de, som ni säger, inte "pratar" med varandra. Jag har kontaktat säljaren för lite råd och tänkte höra med er först ifall ni tror att de skulle fungera bra tillsammans.

Uno: Tack! Mycket välbehövligt.

Jo jag förstod det, får köra på en nyare då. Det var väl priset som lockade antar jag ;)

Jag fotograferade en hel del med min D70 tillsammans med ett 50mm f1.4 Ai.

Som sagt är det manuellt som gäller både på fokus och exponeringssidan. Fotar man digitalt är det inte så illa att dra iväg 5 bilder för att få exponeringen ok till att börja med, så får man fotografera i RAW så att man kan finjustera exponeringen efteråt.

Det blev många bra kort med den kombinationen ofta i kyrkor där ljuset ofta är likadåligt över allt.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar